ابداع یک ایمپلنت مغزی که امکان تماشا بعضی تصاویر را برای افراد نابینا فراهم می نماید

به گزارش بلندانیوز، پژوهشگران اسپانیایی پیروز شده اند تا با کاشت یک سیستم مجهز به الکترود در مغز شخصی نابینا و استفاده از شبکیه مصنوعی، امکان تماشا تصاویر ساده را برای او فراهم نمایند.

ابداع یک ایمپلنت مغزی که امکان تماشا بعضی تصاویر را برای افراد نابینا فراهم می نماید

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیواطلس، اگرچه ایمپلنت های مغزی در حال حاضر به افراد نابینا امکان می دهند تا الگوهای ساده ای را ببینند اما دانشمندان اسپانیایی اخیرا پیروز شده اند روش متفاوتی را ارائه دهند که با تحریک مستقیم قشر بینایی مغز، تصاویر قابل درکی را فراوری می نماید.

این سیستم آزمایشی، یک شبکبه مصنوعی را در بر دارد که روی یک عینک معمولی نصب شده است. این ابزار، نور را از میدان بینایی مقابل عینک تشخیص می دهد و آن را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نماید که به یک ماتریس سه بعدی متشکل از 96 میکرو الکترود کاشته شده در مغز کاربر منتقل می شوند.

پهنای این ایمپلنت، چهار میلی متر است و طول هر الکترود به 1/5 میلی متر می رسد. آنها به مغز نفوذ می نمایند؛ بنابراین می توانند فعالیت الکتریکی نورون ها در قشر بینایی را هم مورد آنالیز قرار دهند و هم تحریک نمایند. تحریک فعالیت نورون ها به شخص امکان می دهد تا الگوهای نور را که به واسطه شبکیه مصنوعی منتقل می شوند، دریافت کند.

سال گذشته، نمونه ای از یک سیستم مجهز به 1000 الکترود، با پیروزیت روی گروهی از نخستی سانان آزمایش شد که نابینا نبودند. گروهی از دانشمندان دانشگاه میگل هرناندز الچه (UMH)، نمونه تازه این سیستم را روی یک زن 57 ساله آزمایش کردند که به مدت 16 سال کاملا نابینا بود. او پس از یک دوره آموزشی یاد گرفت که تصاویر فراوری شده با این ابزار را درک کند و بعلاوه، حروف و سایه اشیای خاصی را تشخیص دهد.

نتایج آزمایش نشان داد که این سیستم نه تنها بر عملکرد قشر مغز تاثیر می گذارد، بلکه نورون های مجاور را نیز تحریک می نماید. این ایمپلنت نسبت به آرایه های الکترود مشابه خود که روی سطح مغز قرار می گیرند، به جریان الکتریکی کمتری احتیاج دارد و همین موضوع موجب می گردد که کاربرد آن ایمن باشد. این سیستم، شش ماه پس از کاشت، برداشته شد.

پیش از به کار گرفتن این فناوری در سطح عملی، باید آنالیز های بیشتری صورت بگیرد؛ بنابراین دانشمندان در حال حاضر به داوطلبان نابینا احتیاج دارند تا آزمایش های بیشتری را انجام دهند. این آزمایش ها با تحریک یک گروه بزرگتر از نورون ها به صورت همزمان همراه است تا تصاویر پیچیده تری فراوری شوند.

این پژوهش، در Journal of Clinical Investigation به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1646

به "ابداع یک ایمپلنت مغزی که امکان تماشا بعضی تصاویر را برای افراد نابینا فراهم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع یک ایمپلنت مغزی که امکان تماشا بعضی تصاویر را برای افراد نابینا فراهم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید