اسپیس ایکس با فرستادن ماهواره ترک ست نخستین پرتاب فضایی 2021 را رقم زد

به گزارش بلندانیوز، نخستین پرتاب فضایی سال 2021 با فرستادن نسل بعدی ماهواره ترک ست توسط اسپیس ایکس انجام شد تا این شرکت باز هم سالی نکو را شروع کند.

اسپیس ایکس با فرستادن ماهواره ترک ست نخستین پرتاب فضایی 2021 را رقم زد

خوشحالی ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس که روز گذشته با رشد سهام تسلا به صندلی ثروتمندترین فرد دنیا ارتقا یافت، اکنون با پرتاب موفقیت آمیز موشک فالکون 9 بیشتر هم شد. موشک فالکون 9 بلوک 5 در ساعت 21:15 منطقه زمانی شرقی (5:45 به وقت تهران) از پایگاه فضایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب و دقایقی پیش موفقیت آن در راهنمایی کامل ماهواره ترک ست 5ای (Turksat 5A) در مدار مورد نظر تأیید شد.

موشک فالکون 9

اوج دریافت موشک فالکون 9 با 9 موتور مرحله اول، نخستین پرتاب فضایی سال 2021 را رقم زد و البته نخستین فرود فضایی سال هم صورت گرفت. مانند دیگر پرتاب های اسپیس ایکس بوستر مرحله اول موشک 8.5 دقیقه پس از بلند شدن بر روی سکوی شناور اتوماتیک فقط دستورالعمل ها را بخوان فرود آمد تا برای مأموریت های بعدی آماده سازی گردد.

این بوستر پیش از این در سه مأموریت دیگر از جمله پرتاب ماهواره های GPS و استارلینک در ماه های گذشته استفاده شده بود. موشک فالکون 9 (Falcon 9) برای ایجاد بیش از 7.5 مگا نیوتن نیروی محرکه، از 9 موتور مرحله اول مرلین 1دی (Merlin 1D) خود بهره می برد.

ماهواره ترک ست 5ای

ماهوا ره 3500 کیلوگرمی ترک ست 5ای (Turksat 5A) حدود 30 دقیقه پس از پرتاب موشک در مدار تزریق شد. این فضاپیما برای بهره برداری تقریبا 15 ساله طراحی شده است و پوشش پهنای باند را برای ترکیه، خاورمیانه، اروپا و مناطقی از آفریقا فراهم می نماید.

فضاپیمای ترکست 5A که با همکاری صنایع هوافضای ترکیه و سامانه های فضایی و دفاعی ایرباس ساخته شده است، در مدار زمین ثابت و بیش از 36000 کیلومتر بالاتر از زمین، به یاری 42 فرستنده باند فرکانسی Ku با پوشش ارتباطی پهن باند فعالیت خواهد نمود. این ماهواره برای رسیدن به ارتفاع نهایی خود، به 4 ماه زمان احتیاج دارد زیرا از پیشرانه های پلاسما برای حرکت خود بهره می برد که به جای سوخت سنتی به انرژی الکتریکی حاصل از صفحه های خورشیدی وابسته هستند.

رئیس بخش سامانه های فضایی ایرباس درباره این ماهواره گفته بود: بسیار خوشحالیم که از ترک ست به عنوان یکی از مشتریان تازه یورواستار استقبال می کنیم. ما نخستین کسانی هستیم بودیم که پیشرانه های تمام الکتریکی را برای ماهواره هایی با این اندازه و ظرفیت ارائه داده ایم و این باعث می گردد که فضاپیمای ترک ست با کمترین هزینه به فضا پرتاب گردد.

علاوه بر ماهواره ای که امروز پرتاب شد، پرتاب ماهواره ترک ست 5B هم توسط اسپیس ایکس برای اواخر سال جاری برنامه ریزی شده است. با پرتاب ماهواره های ترک ست توسط اسپیس ایکس، کشور ترکیه هم به چهارمین کشوری تبدیل شد که از خدمات این شرکت استفاده می نماید. درصد موفقیت بالا و کاهش هزینه های پرتاب، از جمله مواردی است که کشورها را به سمت استفاده از خدمات فضایی شرکت های خصوصی سوق می دهد.

شروع سالی پربار

مأموریت امروز همچنین شروعگر یک سال شلوغ برای پایگاه فضایی کیپ کاناورال است. سال جاری بیش از 40 مأموریت برای پرتاب از این پایگاه فضایی برنامه ریزی شده اند و اسپیس ایکس امیدوار است که سال جاری بیش از 40 پرتاب را در از پایگاه های فضایی میان کالیفرنیا و فلوریدا انجام دهد.

این پرتاب ها شامل دو مأموریت سرنشین دار به ایستگاه فضایی بین المللی، پروازهای بیشتر صورت فلکی ماهواره ای استارلینک و پرتاب موشک سنگین فالکون هوی (Falcon Heavy) خواهد بود. اما پس از پرتاب امروی، در گام بعدی اسپیس ایکس مأموریت ترنسپورتر-1 (Transporter-1) را در دست اجرا دارد که قرار است طی یک عملیات حمل مشترک، 72 ماهواره کوچک را به همراه چهار محموله دیگر در مدار قرار دهد.

عکس کاور: نخستین پرتاب فضایی سال 2021 با فرستادن ماهواره ترک ست توسط اسپیس ایکس انجام شد.

Credit: SpaceX

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1219

به "اسپیس ایکس با فرستادن ماهواره ترک ست نخستین پرتاب فضایی 2021 را رقم زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیس ایکس با فرستادن ماهواره ترک ست نخستین پرتاب فضایی 2021 را رقم زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید