تشریح آخرین شرایط ورود قایق ها، برداشتن گام نهایی برای ورود

به گزارش بلندانیوز، به گزارش خبرنگاران، فدراسیون قایقرانی ایران سال 96 اقدام به خرید تعداد 34 عدد قایق در رشته روئینگ کرد، اما هزینه آن را کامل پرداخت نکرد تا اینکه در سال 98 مبلغ باقیمانده با مساعدت کمیته ملی المپیک ایران تأمین و در نهایت این قایق ها فروردین 99 وارد ایران شد. از همان زمان فدراسیون در تلاش بود تا از شرکت حمل ونقل کننده در تهران مجوز ترخیص قایق ها را بگیرد و در ادامه فرایند ترخیص را در قشم پیگیری کند. تلاش آنها بر این بود که قبل از سرانجام آن سال این کار انجام شود و قایقرانان بتوانند قبل از انتخابی المپیک با قایق های نو تمرین کنند اما بعد از گذشت چهار سال از زمان خرید و یک سال و نیم از ورود آنها این طلسم شکسته نشده است.

تشریح آخرین شرایط ورود قایق ها، برداشتن گام نهایی برای ورود

با پیگیری فدراسیون تمامی این بدهی ها به همراه تسویه حساب دلاری آن با شرکت مربوطه پرداخت شده و تنها مبلغی برای هزینه کانتینرهایی که این قایق ها در آنها انبار شده اند به جای مانده است.

کش دار شدن مقوله ورود این محموله ورزشی به ایران و گلایه های پی در پی فدراسیون قایقرانی به گمرک بارها در رسانه ها مطرح شد اما نامه نگاری ها و پیگیری ها و کاغذبازی و قوانین سخت گیرانه ای همچون قرار گرفتن قایق های ورزشی در زمره کالاهای لوکس باعث شد این قایق ها نه تنها به تمرینات و مسابقات انتخابی المپیک 2020 نرسیده بلکه به بازی های المپیک توکیو هم نرسند.

رئیس فدراسیون قایقرانی تیرماه سال جاری در حاشیه مجمع فدراسیون قایقرانی در مورد تعیین تکلیف ورود قایق ها گفت: نامه موافقت ارسال شده و فردا کننده ما برای انجام ترخیص به گمرک می رود. امیدوارم این اتفاق رخ دهد چون قبلاً هم چند بار قرار بود این اتفاق بیفتد. ورزشکار ما هفته آینده راهی توکیو است و نمی تواند قایق ها را ببیند. باز هم خوشحالم که قایق ها به دستمان می رسد تا برای بازی های آسیایی 2022 آماده شویم. قایق سال 96 خریداری شده و الان که صحبت می کنم سال 1400 است. امیدوارم وقتی به دست ما می رسند دچار صدمه و آسیب نشده باشد.

با وجود گذشت نزدیک دو ماه هنوز آن فردایی که قایق ها قرار است ترخیص گردد نرسیده و همین باعث شد تا سهرابیان در گلایه دیگری از ادامه دار شدن این فرایند فرسایشی از طریق گمرک اظهار امیدواری کند که کمک کنند تا حداقل این قایق ها به المپیک 2024 برسند!

ظاهراً بعد از گذشت چهار سال اظهارنامه های گمرکی تأیید و ثبت شده و این امیدواری وجود دارد که از هفت خان طی شده تنها یک خان برای ورود قایق ها به تهران به جای مانده باشد.

محمد تقی محمدیان خزانه دار فدراسیون قایقرانی که مسئولیت پیگیری ترخیص و مسائل مالی این قایق ها را از گمرک بر عهده دارد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: برای خروج هر کالا باید مرحله ثبت سفارش و اظهار نامه آن ثبت گردد و سپس از گمرک خارج گردد. خوشبختانه قایق ها روز گذشته در دفتر مقررات صادرات وزارت صنعت معدن تجارت ثبت سفارش شدند. قطعاً در این چند روز اگر مشکل دیگری نباشد و کارشناسان مربوط کارها را تسریع کنند می توانیم امیدوار باشیم ظرف یک هفته آینده قایق ها از قشم ترخیص و به تهران روانه شوند.

وی ادامه داد: این قایق ها 34 قایق روئینگ شامل 20 قایق تک نفره و 14 قایق دونفره در بخش های سبک وزن و سنگین وزن می باشند که از شرکت وینتک چین خرید شده اند. در زمانی که ثبت اولیه خرید ما در سال 96 صورت گرفت این قایق ها هنوز در خط تولید قرار داشتند و نمی گردد گفت که سال تولید آنها مربوطه به چهار سال قبل بوده باشد.

وی در تکمیل صحبت های خود پیرامون تعیینات این قایق ها بیان داشت: این قایق ها شامل خود قایق و متعلقات مربوطه است و پارو ندارد چرا که شرکت وینتک پارو تولید نمی کند.

خرانه دار فدراسیون قایقرانی اعلام نمود: ما در سال های قبل برای حضور در مسابقات مختلف از این شرکت قایق اجاره می کردیم و به همین واسطه هنگام خرید به ما تخفیف 50 درصدی دادند. ما با یک تخفیف 50 درصدی بیش از 120 هزار دلار صرف خرید این قایق های روئینگ کرده ایم که بخشی از آن از طریق اسپانسر و بخش عمده ای از طریق کمک مالی کمیته بین المللی المپیک به کمیته ملی المپیک کشورمان پرداخت شده است.

وی افزود: در حال حاضر از بدهی های مانده خرید این قایق ها حدود 140 میلیون تومان بابت کانتینرهایی که این کالاها در این مدت در آن قرار داشته اند باقیمانده است که 90 میلیون پرداخت شده و تنها 40 تا 50 میلیون به جای مانده که زمان تحویل به تهران تسویه می گردد.

محمدیان در پاسخ به این سوال که آیا بعد از گذشت چند سال حمل و در انبار ماندن این قایق ها در منطقه ای مانند قشم آیا این کالاها سالم به فدراسیون تحویل می شوند یا خیر؟ هم گفت: قایق ها تا زمان ورود به ایران بیمه بوده اند اما پس از آن مسئولیت شأن تا زمان ترخیص برعهده گمرک می باشد. طبق شرحاتی که به ما داده اند داخل کانتینرها از گاز پر می گردد که این مسئله باعث می گردد تا دمای داخل کانتینر خنک بماند اما اینکه بعد از گذشت این همه زمان آیا هنوز چنین شرایطی دارد یا نه را نمی دانم. ما تصمیم گرفتیم با توجه به تجربیات قبلی مان و با هدف کاهش آسیب دیدگی کالاها، قایق ها را از داخل کانتینر خارج نکنیم و آنها را با همان کانتینرها به تهران حمل کنیم تا احتمال آسیب دیدگی کمتر گردد.

وی شرح داد: به هر حال اگر مسئله ای پیش نیاید تنها یک قدم دیگر تا ورود قایق های روئینگ به تهران به جای مانده است.

قایقرانان ایران در تمام این سال ها از نبود قایق و فرسوده بوده آنها گلایه داشته اند. با وجودیکه شاید طلسم چند ساله شکسته گردد و این قایق ها در چند روز آینده به تهران برسند باز هم دو سه سالی از مدل های تازه قایق های دنیا قدیمی تر هستند. اما ورود آنها و پاره شدن گره کور گمرک نوید بخش روزهای خوبی برای پاروزنان کشورمان در جهت آماده سازی برای حضور در بازی های آسیایی سال آینده می باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1590

به "تشریح آخرین شرایط ورود قایق ها، برداشتن گام نهایی برای ورود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح آخرین شرایط ورود قایق ها، برداشتن گام نهایی برای ورود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید