با وجود شهرت تپه سیلک فقط یک درصد آن کاوش شده، اجرا بازسازی های ضروری بخصوص در راه آب های تپه

به گزارش بلندانیوز، به جرات می توان تپه سیلک را مهم ترین محوطه باستانی پیش از تاریخ در فلات مرکزی ایران برشمرد. استقرار در دشت و توسعه جوامع شروستایی و پس از آن شهرنشینی در کنار انواع پیشرفت های فن آوری ازجمله نکات مهمی است که سیلک را تبدیل به محوطه ای خاص و منحصر به فرد در منطقه نموده است. در این میان یافته های دوره اول سیلک به هفت هزار و 300 تا هشت هزار سال پیش بازمی شود.

با وجود شهرت تپه سیلک فقط یک درصد آن کاوش شده، اجرا بازسازی های ضروری بخصوص در راه آب های تپه

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

تپه سیلک در سال 1310 به عنوان معبد سلوکی ثبت ملی شد تا اینکه بر اساس قراردادی بین دولت ایران و فرانسه، گیرشمن به عنوان باستان شناسی جوان در سال های 1312، 1313 و 1316 سه فصل کاوش انجام داد. با وجود آن که محوطه تپه سیلک در دهه 40 معین حدود و فنس کشی شد اما پس از سال 1385با توسعه شهری و افزایش ساخت و سازها شاهد دخل و تصرف در محدوده محوطه باستانی تپه سیلک رخ داد.

جواد حسین زاده ساداتی، سرپرست پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان با اشاره به آن که حدود یک سال است که درگیری های قانونی برای معوضات تپه وجود دارد، گفت: یکی از نخستین کارهایی که قرار بود در سال 98 محقق کنیم، راه اندازی فرآیند واگذاری زمین ها و دادن معوضات به مالکین و متصرفین در عرصه بود که بخش زیادی از کار با همکاری شهرداری، دادستانی و فرمانداری پیش رفته است. اما هنوز مرحله نهایی و انتقال سند به نام وزارت میراث و گردشگری محقق نشده است. این مهم یک مساله حقوقی پیچیده است و فرایند آن طولانی شده است. امیدواریم بتوانیم بخشی از عرصه سیلک را بعد از بیش از 4 دهه آزاد کنیم. قرار بود تا اردیبهشت99 این کار انجام گردد اما اکنون در خردادماه هستیم و هنوز محقق نشده است.

او ادامه داد: طراحی مجموعه فرهنگی- پژوهشی و اداری پایگاه میراث فرهنگی سیلک نیز از دیگر برنامه های سال 98 بود که متاسفانه محقق نشد. امیدوار هستم تا شهریور 99 بتوانیم پیش نویس آنچه که بتواند محوطه را تبدیل به مکان فرهنگی- پژوهشی - اداری و اجرایی در خور محوطه بکند را تهیه کنیم و به مشاور ارائه دهیم تا کارها برای طراحی فاز صفر انجام گردد.

حسین زاده درخصوص سایر برنامه های پایگاه میراث فرهنگی سیلک در سال 99 گفت: انجام چند برنامه فرهنگی در طول سال ازجمله اجرای برنامه فرهنگی برای روز ثبت سیلک را در برنامه داریم همچنین تابلوهای معرفی محوطه یکی از کمبودهاست که با یاری دفتر امور پایگاه ها تامین اقتصادی این مهم انجام و طراحی تابلوها اجرا شده است و طی هفته های آینده برای ساخت آن اقدام خواهیم کرد.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان با اشاره به انجام کارهای بازسازیی در این محوطه نیز گفت: بازسازی های ضروری بخصوص در راه آب های تپه را در برنامه قرار داده ایم چراکه این راه آبها هر سال کنده می شوند و به تپه آسیب می رسانند. درصدد ایجاد راه آب جدید هستیم. همچنین محتمل است سازه ای که توسط باستان شناسان و جبرئیل نوکنده بازسازی شده است را بر روی بخشی از سازه دوره سوم سیلک که در کاوش های صادق ملک شهمیرزادی بدست آمد و اکنون اسکلت های آن به عنوان محل نمایش یافته هاست، قرار دهیم. قطعا این بازسازی برای عموم جامعه و مخاطبان جذاب خواهد بود.

می دانیم تدفین ها زیر خانه ها اجرا شده و حین کاوش، کف خانه ها و آثاری که روی آن بوده را پیدا کردیم و این تدفین ها زیر کف بود، از آنجا که درحال حاضر بخش های پایینی خانه ها را پیدا نموده ایم شاید بتوانیم بخش بالایی و سقف خانه ها را بر اساس الگو سنتی که در معماری ایران استفاده می شد، بازسازی کنیم. این کار با استفاده از کاهگل و نی انجام می گردد و با توجه به آن که بازسازی است تاکیدی بر آنکه این سازه ها حتما اینگونه بوده اند نداریم. اما بر اساس یافته ها و احتمال ها این بازسازی انجام می گردد.

او همچنین از تهیه ویدوئو معرفی سیلک اطلاع داد و گفت: بازدیدکنندگان می توانند حین بازدید از سیلک و دیدن این فیلم با سرنوشت و آنچه بر سیلک گذشته آشنا شوند.

به گفته حسین زاده، فعلا برنامه کاوش باستان شناسی در تپه سیلک انجام نخواهد شد چراکه این محوطه از جمله محوطه های باستانی شناخته شده در کشور و خاورمیانه و یکی از مهم ترین و کلیدی ترین محوطه های کشور است و آخرین کاوش ها و پژوهش های جدی در سیلک در سال 88 و در سال 94 نیز برنامه برآورد معین عرصه و حریم انجام شد. کاوش های کوچک و خرد برای سیلک مطلوب نیست چراکه اطلاعات کنونی تا اندازه ای شناخت را حاصل نموده و انجام پژوهش های جدید نیازمند بالاترین مرحله باستان شناسی به لحاظ تکنولوژی و حضور متخصصان در حوزه های مختلف اعم از گیاه باستان شناس، جانور باستان شناس، انسان شناس، ژنتیک و ... است. اگر قرار است کاوشی در سیلک انجام گردد باید بتوانیم بیش از گریشمن، ملک و فاضلی بدست بیاوریم که قطعا نیازمند برنامه ریزی خاص و متفاوت از سایر محوطه هاست.

او گفت: با این وجود می توان گفت کمتر از یک درصد تپه سیلک کاوش شده است و قرار هم نیست در عصر حاضر همه این محوطه باستانی کاوش گردد. اکنون نیز در صدد ایجاد و نگهداری فضاها هستیم تا بتوانیم از یافته های موجود حفاظت کنیم. معتقد هستیم بهتر است اشیا به جا آن که به موزه ها منتقل شوند در بافتی که قرار داشتند بمانند. از این رو سایت موزه ها بوجود آمده اند. در سیلک به فکر آن هستیم که محوطه هایی که کاوش می شوند توسط سقف های مدرن و مطلوب آب وهوا کاشان پوشانده شوند. باید تمام جوانب پژوهشی، میراث و گردشگری در نظر گرفته گردد. درحال حاضر شرایط تپه خوب است و فقط باید آبکن ها را با سیمان یا آهک و گل بپوشانیم تا بیشتر شسته نشوند و لایه های پایینی آسیب نبیند. بخش رویی تپه نیز هر سال با کاهگل پوشانده و بازسازی می گردد.

به گفته سرپرست پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان، این مجموعه دارای یک نمایشگاه و یک سالن نمایش است که نمایشگاه دارای 8 ویترین است که آثار دوره های ششگانه سیلک در این ویترین ها به نمایش درآمده؛ البته بیشتر این آثار یا کپی هستند یا آثار بازسازیی و اثر اصل نداریم. در کنار نمایشگاه، سالن معرفی داریم که ویدئوی معرفی در آن به نمایش درمی آید. با توجه به این امکانات می توان گفت موزه بزرگی در سیلک برای نمایش آثار نداریم.

ایلنا

منبع: گردشبان
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 738

به "با وجود شهرت تپه سیلک فقط یک درصد آن کاوش شده، اجرا بازسازی های ضروری بخصوص در راه آب های تپه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با وجود شهرت تپه سیلک فقط یک درصد آن کاوش شده، اجرا بازسازی های ضروری بخصوص در راه آب های تپه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید