دلار ده هزار تومانی؟ چطور ممکن است؟

به گزارش بلندانیوز، احمد زیدآبادی؛ کسانی که از نزدیک با آقای دکتر حسین راغفر آشنایند، او را فردی دلسوز و دارای حسن نیت می دانند. دکتر راغفر از اقتصادانان اصطلاحاً نهادگرا کشور است، اما ظاهراً همه کسانی که در ایران تحت این اسم معرفی می شوند، نگاه واحدی به مسائل مالی کشور ندارند.

دلار ده هزار تومانی؟ چطور ممکن است؟

برای نمونه به سختی می توان بین دیدگاه های مالی دکتر محسن رنانی با دکتر راغفر که هر دو به اسم نهادگرا معروفیت یافته اند، مخرج مشترک روشنی پیدا کرد.

به هر حال، غرض از این نوشته طرح پرسشی از آقای راغفر است. وی برای چندمین بار خواهان کاهش نرخ دلار به زیر ده هزار تومان آن هم به صورت دستوری شده است.

در حالی که منابع ارزی کشور ته کشیده و هیچ نوع توازنی بین عرضه و تقاضای دلار در بازار برقرار نیست، چگونه و با چه مکانیسمی کاهش قیمت دلار به زیر ده هزار تومان به صورت دستوری امکانپذیر و یا اصولاً مفید است؟

قاعدتاً برای این کار دولت باید منبع لایزالی از ارز برای تزریق به بازار در اختیار داشته باشد که هر اندازه از تقاضا را پوشش دهد در حالی که می دانیم چنین منبعی در اختیار دولت نیست و با کمبود شدید ارز روبروست.

بنابراین، تنها اتفاقی که با کاهش دستوری نرخ دلار آن هم به زیر ده هزار تومان رخ می دهد، رقابت صاحبان نقدینگی برای خرید آن و ایجاد رانت اقصادی بی سابقه ای برای اهالی پارتی و نفوذ و فساد است که دودش تماماً به چشم طبقات محروم و میانه جامعه می رود و تنها جیب پولداران را از ساده ترین راهِ ممکن پرتر می نماید.

من نمی دانم چرا در حالی که اهل سیاست معمولاً به نقد دیدگاه های یکدیگر مشغولند، اقتصاددانان التفاتی به انتقاد از نظرات و توصیه های همکاران خود ندارند و سکوت در برابر همدیگر را ترجیح می دهند. طبعاً تضارب آراء اقتصاددانان با بیانی ساده ومنطقی و محترمانه، در روشنگری افکار عمومی نسبت به نگرش های گوناگون مالی و نتایج و پیامدهای هر یک از آن ها بسیار مؤثر است، اما دریغ که اغلب اقتصاددانان این روشنگری را از مردم دریغ می دارند. آنان یا سکوت پیشه نموده اند و یا به زبانی حرف می زنند که شهروندان معمولی از سخنان تخصصی آنان چیزی عایدشان نمی گردد!

منبع: فرارو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1563

به "دلار ده هزار تومانی؟ چطور ممکن است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلار ده هزار تومانی؟ چطور ممکن است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید