درهای گردشگری در مناطق حفاظت شده برای مردم باز می گردد

به گزارش بلندانیوز، به گزارش خبرنگاران، حمید گشتاسب میگونی در نشست خبری که روز چهارشنبه در سازمان محیط زیست برگزار گردید با بیان این مطلب اضافه نمود: در حال حاضر 278 منطقه در طبقات مختلف حفاظتی تحت نظر سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارند.

درهای گردشگری در مناطق حفاظت شده برای مردم باز می گردد

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت بلیط هواپیما به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گفته وی، اما مناطق حفاظت شده زمانی پیروز به دستیابی به اهداف خود خواهند شد که دارای برنامه باشند که متاسفانه در سالهای گذشته در بسیاری از مناطق حفاظت شده کشور چنین برنامه ای وجود نداشته و به همین علت آنها را تحت عنوان سرمایه های راکد نام گذاری نموده اند.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در مباحث حفاظتی زیست محیطی، مسائل مالی چندان مطرح نیستند، گفت: البته در دو منطقه از مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست شامل پارک های ملی و اثرهای طبیعی ملی به هیچ عنوان بهره برداری وجود ندارد و مباحث مالی صندلی بسیار کمتری دارند.

میگونی گفت: با این حال در دو کلاس دیگر از مناطق چهارگانه تحت عنوان مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش، بهره برداری های مالی و توسعه ای تا حدودی مدنظر قرار می گیرد، چرا که پیش از احداث این مناطق نیز حقوقی برای مردم این مناطق وجود داشته که نمی توان آنها را نادیده گرفت، اما بایستی این فعالیت ها را ضابطه مند کرد تا بر اساس قوانین زیست محیطی پیش فرایند.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در تعریف حفاظت بحث توریسم نهفته است، توضیح داد: اکوتوریسم حتی در پارک های ملی هم جزو اهداف مهم است که بایستی بر اساس اهداف آموزشی و فرهنگسازی برقرار گردد.

وی اضافه نمود: در حال حاضر حدود 130 منطقه حفاظتی تحت پوشش طرح های مدیریتی هستند که این به معنای تحت پوشش بودن حدود 50 درصد از مناطق چهارگانه محیط زیست است.

میگونی یادآور شد: در این 130 منطقه در حدود 70 منطقه یعنی 50 درصد آن مطالعات کامل شده و برای بهره برداری با اهداف حفاظتی که یکی از مهمترین ارکان آن گردشگری است، آماده هستند.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه در 6 استان کشور از سال 93 طرح مدیریت اجرا می گردد، گفت: یعنی بر اساس این طرح ها، برنامه های مدیریتی پنجساله با اولویت بندی های تعیین تعریف شده اند و تقریبا از سه سال بعد آماده پذیرش گردشگر با حفظ ضوابط زیست محیطی هستند.

وی تسهیلات و امکانات گردشگری همگام با محیط زیست را شامل اکولاژها، مراکز اسکان بازدیدکنندگان و تریلرها مطرح نمود و اضافه نمود: البته برای اجرای دقیق و بر اساس برنامه این طرح، منابع اعتباری کافی هنوز تامین نشده است.

میگونی توضیح داد: در دوره جدید حفاظت از مناطق محیط زیست و مناطق چهارگانه درها به روی مردم باز می گردد، چرا که معتقدیم حفاظت بدون حضور مردم معنا ندارد و در فرایند تکاملی از حالت حفاظت بسته در مناطق زیست محیطی بایستی به سوی حفاظت باز حرکت کنیم و خود مردم محور حفاظت باشند.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سد گتوند با بیان اینکه دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست بایستی در این خصوص اظهارنظر کند و موضع سازمان محیط زیست را اعلام کند، گفت: با این حال نظر شخصی بنده این است که سد گتوند راهی به جز تخریب شدن ندارد.

وی در پاسخ به اینکه در صورت تخریب سد گتوند، حجم زیاد آب شوری که در پشت آن ذخیره شده است را چه باید کرد، گفت: در این خصوص بایستی پیش از این برنامه ریزی می شد با این حال در حال حاضر نیز نیازمند آنالیز و ارزیابی همه جانبه است.

میگونی در بخش دیگری از سخنان خود از تغییر جهت جاده گزوئیه اطلاع داد و اضافه نمود: خوشبختانه بعد از مدتها پیگیری سازمان محیط زیست، این جاده از جهت زیستگاه یوزپلنگ ایرانی خارج شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 432

به "درهای گردشگری در مناطق حفاظت شده برای مردم باز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درهای گردشگری در مناطق حفاظت شده برای مردم باز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید