معرفی کاکوتی و خواص درمانی آن

به گزارش بلندانیوز، ضدعفونی کننده مجاری تنفسی و تب بر، ضد اسهال خونی و دفع کننده کرم معده، ضد نفخ و تقویت کننده دستگاه گوارش، مقوی قوه باه و مسکن دردهای روماتیسمی، مفاصل و سیاتیک، نرم کننده سینه و خلط آور، خنک کننده و مفید برای

معرفی کاکوتی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی گیاه:

Ziziphora Tenuior L. و نام فرانسه آن Ziziphore می باشد.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک ساله با ساقه ای به ارتفاع حدود 20 سانتی متر، شاخه های آن کوچک و با میان گره های کوتاه، برگ های آن انبوه، سبز تیره، باریک و نوک تیز، از قاعده گلدار و گل های آن ریز و بنفش رنگ می باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم است.

رویش جغرافیایی:

در بخشی از نواحی اروپا، آسیای مرکزی، منطقه ماورای قفقاز و در ایران در قسمتی از نواحی استان های شمالی، آذربایجان، اصفهان، البرز، بلوچستان، فارس، تهران و سمنان انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن: اسانس روغنی فرّار و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

قسمت های هوایی گیاه.

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

ضدعفونی نماینده مجاری تنفسی و تب بر، ضد اسهال خونی و دفع نماینده کرم معده، ضد نفخ و تقویت نماینده دستگاه گوارش، مقوی قوه باه و مسکن دردهای روماتیسمی، مفاصل و سیاتیک، نرم نماینده سینه و خلط آور، خنک نماینده و مفید برای سوء هاضمه می باشد. ضمناً برای معطر کردن غذاها هم از آن استفاده می نمایند.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1627

به "معرفی کاکوتی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کاکوتی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید