تست ریرا زیر میکروسکوپ خبرنگاران ، واقعیت فنی اولین شاسی بلند ایرانی چیست؟

به گزارش بلندانیوز، تست ریرا در هوای گرم تابستان و با طی مسافت حدودی هزار کیلومتر انجام شد. قیمت ریرا نیز تعیین شده است. این خودرو قرار است تا سه ماه دیگر به مشتریانی که آن را ثبت نام نموده اند، تحویل داده گردد. ریرا اولین خودرو ایرانی در کلاس کراس اوورها است. پلت فرم این خودرو بر گرفته از پلت فرم پژو 2008 مدل 2020 است. ریرا از قوی ترین پیشرانه فراوری داخل با نام EFP توربو استفاده می نماید و به نسل هفتم گیربکس شش سرعته اتوماتیک شرکت DAE چین مجهز شده است. تعیینات فنی ریرا روی کاغذ تا حد زیادی شبیه پژو 2008 است و از نظر امکانات و تعیینات قوای محرکه، رقیب بیشتر کراس اوورهای چینی بازار کشور است. اما این خودرو در عمل چه حرف هایی برای گفتن دارد؟

تست ریرا زیر میکروسکوپ خبرنگاران ، واقعیت فنی اولین شاسی بلند ایرانی چیست؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تست ریرا در هوای گرم تابستان و دمای حدود 40 درجه سانتی گراد انجام شد. رنگ خودرو قهوه ای جگری متالیک و کیفیت رنگ آن مناسب است. این خودرو تقریبا هزار کیلومتر رانده، و آزمایش شد. پلت فرم ریرا بر گرفته از پژو 2008 مدل 2020 است. پیشرانه خودرو از نوع EFP توربو که نسل تازه موتورهای سری EF ایران خودرو محسوب می شوند، انتخاب شده است. این پیشرانه 1.7L توربو شارژ توانایی فراوری 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور را دارد.

بعلاوه پیشرانه از نوع VVT دوبل است. گیربکس ریرا از نوع شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت DAE است. تعلیق جلو ریرا از نوع مک فرسون و تعلیق عقب از نوع تیر پیچشی با لول فنر است. وزن خودرو نیز معادل 1425 کیلوگرم است. با همه این اوصاف تست ریرا چگونه بود؟

تست ریرا

با ورود به کابین ریرا با طراحی کاملا متفاوتی نسبت به سایر خودروهای ایرانی روبه رو می شوید. این طراحی در رده طراحی کابین خودروهای چینی است. صندلی های خودرو ایرانیزه شده صندلی های پژو 2008 هستند، اما ارگونومی آنها چندان مناسب نیست و بیش از حد سفت به نظر می رسند. دید به جلو و اطراف خودرو خوب است و ستون های A نقطه کور چندانی ندارند.

دسته دنده خودرو از نوع الکترونیکی است و با قرار دادن آن روی حالت D و فشار دادن روی پدال گاز، حرکت را آغاز می کنیم. تاخیر آغاز حرکت خودرو تقریبا قابل قبول است. با فشردن پدال گاز تا حدود 30 درصد، دنده ها روی دور 2300 RPM تعویض می شوند. در این حالت و زمانی که خودرو هنوز گرم نشده، رانندگی تقریبا روان است و دنده ها به خوبی و نرمی تعویض می شوند. اما نکته اینجاست که تنها هدف گیربکس خودرو رسیدن به دنده6 است.

گیربکس ریرا خیلی زود دنده ها را سبک می نماید و راندن خودرو در این حالت همواره با دنده ی مرده انجام می گردد و حس خوشایندی ندارد. با تغییر حالت رانندگی از عادی به اسپرت، تاخیر پدال گاز اندکی کمتر می گردد و در حالت سر گاز دنده ها دور موتور روی 2500 RPM تعویض می شوند. اما در حالت اسپرت هم تمایل گیربکس به انتخاب دنده6، همچنان بر قرار است و باز هم حالت دنده مرده را داریم.

تخته گاز با ریرا

هنگام تخته گاز کردن در تست ریرا، شاهد معکوس کشیدن، و شتاب گیری خوبی هستیم تا جایی که دنده ها روی دور 5800 RPM تعویض می شوند. با وجود شتاب گیری نسبتا خوب خودرو، اما متوجه می شویم که گیربکس خودرو قدرت کافی برای انتقال توانِ پیشرانه به چرخ ها را ندارد.

از طرف دیگر گیربکس ریرا پس از معکوس کشیدن باز هم تمایل به سبک کردن دنده، و پایین آوردن دور موتور را دارد. این موضوع باعث می گردد راننده، امکان شتاب گیری موردنظر خود را نداشته باشد. یعنی یا باید به صورت سر گاز و با دنده مرده (شش) حرکت کنید یا اگر شتاب بیشتری می خواهید، باید مدام معکوس بکشید و ترمز کنید. این روند منجر به افزایش مصرف سوخت و بیشتر فشار آوردن به گیربکس می گردد.

هوشمندی گیربکس در تست ریرا

گیربکس ریرا نسل هفتم گیربکس DAE است که در واقع کپی و مقرون به صرفه شده گیربکس آیسین ژاپن است. یعنی همان نمونه ای که در پژو 2008 استفاده شده است. اما با کمی راندنِ پژو 2008 در می یابید که گیربکس آیسین بسیار هوشمند است. گیربکس آیسین پژو پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، مانند ریرا دنده را سبک نمی نماید، بلکه با حفظ دنده موجود و دور موتور در محدوده میانه، (حدود 4000 RPM) همواره گوش به فرمانِ راننده است.

برای نمونه در تست ریرا، جاهایی که ریرا با دنده6 در حال حرکت است، گیربکس پژو 2008 دنده چهار و دور موتور 4000 RPM را بر می گزیند. به این ترتیب شما هرگز حس حرکت با دنده مرده را در پژو 2008 تجربه نمی کنید. هنگام فشردنِ پدال گاز در این حالت و بسته به مقدارِ فشردنِ آن، پژو 2008 یا با همان دنده چهار و دور بالای موتور به حرکت ادامه می دهد یا بلافاصله دنده سه را انتخاب می نماید.

اما در این موقعیت مشابه، گیربکس ریرا روی دنده6 و دور موتور روی حدود 2000 RPM است. هنگام فشردنِ پدال گاز برای سبقت گیری با ریرا، گیربکس باید از دنده6 به دنده چهار یا سه، معکوس بکشد که معمولا انتخاب گیربکس اشتباه است. این در حالی است که دور موتور خودرو نیز باید از حدود 2000 RPM به حدود 4000 RPM برسد تا خودرو معکوس بکشد. این موارد باعث تاخیر زیاد در معکوس کشی و زور زدنِ بیش از حد خودرو می شوند. در یک کلام رانندگی با ریرا روان نیست و باید بین راندنِ خودرو با دنده مرده، و شتاب کم و معکوس کشیدن و ترمز گرفتن های پیاپی، یک گزینه را انتخاب کنید.

لرزش شدید موتور ریرا

هنگام تست ریرا با موضوع عجیبی روبه رو شدیم. پیشرانه خودرو در حالت آرام به شدت دچار لرزش بود، به طوری که توانایی نگه داشتن یک بطری آب را نداشت! این لرزش با روشن کردنِ سیستم تهویه بیشتر هم می شد. خودرو گاهی در دورهای پایین دچار ریپ زدن، و خام سوزی می شد.

کولر ریرا

سیستم تهویه مطبوع ریرا از نوع دیجیتال است، اما نه پرتاب قوی باد دارد و نه می تواند کابین را به شکل مناسب خنک کند. ضعف کولر تارا در ریرا هم مشاهده شد. ریرا حتی دریچه تهویه عقب هم ندارد. بنابراین، پرتاب باد ضعیف کولر ریرا، قرار نیست بادی را به عقب هم برساند. در هنگام تست ریرا عملکرد ضعیف کولر این خودرو آزار دهنده بود و منجر به تعریق راننده، و سرنشینان شد.

مقایسه ابعاد پژو 2008 و ریرا

پلت فرم ریرا با کد IKP2 بر گرفته از پلت فرم پژو 2008 مدل 2020 (نسل دوم) است. طول، عرض و ارتفاع پژو 2008 به ترتیب 4300x1770x1550 میلی متر است. وزنِ این خودرو نیز 1200 کیلوگرم است. فاصله محوری خودرو 2065 میلی متر است. طول، عرض و ارتفاع ریرا به ترتیب 4334x1808x1638 میلی متر است. فاصله محوری چرخ های ریرا معادل 2590 میلی متر و وزنِ خودرو 1420 کیلوگرم است. اینجا در می یابیم که ابعاد ریرا از پژو 2008 بزرگ تر شده است. اما همزمان فاصله محوری آن کاهش یافته، و وزنِ خودرو هم حدود 200 کیلوگرم سنگین تر شده است.

ضعف هندلینگ و سواری در تست ریرا

سیستم تعلیق ریرا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تیر پیچشی با لول فنر است. تیون فنربندی ریرا در بخش عقب بسیار نرم در نظر گرفته شده است. به طوریکه در تست ریرا، هنگام رانندگی در مسیرهای صاف اتوبانی، تعلیق خودرو بسیار نرم عمل می نماید. اما با رسیدن به دست مقدارای عمیق یا هنگام ورود به پیچ، نرم بودنِ بیش از حد تعلیق عقب ریرا، باعث ایجاد تلاطم شدید در بدنه خودرو می گردد و خودرو را تا مرز انحراف پیش می برد.

به نظر می رسد فنربندی عقب ریرا هم خیلی نرم است، و هم ضعیف. چرا که فنربندی خودرو توانایی کنترل بازی بدنه، و نیز نگه داشتنِ موقعیت کابین را ندارد. به این ترتیب عقب خودرو حرکات گهواره ای و عرضی کنترل نشدنی دارد که نه تنها آرامش سرنشینان به ویژه ردیف عقب را به هم می ریزدِ بلکه باعث کوبش های شدید عقب خودرو نیز می گردد.

هنگام ورود به پیچ با سرعت حدود 55 کیلومتر نیز بدنه خودرو دچار تلاطم شدید شده، و سیستم کنترل پایداری مدام باید وارد عمل گردد تا جلوی انحراف خودرو را بگیرد. پژو 2008 نیز از سیستم تعلیق مشابهی بهره می برد، اما نرمی آن به مقدار ست و خودرو در پیچ ها تعادل بسیار خوبی دارد.

در مجموع باید گفت افزایش ابعاد بدنه، وزن و کاهش فاصله محوری ریرا نسبت به پژو 2008 و بعلاوه، نرم و ضعیف بودن تعلیق عقب خودرو، باعث به هم ریختن راید هندلینگ ریرا شده است. بخش زیادی از این مسائل با اصلاح سیستم تعلیق و فنربندی عقب ریرا با توجه به وزن و ابعاد خودرو، قابل رفع است.

آنالیز عملکرد ترمز در تست ریرا

ترمزهای ریرا از نوع دیسکی در هر دو چرخ هستند که به ABS و EBD هم مجهزند. اما عملکرد ترمزهای خودرو در تست ریرا مناسب نیست و علاوه بر احتیاج به فشار بیش از حد برای توقف، خلاصی زیاد پدال ترمز نیز آزار دهنده است. به طوریکه پدال ترمز وقتی به حدود 30 درصد انتهایی بازه حرکت خود می رسد، عمل می نماید و در بخش بالا خلاصی دارد. از این گذشته، رفتار ترمز خودرو هم خطی و یکنواخت نیست و هر بار به یک شکل عمل می نماید. گاهی پس از گاز دادن و ترمز ناگهانی، پدال ترمز زیرِ پا خالی می گردد و ممکن است مربوط به عملکرد پمپ خلا ترمز باشد.

عملکرد فرمان در تست ریرا

فرمانِ ریرا از نوع برقی است و بسیار نرم عمل می نماید. اما موضوع اینجاست که در کمال تعجب در سرعت های بالا سفت نمی گردد. فرمان ریرا در همه سرعت ها نرم است و خلاصی هم دارد. این موضوع باعث تلاطم شدید خودرو هنگام فرمان دادن یا لایی کشی می گردد. در صورتی که فرمان برقی خودروهای برند، هنگام رانندگی با سرعت های پایین و جهت پیچیدن در کوچه ها یا پارک کردن، بسیار نرم است. اما با افزایش سرعت سفت شده، و ایمنی خودرو هنگام انجام مانور را بیشتر می نماید.

امکانات ریرا

ریرا اولین خودرو ایرانی است که به صفحه کیلومتر دیجیتال، دسته دنده الکترونیکی، شیفتر دنده پشت فرمان و ترمز پارک برقی مجهز است. بعلاوه، ریرا دارای سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، اتوهولد، سانروف، نور پردازی داخل کابین، کی لس، رادار نقطه کور، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و صندوق عقب برقی مجهز است. مانیتور 12 اینچی چند رسانه ای، کروز کنترل و فرمانِ برقی هم از دیگر امکانات ریرا هستند.

کیفیت ساخت و مونتاژ ریرا

یکی از موارد مهم در تست ریرا، کیفیت ساخت و مونتاژ پایینِ خودرو است. پلاستیک های داخل کابین و نیز تزیینات بدنه، از جنس ضعیفی انتخاب شده اند و کیفیت آنها چیزی در حد رانا پلاس یا حتی پایین تر است. مواد پلاستیکی مورد استفاده در تارا به مراتب کیفیت بهتری دارند. از این گذشته کیفیت پلاستیک های مورد استفاده، در صندوق عقب، قاب ستون ها، زه های کناری و… نیز پایین است. بیشتر قطعات تزییناتی پلاستیکی ریرا درست سر جای خود قرار نگرفته اند و حتی از جای خود خارج شده اند. به طور کلی کیفیت مونتاژ خودرو پایین است.

عایق بندی کابین ریرا

صدای بیش از حد برخورد باد با کابین ریرا در سرعت های بالای 100 کیلومتر بر ساعت بسیار به چشم می آمد. کیفیت عایق بندی ریرا چندان مناسب نیست و چیزی مانند دنا پلاس است. در حالی که کیفیت عایق بندی تارا بهتر است.

ایرادات برقی ریرا

هنگام تست ریرا به ایرادات برقی عجیب و غریبی بر خوردیم. ریموت خودرو خراب شد و دکمه های آن به خوبی کار نمی کردند. در خودرو با ریموت باز نمی شد و باید تنها با استفاده از سوییچ اضطراری و با چرخاندن قفل در، آن را باز می کردیم. بعلاوه، قفل های داخلی خودرو کیفیت خوبی نداشتند و نیروی زیادی جهت باز و بسته کردن می طلبیدند. قفل مرکزی خودرو هم خراب بود.

در صندوق عقب برقی فقط گاهی از روی در صندوق باز می شد و باید آن را از داخل کابین یا روی ریموت باز می کردیم. دسته دنده خودرو تاخیر داشت و گاهی با چند بار فرمان دادن هم شرایط گیربکس را تغییر نمی داد. مانیتور مرکزی خودرو گاهی اوقات هنگ می کرد و روی تصاویر قبلی دوربین قفل می ماند. کیک سنسور صندوق عقب عمل نمی کرد. نور مخفی های کابین قطع و وصل می شدند. چراغ دنده عقب خودرو نیز اتصالی داشت و گاهی در شرایط دنده عقب چشمک می زد.

طراحی ریرا

هر چند در طراحی ریرا از پژو 2008 هم الهام گرفته شده است، اما طراحی بی قواره چراغ های جلو عامه پسند نیست. طرح رینگ ها زیبا نیستند و زه های پلاستیکی روی گلگیرها نیز نه کیفیت خوبی دارند و نه طراحی زیبایی. زه های زیرِ در نیز واقعا زیبا نیستند. از این ها گذشته، طراحی بخش عقب خودرو یعنی از ستون B تا در صندوق عقب، رها شده به نظر می رسد. در مجموع باید گفت ناهماهنگی طراحی در سایر محصولات ایران خودرو، در ریرا بدتر شده است.

طراحی کابین و ارگونومی

شاید برترین بخش طراحی ریرا، طراحی داخلی آن باشد. موقعیت قرار گیری راننده پشت فرمانِ خودرو مناسب، و دید به جلو و اطراف خوب است. اما دکمه های شیشه بالابر سمت راننده خیلی عقب جانمایی شده اند و راننده باید دست خود را زیادی خم کند تا بتواند از دکمه ها استفاده کند.

صندلی های ریرا بر گرفته از صندلی های پژو 2088 هستند. اما ارگونومی آن ها جالب نیست، چرا که بیش از حد سفت هستند. پارچه طرح مخمل روی صندلی ها نیز از موادی ساخته شده است که باعث تعریق و بعلاوه ایجاد خارش در بدن می شوند.

فضای ردیف عقب خودرو چندان مناسب نیست و تونل اگروز بیش از حد بالا آمده است و این مورد عملا بخش وسط ردیف عقب را غیر قابل استفاده می نماید. ریرا دریچه تهویه عقب هم ندارد و تنها یک ورودی USB دارد.

مزایا و معایب در تست ریرا

ریرا به عنوان اولین شاسی بلند ایرانی طراحی تازه و امکانات کاملی دارد که احتمالا از این جهت نظر بسیاری را جلب خواهد نمود. فضای تازه و به روز داخل کابین، دو مانیتور 12 اینچی و استفاده از امکانات تازه، مخاطبان زیادی را جذب خواهد نمود.

اما در بخش فنی باید گفت شتاب گیری خودرو به واسطه استفاده از یک گیربکس ضعیف روان نیست، و داغ شدنِ زود هنگام این گیربکس نیز منجر به افت شتاب خودرو می گردد. لرزش موتور خودرو زیاد است.

ترمزهای ریرا ضعیف هستند و عملکرد یکنواختی ندارند. سیستم تعلیق عقب خودرو بیش از حد نرم در نظر گرفته شده است و این موضوع باعث تلاطم شدید کابین خودرو در دست مقدارای عمیق و ورود به پیچ ها به ویژه در بخش عقب می گردد. مصرف سوخت خودرو به شدت بالا و حدود 20 لیتر در هر 100 کیلومتر است. کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات پلاستیکی خودرو نیز پایین است. بعلاوه خودرو دارای اشکالات زیادی در بخش برق و الکترونیک است که امیدواریم رفع شوند.

قیمت ریرا

ایران خودرو قیمت ریرا با احتساب هزینه های جانبی را برای فروش مرداد ماهِ 1403 گفت. قیمت ریرا با احتساب هزینه های جانبی شامل مواردی چون مالیات بر ارزش افزوده، شماره گذاری، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداخت های قانونی برای فروش مرداد ماهِ 1403 یک میلیارد و 130 میلیون تومان اعلام شد.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1403 بروزرسانی: 7 شهریور 1403 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2117

به "تست ریرا زیر میکروسکوپ خبرنگاران ، واقعیت فنی اولین شاسی بلند ایرانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست ریرا زیر میکروسکوپ خبرنگاران ، واقعیت فنی اولین شاسی بلند ایرانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید