آشنایی با 10 کشتی کروز برتر و داستان تایتانیک ایران

به گزارش بلندانیوز، کشتی کروز یکی از راحت ترین راه ها برای گذراندن تعطیلات در شرایطی لوکس و مفرح است. در ادامه با بهترین های این صنعت آشنا شوید.

آشنایی با 10 کشتی کروز برتر و داستان تایتانیک ایران

در این مطلب به عظیم ترین و برترین کشتی های کروز و ماجرای کشتی کروز غرق شده ایران که معروف به تایتانیک ایران است می پردازیم.

کشتی کروز چیست؟

کشتی های کروز، کشتی های عظیم و لوکسی هستند که مسافران زیادی را در یک محیط لوکس به سفرهای طولانی می برند.

معمولا این کشتی ها چند مقصد دارند تا مسافرانشان تجارب زیادی را در سفر کسب و از نقاط مختلفی دیدن نمایند.

یکی از تفاوت های اصلی کشتی های کروز با کشتی های اقیانوس پیما، داشتن چند مقصد در کشتی های کروز است.

کشتی های کروز در حقیقت کشتی های تفریحی هستند که تور یک روزه تا چند هفته ای در آنها برگزار می گردد و معمولا دوباره به مبدا خود بر می گردند.

در حقیقت کشتی های کروز را باید نوع جدیدتری از تفریحات به حساب آورد.

در ادامه به معرفی 10 کشتی کروز عظیم دنیا خواهیم پرداخت.

1. کشتی سمفونی دریاها

این کشتی با نام اصلی Symphony Of the Seas در حال حاضر عظیم ترین کشتی کروز دنیا است.

این کشتی غول پیکر، 228 هزار و 81 تن وزن خالص دارد.

این کشتی 72 متر ارتفاع و 362 متر طول دارد.

سمفونی دریاها یک مجموعه تفریحی عظیم و مجهز است که مسافران آن می توانند زمان زیادی را در آن بگذرانند.

این کشتی 10 طبقه، یک پارک آبی نیز دارد که عظیم ترین سرسره آبی در بین کشتی ها در آن قرار گرفته است.

کشتی کروز سمفونی دریاها توان حمل 5 هزار و 518 نفر مسافر را دارد.

همچنین حداکثر ظرفیت این کشتی به 6 هزار و 680 نفر می رسد.

در طی سفرها، 2200 خدمه مسافران را همراهی می نمایند.

همچنین مسافران می توانند از آفتاب دریافت در کنار پارک آبی لذت ببرند.

استخر پارک آبی این کشتی به دستگاه موج ساز هم مجهز است.

ساخت کشتی سمفونی دریاها در سال 2018 به خاتمه رسید.

2. هارمونی دریاها

کشتی هارمونی دریاها یا Harmony of the seas نیز مانند سمفونی دریاها متعلق به کشتی رانی رویال کارابین است.

هر دوی این کشتی ها در کلاس Oasis قرار می گیرند.

هارمونی دریاها در حال حاضر دومین کشتی کروز عظیم دنیا است.

ساخت این کشتی در فرانسه و توسط کمپانی STX اجرا شده است.

ساخت هارمونی دریاها در سال 2016 به خاتمه رسید و این کشتی تورهای 7 شبی در غرب مدیترانه برگزار می نماید.

تورهای این کشتی از بارسلونا در اسپانیا و بندر چیویتاوکیا در ایتالیا انجام می شوند.

کشتی هارمونی دریاها 226 هزار و 963 تن وزن خالص دارد.

طول این کشتی 362 متر و ارتفاع آن 66 متر هستند.

این کشتی با 2 هزار و 747 اتاق، توانایی حمل 5 هزار و 479 مسافر را دارد.

این کشتی نیز مانند خواهر عظیم خود به پارک آبی، استخر، باشگاه بدنسازی، جهت پیاده روی و شهر بازی است.

3. کشتی Allure of the Seas

Allure of the Seas نیز یک کشتی 362 متری دیگر از کلاس Oasis است.

این کشتی در تاسیسات STX Europe در تورکو فنلاند ساخته شده است.

این کشتی 225 هزار و 282 تن وزن خالص دارد و ارتفاع و عرض آن به ترتیب 72 متر و 60.5 متر هستند.

کشتی Allure of the Seas در سال 2010 تحویل خریدار خود شد و توانایی حمل 5 هزار و 400 مسافر را دارد.

از امکانات این کشتی نیز باید به سالن پایکوبی دو طبقه، سالن تئاتر با ظرفیت 1380 نفر، زمین هاکی و پاتیناژ، کلاب، سالن ماساژ و باشگاه بدنسازی اشاره نمود.

در رستوران این کشتی کروز، بیش از 25 نوع غذا سرو می گردد و حتی قهوه استارباکس نیز در آن موجود است.

در مجموعه ورزشی لوکس این کشتی، کلاس های یوگا و تاییچی نیز برگزار می شوند.

4. کشتی Oasis of the Seas

این کشتی اولین کروز در کلاس Oasis است و زمانی که وارد خدمت شد، یعنی در سال 2009، عظیم ترین کشتی کروز دنیا بود.

سفارش ساخت Oasis of the Seas در سال 2006 داده شد و کشتی در سال 2008 در تاسیسات STX در فنلاند به آب افتاد.

طول این کشتی 361 متر و ارتفاع آن 72 متر بالاتر از سطح آب است.

22.5 متر از کشتی نیز زیر سطح آب قرار گرفته است.

وزن خالص این کروز غول پیکر به 225 هزار و 282 تن می رسد.

این کشتی با 16 عرشه توانایی حمل 5 هزار و 400 مسافر را دارد.

در حالت حداکثری نیز امکان جای دادن 6 هزار و 296 نفر مسافر در آن وجود دارد.

میهمانان این کشتی می توانند در سوئیت های دو اتاقه و لوکس با بالکن اقامت نمایند.

بسیاری از امکاناتی که در کشتی Oasis of the Seas دیده می شوند برای اولین بار بود که معرفی می شدند.

برای مثال از این امکانات می توان به پارک، آکواریوم آبی، سولاریوم شیشه ای با استخر، شبیه سازی موج سواری، زیپ لاین و صخره نوردی اشاره نمود.

از دیگر امکانات این کشتی کروز می توان به پنج استخر، زمین والیبال و بسکتبال اشاره نمود.

5. کشتی آیدا نوا

کشتی AIDA Nova اولین کشتی کروز است که با استفاده از گاز طبیعی مایع LNG کار می نماید.

آیدا نوا توانایی حمل 2 هزار و 600 مسافر را دارد و وزن آن به 183 هزار و 900 تن می رسد.

طول این کشتی 337 متر و عرض آن 42 متر است.

کشتی آیدا نوا در کلاسی به نام Helios طبقه بندی می گردد و توسط Meyer Werft و به سفارش آیدا کروزز ساخته شده است.

سازنده این کشتی دوستدار محیط زیست، سفارش ده فروند از کشتی آیدا را دریافت نموده است که تحویل آنها بین سال های 2019 تا 2025 انجام خواهد شد.

6. کشتی MSC Meraviglia

کشتی MSC Meraviglia با 315 متر طول، 43 متر عرض و 65 متر ارتفاع، وزن خالصی معادل 171 هزار و 598 تن دارد.

این کشتی می تواند به سرعت 22.7 کیلونات دست پیدا کند و توانایی حرکت در تمام شرایط آب و هوایی را هم دارد.

این کشتی کروز در سال 2017 وارد خدمت شد و در زمان خود فناوری های پیشرفته و دیجیتال زیادی را در صنعت دریانوردی به نمایش گذاشت.

کشتی کروز MSC Meraviglia به خاطر کیفیت و ایمنی بالای خود ستوده شده است.

7. کشتی کوانتوم دریاها

کشتی کوانتوم دریاها، اولین کشتی از سه کشتی کلاس کوانتوم است و تحت مالکیت رویال کارابین قرار گرفته است.

این کشتی 168 هزار و 666 تنی توسط Meyer Werft در سال 2014 ساخته شده است.

این کشتی 347 متر طول و 49 متر عرض دارد.

این کشتی با 16 عرشه توانایی حمل 4 هزار و 180 مسافر را دارد.

در حالت حداکثری نیز امکان سوار کردن 4 هزار و 905 نفر در کوانتوم دریاها وجود دارد.

این کشتی 2 هزار و 90 اتاق دارد.

اتاق های بالکن دار کشتی دید به اقیانوس دارند.

8. کشتی Anthem of the Seas

کشتی کروز Anthem of the Seas نیز یکی از کشتی های کلاس کوانتوم است.

این کشتی 168 هزار و 666 تن وزن، 348 متر طول و 49.4 متر عرض دارد.

سرعت کروز Anthem of the Seas به 22 کیلونات می رسد.

کشتی Anthem of the Seas با داشتن 20 عرشه مسافری، توانایی حمل 4 هزار و 905 مسافر را دارد.

این کشتی دارای 1570 بالکن است که 147 تای آنها دید به اقیانوس دارند و 363 اتاق نیز به سمت داخل کشتی هستند.

امکانات کشتی Anthem of the Seas شامل استخر سولاریوم با سقف شیشه ای، استخر رو بسته با سقف باز شونده، شبیه ساز موج سواری با طول 12 متر، پارک آبی ویژه بچه ها و تجهیزات صخره نوردی می شوند.

یک کپسول با ظرفیت 14 نفر در بالای این کشتی وجود دارد که سرنشینان خود را تا ارتفاع 150 متری سطح دریا بالا ببرد.

این کپسول دید 360 درجه را در اختیار افراد قرار می دهد.

9. کشتی Ovation of the Seas

کشتی Ovation of the Seas سومین کشتی از کلاس کوانتوم است.

این کشتی در سال 2016 وارد سرویس شد و 168 هزار و 666 تن وزن دارد.

این کشتی 348 متری، 48.9 متر عرض دارد و عمق غوطه وری آن به 8.5 متر می رسد.

برای حرکت دادن Ovation of the Seas از موتورهای 12V46F ساخت Wartsila استفاده می نماید که کشتی را به حداکثر سرعت 22 کیلونات میٰ رسانند.

کشتی Ovation of the Seas با 16 عرشه توانایی حمل 4 هزار و 905 مسافر را در 2 هزار و 90 اتاق دارد.

پارک آبی، سینما کنار استخر و استخر روباز 220 فوتی از امکانات این کشتی هستند.

10. کشتی Norwegian Bliss

آخرین کشتی در این لیست Norwegian Bliss نام دارد.

این کشتی با وزن خالص 168 هزار و 28 تن در آوریل سال 2018 ساخته شد و سومین کشتی از کلاس بریکوی پلاس به شمار می رود.

کشتی Norwegian Bliss نیز در زمان خود نوآوری های زیادی داشت.

همچنین اولین کشتی کروز آمریکای شمالی محسوب می گردد.

پیست خودروهای مسابقه ای برقی در عرشه 19، یکی از امکانات جالب این کشتی است.

ماشین ها در این کشتی می توانند با سرعت 70 کیلومتر بر ساعت مسابقه دهند و امکان تماشای مسابقه نیز برای دیگران وجود دارد.

پارک آبی قرار گرفته در این کشتی دارای دو سرسره بسیار عظیم است که از کنار عرشه نیز عبور می نمایند.

داستان خاتمه غم انگیز کروز ایرانی

ایتالیایی ها در دهه 1960 میلادی کشتی کروز لوکسی به نام رافائلو ساختند.

البته رافائل در ابتدا به عنوان یک اقیانوس پیما و به قصد جابجایی مسافر ساخته شده بود و یک کشتی کروز به حساب نمی آمد.

این کشتی 45 هزار تنی با 275 متر طول و 30 متر عرض، می توانست به سرعت 26.5 کیلونات دست پیدا کند.

رافائلو توانایی حمل 1775 مسافر را در 3 کلاس مختلف داشت و تعداد خدمه آن نیز به بیش از 700 نفر می رسید.

این کشتی در سال 1975 به ایران فروخته شد.

در آن موقع ایتالیایی ها به دلیل مسائل مالی توانایی پرداخت هزینه های نگهداری از رافائلو را نداشتند و به همین دلیل تصمیم به فروش آن دریافتد.

در آن سال ها، ایران به لطف درآمد نفتی، ثروت زیادی داشت و همین موضوع شاه سابق را علاقه مند به خرید یک کشتی لوکس نموده بود.

ایران خاتمه رافائلو را خریداری و آن را به بندر بوشهر منتقل کرد.

با این وجود رافائلو عملیاتی نشد و در بندر بوشهر از آن به عنوان اقامتگاه سربازان استفاده می شد.

در سال 1978 بود که ایران تصمیم به بازسازی این کشتی و تبدیل آن به یک کشتی کروز گرفت.

برنامه این بود که نام رافائلو نیز به کوروش کبیر تغییر کند.

طبق برنامه، این کشتی کروز پس از خاتمه برنامه بازسازی باید به توانایی حمل 1300 مسافر می رسید.

رافائلو و جنگ ایران و عراق

وقوع انقلاب 1357 مجالی به رافائلو نداد و این کشتی رها شده باقی ماند.

در سال 1362 و در بحبوحه جنگ ایران و عراق دوباره صحبت هایی از بازسازی کشتی مطرح شد.

ولی در همان سال عراقی ها با شلیک یک موشک به رافائلو آن را به طور کامل از کار انداختند.

رافائلو پس از این حمله به صورت نیمه غرق شده در بوشهر بود و حتی بعضی از لزوم اوراق کردن و بازیافت آن صحبت می کردند.

با این وجود رافائلو در آب های بوشهر غرق شد و در زیر آب باقی ماند.

منابع غیر موثق از غارت شدن کشتی توسط غواصان هم خبر داده اند که البته صحت این اخبار قابل تایید نیست.

رافائلو امروزه از روی آب قابل دیدن نیست ولی موقعیت دقیق آن تعیین است.

منبع: بیت ران
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1135

به "آشنایی با 10 کشتی کروز برتر و داستان تایتانیک ایران" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با 10 کشتی کروز برتر و داستان تایتانیک ایران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 10 کشتی کروز برتر و داستان تایتانیک ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید