آنالیز طرح جایگزینی پنجره های دوجداره در شورای اقتصاد

به گزارش بلندانیوز، مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اوج گیری مصرف گاز در ماه های سرد سال، اظهار امیدواری کرد طرح جایگزینی پنجره های دوجداره به تصویب شورای اقتصاد برسد تا با اجرای آن، گامی در راستای کاهش مصرف گاز کشور و تأمین امنیت عرضه گاز طبیعی برداشته گردد.

آنالیز طرح جایگزینی پنجره های دوجداره در شورای اقتصاد

به گزارش خبرگزاری مالی ایران ، کوروش هاشمی گفت: براساس آمار شرکت ملی گاز ایران، در سال 1397 مصرف گاز کل کشور 198 میلیارد مترمکعب اعلام شده که بیش از 58 میلیارد مترمکعب آن در بخش خانگی و تجاری مصرف شده است؛ مصرف گاز خانگی و تجاری در زمستان این سال به 600 میلیون مترمکعب در روز رسید که این رقم رکورد بی سابقه ای را در مصرف گاز کشور ثبت کرد.

وی با بیان اینکه مصرف بسیار بالای گاز در ماه های سرد سال سبب کاهش عرضه گاز به بخش های نیروگاهی و صنایع عمده می گردد، اظهار کرد: با ادامه فرایند کنونی مصرف گاز به ویژه در ماه های سرد سال بی شک در سال های آینده کشور برای تأمین نیازهای داخلی با مشکل روبه رو خواهد شد، از این رو تمرکز بر اجرای طرح های بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف گاز یکی از اصلی ترین مأموریت های شرکت بهینه سازی است که در چارچوب ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر انجام می گردد. براساس این قانون، با سرمایه گذاری عامل صرفه جویی، طرح های کاهش مصرف انرژی اجرایی و پس از تحقق صرفه جویی، بازپرداخت صرفه جویی، به سرمایه گذار طرح پرداخت می گردد.

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اتلاف حرارتی ساختمان ها به دلیل رعایت نکردن مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و استفاده از تجهیزات گرمایشی بازدهی پایین را از دلایل عمده مصرف بالای گاز در بخش خانگی برشمرد و به میزان بالای هدررفت انرژی در ساختمان ها به وسیله پنجره های فلزی تک جداره اشاره نمود و گفت: پنجره های فلزی تک جداره در فصل های گرم و سرد سال به ترتیب سبب خروج هوای خنک و گرم داخل ساختمان به محیط خارج شده که این عوامل سبب هدررفت برق و گاز ساختمان می گردد، به همین دلیل طرح جایگزینی پنجره های دوجداره نوین در ساختمان های موجود در کشور، ازسوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تهیه و پس از تأییدیه وزیر نفت برای دریافت مصوبه شورای اقتصاد به سازمان برنامه ارسال شده است.

بنا بر اعلام وزارت نفت، هاشمی اضافه نمود: هدف از اجرای طرح جایگزینی پنجره های دوجداره، جایگزینی 130 میلیون مترمربع پنجره معمولی با پنجره های دوجداره نوین است که در ساختمان های مسکونی و تجاری، بیمارستان ها، خوابگاه های دانشجویی با عمر کمتر از 30 سال قابل اجرا خواهد بود. طبق آنالیز های صورت گرفته دراقلیم های معتدل مانند شهر تهران به ازای جایگزینی هر مترمربع پنجره دوجداره نوین بیش از 43 متر مکعب گاز طبیعی در سال صرفه جویی می گردد. این مقدار در اقلیم های سردسیر مانند شهر اردبیل افزون بر 76 مترمکعب گاز طبیعی در سال است.

وی در ادامه به طرح های کاهش مصرف گاز خانگی که از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تدوین شده است، اشاره و مطرح نمود: طرح جایگزینی یک میلیون آبگرمکن فرسوده با آبگرمکن فوری گازسوز دارای حدقل رده برچسب انرژی C، طرح هوشمندسازی تأسیسات گرمایش مرکزی ساختمان ها با استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه ها، طرح جایگزینی/ نصب بویلرهای چگالشی با بویلرهای فرسوده و بازدهی پایین در 5 هزار موتورخانه ساختمان های موجود و در حال ساخت نیز از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تهیه و به معاونت برنامه ریزی وزارت نفت ارسال شده و بعضی هم در حال ارسال است که پس از آنالیز اقدام های لازم انجام خواهد شد.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 978

به "آنالیز طرح جایگزینی پنجره های دوجداره در شورای اقتصاد" امتیاز دهید

1 کاربر به "آنالیز طرح جایگزینی پنجره های دوجداره در شورای اقتصاد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز طرح جایگزینی پنجره های دوجداره در شورای اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید