اگر کودک 18 ماهه دارید...

به گزارش بلندانیوز، در این مطلب روی توانایی های عمده ای که باید یک شیرخوار 18ماهه داشته باشد و اگر آنها را کسب نکرده باشد در معرض خطر پیشرفت اختلال های تکاملی است، بحث می کنم. هر کودکی که تا سن 18ماهگی نتواند کارهای زیر را انجام دهد، از نظر تکاملی نیازمند آنالیز بیشتر و معاینه به وسیله پزشک اطفال است:

اگر کودک 18 ماهه دارید...

اگر کودک 18 ماهه دارید...

نویسنده:دکتر بهرام دلاور/ متخصص اطفال

در این مطلب روی توانایی های عمده ای که باید یک شیرخوار 18ماهه داشته باشد و اگر آنها را کسب نکرده باشد در معرض خطر پیشرفت اختلال های تکاملی است، بحث می کنم. هر کودکی که تا سن 18ماهگی نتواند کارهای زیر را انجام دهد، از نظر تکاملی نیازمند آنالیز بیشتر و معاینه به وسیله پزشک اطفال است:

1- برنامه خواب وی قابل تنظیم نباشد. یعنی یا بدون اینکه دیگران دیر بخوابند تا دیروقت بیدار است یا اینکه در طول خواب مکررا بیدار می گردد و خواب راحتی ندارد.

2- در کنترل رفتار خود مشکل دارد و بی جهت نق می زند یا بهانه گیری بی جا می نماید. یا بدون علت ممکن است به بچه ها دیگر صدمه بزند (گاز بگیرد، با دست بزند).

3- دست شما را برای نشان دادن چیزی نمی گیرد.

4- اسباب بازی هایی را که به دستش می رسد به دهان می برد و بازی کردن با آن را بلد نیست.

5- کارهایی که به او می گویید مانند شما انجام بدهد بلد نیست تکرار کند و به آن توجه نمی نماید.

6- نمی تواند با انگشتان دست خود اجزای اشیایی را که در دست می گیرد را کاوش کند. به اسم نمونه چرخ ماشین اسباب بازی را بچرخاند یا پای عروسک را خم و باز کند.

7- نمی تواند دستورات ساده ای را که به وی داده می گردد نمی تواند اجرا کند مانند برو توپت را بیاور.

8- طرز استفاده از قاشق را نمی داند و بلد نیست آن را در دست بگیرد.

9- با استفاده از مداد یا اتوماتیک بدون اینکه از او تقاضا گردد بلد نیست شکل هرچند بی معنی را رسم کند یا خط خطی کند.

10- هنوز مستقل راه نمی رود یا اینکه بسیار زیاد زمین می خورد.

در این سن وقتی با دست ملاج کودک را در سر لمس می کنیم نباید به دست بخورد. به تدریج می تواند 2 کلمه را پشت سرهم ادا کند و عبارات ساده ای مانند آب می خوام را بگوید. دایره لغات وی از حدود 15 کلمه تجاوز می نماید و بیشتر اطرافیان را با نام صدا می نماید.

3 بار در روز به او غذا بدهید و اجازه دهید خودش با قاشق غذا بخورد و کماکان از دادن نمک به او اجتناب کنید. به تدریج می تواند آمادگی خود را برای کنترل مدفوع یا ادرار نشان بدهد (به اسم نمونه بعد از ادرار کردن اعلام کند) بنابراین بدون اینکه به او فشار وارد کنید برای نشستن روی لگن مخصوص خودش ترغیب اش کنید. لمس اندام تناسلی شایع است و به تدریج باید با نام اندام تناسلی به زبانی که خودش می فهمد، آشنا گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1598

به "اگر کودک 18 ماهه دارید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر کودک 18 ماهه دارید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید