اتفاقات عجیب و غریب بدن (2)

به گزارش بلندانیوز، بله، گوش خارجی رشد می نماید. طبق مطالعه یی که به وسیله پزشکان عمومی کالج بریتانیا انجام شد. وقتی که به جهان می آییم. سایز گوش ها به تناسب همان موقع است. هرچه بدن بزرگ تر می گردد. گوش ها هم بزرگ تر و برجسته تر می شوند و تا ده سالگی به سرعت رشد می نمایند. سپس سالانه 0/22 میلی متر به رشدشان ادامه می

اتفاقات عجیب و غریب بدن (2)

اتفاقات عجیب و غریب بدن (2)

نویسنده: زهرا حیدری

آیا گوش های تان هنوز رشد می نماید؟

بله، گوش خارجی رشد می نماید. طبق مطالعه یی که از طریق پزشکان عمومی کالج بریتانیا انجام شد. وقتی که به جهان می آییم. سایز گوش ها به تناسب همان موقع است. هرچه بدن بزرگ تر می گردد. گوش ها هم بزرگ تر و برجسته تر می شوند و تا ده سالگی به سرعت رشد می نمایند. سپس سالانه 0/22 میلی متر به رشدشان ادامه می دهند. مطالعات دیگر نشان می دهد که لاله ی گوش به خودی خود در طول زندگی بزرگ می گردد (لاله ی گوش مردها بزرگ تر از خانم ها است). بنابراین، سایز مجرای گوش که با استخوان و غضروف شکل می گیرد تا سن پیری رشد نمی نماید.

آیا همه بچه ها بدون خال یا لک به جهان می آیند؟

البته برخی از نوزادان، با خال مادرزادی یا ماه گرفتگی به جهان می آیند، اما این درست است که تا زمانی که پا به این جهان نگذاشته اند هیچ گونه خالی ندارند و در معرض نورآفتاب ممکن است لک و خال در پوست شان ایجاد گردد. اگر نوزادان زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرند، مخصوصا آنهایی که پوست زیبا و چشم های روشنی دارند، بیشتر در معرض لک پوستی قرار دارند و احتمال سرطان پوست برای آنها بیشتر است. لک هایی که روی گونه های بچه هایی با موهای قرمز وجود دارد. جزو زیبایی آنها نیست بلکه لکه های پوست آنها به دلیل آسیب های ناشی از آفتاب بوده و ممکن است به مولکول های سلول ها آسیب رسیده باشد. بچه ها و بزرگسالانی که لک دارند بایستی به صورت مداوم تحت نظر متخصص پوست باشند و از کرم های ضد آفتاب با اس پی اف سی یا حتی بالاتر استفاده نمایند.

چه چیزی باعث خواب رفتگی و مورمور شدن می گردد؟

مورمور شدن به دلیل نرسیدن جریان خون به عصب تحت فشار به وجود می آید. اگر به مدت طولانی در یک جا بنشینید یا حتی وقتی که پاهای تان را روی هم انداخته اید، ممکن است روی عصب های تان فشار زیادی وارد کنید و باعث می گردد که مثلاً پای تان خواب رود یا احساس کرختی کنید. مورمور شدن بیشتر در دست ها، پاها و قوزک پا اتفاق می افتد. این حس آزاردهنده پیامی را به مغز می رساند. عوض کردن حالت نشستن تقریباً همواره راه حلی است تا این مشکل رفع گردد. اما این احساس دلخراش به ندرت می تواند نشانه ی بیماری هایی مانند دیابت، لوپوس و ام اس باشد. اگر مور مور شدن بدن تان با تغییر دادن حالت نشستن تان رفع نشد، به پزشک مراجعه کنید.

آیا مچ پای چاق برای شما خوب است؟

شاید باشد. اگرچه دانشمندان اهمیت شکل قوزک پا را مورد مطالعه قرار نداده اند، اما تحقیقات دیگری در زمینه ی چربی ممکن است به این سؤال پاسخ دهد. چربی های شکمی و اعضای دیگر بدن، به اندازه زیادی با اختلال متابولیسم مرتبط است. به این سوال پاسخ دهد. چربی های شکمی و اعضای دیگر بدن، به اندازه زیادی با اختلال متابولیسم مرتبط است. مانند دیابت نوع دو که چربی های پا با این بیماری در ارتباط هستند. وندی کورت، استاد دانشگاه کلورادو، در مطالعه یی دریافته است که خانم های یائسه یی که چربی بیشتری در پاهای خود دارند، خطر کمتری برای بیماری های قلبی، فشارخون و دیابت نوع دو داشته اند. احتمالاً چربی های جمع شده در پا، تری گلیسریدها را از گردش خون بیرون کشیده و دخیره نموده است. او می گوید که احتمالاً خارج کردن این سلول ها از بدن مثلاً از طریق ی لایپوساکشن ایده ی خوبی نیست و این تأثیر را از بین می برد.

آیا آدامس و پنیر برای دندان های شما خوب است؟

هر زمانی که چیزی می خورید، باکتری های دهان تان نسبت به غذاها واکنش شیمیایی نشان می دهند و اسیدآلی فراوری می نمایند که باعث پوسیدگی دندان می گردد، با خارج کردن بقایای غذا از بین دندان ها، شستن دندان ها با آب و رقیق کردن اسید فراوری شده، بزاق با این فرایند مقابله می نماید. در واقع عمل مکانیکی جویدن، ترشح بزاق را تحریک می نماید. اما در خصوص پنیر، چربی های آن به اسم یک عامل حفاظتی برای دندان ها عمل می نماید. به علاوه پنیر حاوی کلسیم و فسفات است که از پوسیدگی دندان ها جلوگیری و دندان ها را محکم می نماید. میان وعده های غذایی تان را محکم کنید تا تعداد دفعات مواجهه دندان ها با اسید کاهش پیدا کند. آدامس های بدون قند را بعد از غذا بجوید یا غذای تان را با تکه های کوچک پنیر تمام کنید.

چرا در ناحیه پهلو احساس گرفتگی می کنید؟

روبرت گتلین، یک پزشک نیویورکی می گوید: دو دلیل معمول این گرفتگی در پهلو شامل دویدن و خنده های مداوم است. این فعالیت ها حداقل یک چیز مشترک دارند: فشار بر دیافراگم. وقتی به شدت می خندید، هوای زیادی وارد ریه می کنید که ریه ها را پر می نماید و وقتی که ماهیچه های شکمی منقبض می شوند و به دیافراگم فشار وارد می آید. چنین موقعیتی زمان جیغ کشیدن شما هم رسیده است، زیرا در ماهیچه ها گرفتگی و اسپاسمی به وجود می آید که همه ی ما آن را می شناسیم. گاهی اوقات وقتی زیاد می خندید، ممکن است دردی در ناحیه ی بازوی سمت راست تان احساس کنید. این درد به این دلیل است که عصبی که دیافراگم را تغذیه می نماید به سمت شانه ی سمت راست هم می رود.

علاوه بر این، خنده از ته دل ممکن است حالتی ایجاد کند که شما فکر کنید دچار حمله ی قلبی شده اید! بنابراین با آهسته تر خندیدن فشار بر دیافراگم را متوقف کنید. سعی کنید نفس آرام و عمیق بکشید و از خوردن وعده های حجیم اجتناب کنید تا خون زیادی به سمت روده ی شما جریان پیدا نکند و دچار مشکل نشوید.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 95.منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1601

به "اتفاقات عجیب و غریب بدن (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاقات عجیب و غریب بدن (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید