درمانِ تخصصی بیمار افسرده

به گزارش بلندانیوز، تعداد زیادی از مبتلایان به افسردگی می توانند درمان خود را بدون بستری شدن و حتی در حالی که به سرکار خود هم می فرایند پیگیری نمایند، ولی در برخی موارد بستری شدن ضرورت پیدا می نماید. مهم ترین این موارد وجود افکار

درمانِ تخصصی بیمار افسرده

نویسنده: فرهاد شاملو

آیا بیمار افسرده احتیاج به بستری شدن دارد؟

تعداد زیادی از مبتلایان به افسردگی می توانند درمان خود را بدون بستری شدن و حتی در حالی که به سرکار خود هم می فرایند پیگیری نمایند، ولی در بعضی موارد بستری شدن ضرورت پیدا می نماید. مهم ترین این موارد وجود افکار خودکشی است. بیماری که اقدام به خودکشی نموده یا دارای افکار خودکشی است احتیاجمند بستری شدن خواهد بود، زیرا در خارج از بیمارستان امکانات مختلف و خطرناکی برای خودکشی وجود دارد که بیمار ممکن است از آن ها استفاده کند. مثلاً ممکن است کلیه داروهای ضد افسردگی تجویز شده را یک جا مصرف کند. از این رو، این بیماران باید بستری شوند تا هم از اقدام آنان به خودکشی جلوگیری به عمل آید و هم هرچه سریع تر درمان شان شروع شود.

گاهی بعضی از افسرده ها آن قدر بی حوصله و کم تحرک اند که از مصرف غذا خودداری می نمایند و مراقب سلامتی و بهداشت خود نیستند، در نتیجه، احتمال سوء تغذیه و مخاطره زندگی وجود دارد که در این صورت هم بیمار باید بستری شود. چنان چه همسر بیمار از خلال سخنان یا رفتار وی احساس کند که خطر خودکشی وجود دارد، باید این امر را به اطلاع پزشک معالج برساند و اگر پزشک صلاح را در بستری کردن بیمار می داند، بهتر است همسر بیمار با این امر مخالفت نکند.

آیا می توان بیمار افسرده ای را که فکر خودکشی دارد در منزل مراقبت و درمان کرد؟

بیماری که قصد خودکشی دارد لازم است شب و روز تحت کنترل باشد تا از اقدام او جلوگیری شود. در صورتی که بیمار بستری نشود، در منزل و خارج از منزل امکانات مختلفی مثل خوردن اندازه زیادی دارو یا سم، پرت کردن خود از بلندی یا به زیر ماشین پریدن، خودسوزی و غیره وجود دارد که می تواند منجر به مرگ او شود. در بیمارستان فرصت و امکان چنین اقداماتی از وی گرفته و از خروج او از بیمارستان جلوگیری می شود تا با درمان مناسب، بیماری اش رفع شود. گاهی اوقات همراهان بیمار، خود مراقبت از وی را به عهده می گیرند و به بستری کردن او راضی نمی شوند. باید در نظر داشت که قبول چنین مسئولیتی بسیار سخت است. زیرا حتی شب ها هم باید مراقب وی باشند و اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار باید بستری شود ولی خانواده نپذیرد و بیمار اقدام به خودکشی کند، افرادی که مسئولیت مراقبت از وی را به عهده داشته اند، ممکن است تا مدت ها احساس نمایند که در خصوص بیمار کوتاهی نموده اند. به همین علت و هم به خاطر احتیاج به مراقبت 24 ساعته، توصیه می شود بنابر تشخیص پزشک معالج اقدام شود.

آیا استفاده از شوک برقی در درمان افسردگی لازم است؟

افسرده ها معمولاً با دارو درمانی و روان درمانی بهبودی پیدا می نمایند و احتیاجی به شوک ندارند. اما شوک برقی(الکتروشوک)هم در درمان افسردگی مؤثر است و در افسردگی های بسیار شدید که با درمان دارویی هم بهبودی حاصل نشده است، از شوک برقی می توان استفاده کرد. تأثیر شوک برقی سریع تر از داروست و هنگامی که خطر خودکشی یا سوءتغذیه خیلی زیاد باشد و درمان سریع ضرورت پیدا کند، می توان الکتروشوک را به کار برد، اما این روش برای همه بیماران توصیه نمی شود.

برای درمان معمولاً هفته ای 2تا 3 جلسه و در مجموع به تعداد 6 تا 12 جلسه الکتروشوک لازم می شود.

بیمارانی که تحت درمان با الکتروشوک قرار می گیرند، باید از نظر قلبی، تنفسی و مغزی سالم باشند تا این درمان عارضه ای برای آن ها نداشته باشد. شایع ترین مسئله ای که بعد از انجام الکتروشوک پیش می آید، بروز فراموشی است که معمولاً حالت گذرا دارد و درعرض چند هفته رفع می شود.

البته مسائل ذکر شده به وسیله پزشکی که الکتروشوک را تجویز نموده آنالیز می شود. برخلاف ترسی که بیشتر بیماران از الکتروشوک دارند، عوارض آن حتی از بعضی داروها هم کم تر است.

آیا افسردگی های حاد و شدید عود هم می نمایند و احتیاج به پیش گیری دارند؟

یک دوره افسردگی حاد و شدید در صورتی که تحت درمان قرار نگیرد، بین 6 تا 13 ماه طول می کشد ولی با درمان مناسب طول دوره آن حدود 3 ماه است. البته در صورت بهبودی، بیمار نباید بدون نظر پزشک درمان را قطع کند، چون بیماری باز می شود.

75 درصد از بیمارانی که بهبودی می یابند دچار عودهای بعدی هم خواهند شد و تنها در 25 درصد از بیماران عود مشاهده نمی شود. به همین علت حتی پس از بهبودی هم بیمار باید تا مدتی تحت نظر پزشک قرار داشته باشد.

تا عود بعدی که ممکن است چند سال بعد اتفاق بیفتد، بیماران معمولاً از نظر اعصاب و رون کاملاً سالم و طبیعی هستند. درمان مناسب می تواند از عودهای بعدی جلوگیری کند.

در مواردی که بیماری چند بار عود نموده یا سابقه اقدام به خودکشی در بیمار یا خانواده اش وجود داشته، کاهش یا قطع دارو حتماً باید تحت نظر پزشک معالج باشد. گاهی بیمار به محض آن که احساس بهبودی کرد، داروهایش را قطع می نماید و این امر موجب عود بیماری می شود. همسر بیمار باید مراقب این موضوع باشد و بیمار را تشویق کند تا زمانی که پزشک صلاح ندانسته، اقدام به قطع دارو نکند.

منبع مقاله : شاملو، فرهاد؛ (1388)، من و افسردگی همسرم (همه آن چه که باید درباره افسردگی همسر خود دانست)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1609

به "درمانِ تخصصی بیمار افسرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانِ تخصصی بیمار افسرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید