گوگل AMP چیست و چگونه می تواند به کسب و کارتان کمک کند؟

به گزارش بلندانیوز، هیچ کس برای بارگیری کند صفحات وب وقت ندارد. امروزه سریع بودن برای مردم ارجحیت ندارد، بلکه مردم فوری بودن را می­ پسندند. طبق گزارشات، حدودا 70 درصد از مشتریان فروشگاه های اینترنتی گفته ­اند که سرعت صفحه تاثیر زیادی بر تمایل آن ها در خرید از فروشگاه ­های اینترنتی دارد. امروزه تلفن­ های همراه تقریبا نیمی از ترافیک وب را، در سرتاسر جهان به خود اختصاص می­ دهند و صفحات وب بهینه شده برای موبایل، دیگر این مشکل را ندارند. چطور می توانید صفحات وب را فوراً بارگیری کنید؟ از Google AMP استفاده کنید! اما Google AMP دقیقاً چیست و چگونه کار می کند؟ چگونه می تواند به شما در رشد شغلی کمک کند؟ در این مطلب به همه این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

گوگل AMP چیست و چگونه می تواند به کسب و کارتان کمک کند؟

Google AMP چیست؟

Google AMP یک فناوری منبع باز و انتشار وب سایت است که شما را قادر به ایجاد یک وب سایت می­ کند. AMP مخفف شتاب دهنده صفحات موبایل است (AMP: Accelerated Mobile Pages). گوگل، AMP را با این هدف ایجاد کرد که ناشران و صاحبان کسب و کارها بتوانند از بارگذاری کند صفحات وب که باعث ناامیدی کاربران می شود جلوگیری کنند.

Google AMP با بسکمک از مرورگرهای اصلی وب، از جمله Chrome ،Firefox ،Edge ،Safari ،Opera و UC Browser سازگار است. از این گذشته، گوگل AMP متداول تر از آنچه فکر می­ کنید هست.

مارکت­ های جهانی، گوگل AMP را برای ارائه خدمات بهتر به کاربران و مشتریان هدف خود پذیرفته ­اند؛ از جمله غول­ هایی مانند فیس بوک، بایدو، پینترست، توییتر، بی بی سی نیوز، نیویورک تایمز و واشنگتن پست. جالب است بدانید اکنون بیش از 31 میلیون دامنه وجود دارد که بیش از 5 بیلیون AMP ایجاد کرده ­ا­ند. اگر در سال گذشته از Google در یک دستگاه تلفن همراه استفاده کرده ­اید، مطمئناً گوگل AMP را دیده ­اید.

چطور شتاب دهنده صفحات موبایل (amp) را تشخیص دهیم؟

با تلفن همراه خود یک سرچ در موتور جستجو گوگل انجام دهید. در بین نتایج موتور جستجو، صفحات موبایل پرشتاب را مشاهده خواهید کرد که نماد آن آیکون رعد و برق در بالای پیج­ ها خواهد بود.

گوگل AMP چگونه کار می کند؟

وقتی صحبت از تجربه کاربر می­ شود، صفحات وب بهینه شده برای موبایل، یک احتیاج اساسی در سال 2019 محسوب می ­شوند. با این حال، صفحات وب بهینه شده تلفن همراه، هنوز شامل بسکمک از عناصر دسکتاپ هستند. در واقع، بسکمک از عناصر صفحه وب که مختص دستکتاپ هستند، هنگام مشاهده روی یک تلفن همراه کاملاً غیر ضروری به نظر می­ آیند. اینجاست که AMP می ­درخشد.

در اصل، گوگل AMP احتیاج به درخواست ­های اضافی CSS را کاهش می ­دهد. مرورگرها برای بارگذاری اجزای صفحه، یک درخواست CSS به سرور ارسال می ­کنند و برای هر کدام از درخواست ­ها هم منتظر پاسخ می­ مانند. هرچه تعداد این درخواست­ ها زیاد باشد، یعنی عناصر صفحه زیاد باشند، طبیعتا بارگذاری سایت هم برای کاربران زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد و محدودیت­ هایی را برای عناصر بزرگ و پرحجم مانند تصاویر و جاوا اسکریپت اعمال می ­کند.

در واقع صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP) نسخه های جدا شده ­ای از صفحات وب موجود هستند که به بسکمک از عناصر امکان بارگیری همزمان بدون ترتیب را می­ دهند. به عبارت دیگر، آن ها لایه گذاری ندارند و پفراینده­ ها بهتر ساماندهی می ­شوند. شایان ذکر است که AMP هنگام بازدید از طریق جستجوی گوگل، سریع ­ترین سرعت را بارگیری می ­کند. در این مورد، گوگل میزبان صفحه AMP در سرورهای خود خواهد بود. این بدان معناست که کاربران برای دسترسی به محتوا احتیاجی به ترک گوگل ندارند؛ این کار باعث می شود زمان بارگذاری سریع ­تر شود. درست مانند مقالات فوری فیس بوک که به کاربران امکان می ­دهد بدون ترک برنامه Facebook، به محتوا دسترسی پیدا کنند. اما بر خلاف مقالات فوری فیس بوک، گوگل AMP محدود به یک پلتفرم نمی ­شود، بلکه این کار را با تعدادی از موتورهای جستجوگر و شبکه های اجتماعی مانند Bing، Reddit ، Twitter ، Medium ،Tumblr و LinkedIn انجام می ­دهد.

چگونه می ­ توان با گوگل AMP کار کرد؟

برای ایجاد صفحات AMP، باید نسخه دیگری از وب سایت خود ایجاد کنید که مطابق با استانداردهای گوگل AMP باشد. به این ترتیب، وب سایت گوگل AMP شما URL منحصر به فرد خود مانند site.com/page/amp را خواهد داشت و با بیشتر مرورگرهای وب سازگار است. اگر از Shopify برای فروشگاه تجارت الکترونیکی خود استفاده می کنید، برنامه ­های عالی زیادی در Google AMP Shopify وجود دارند که به شما در ایجاد صفحات وب گوگل AMP در هر زمانی کمک خواهند کرد.

در غیر اینصورت، کتابخانه دیجیتالی راهنماها و آموزش های AMP را بررسی کنید.

انواع کاربرد گوگل AMP

از این ابزار می توان برای موارد زیر استفاده کرد.

  • وب سایت ها / صفحات وب
  • استوری­ ها
  • تبلیغات
  • ایمیل

حال بیایید نگاه دقیق تری به هرکدام بیاندازیم :

1. گوگل AMP

گوگل AMP شاید ساده­ ترین نوع از چهارگونه شتاب دهنده صفحات موبایل باشد. اساساً، وب سایت Google AMP فقط یک کپی HTML از خود وب سایت­ هاست که نسبتا ساده ­تر است و فوراً هم در دستگاه ­های تلفن همراه بارگذاری می­ شود. به غیر از آیکون رعد و برق در صفحات نتایج جستجوی گوگل، تشخیص تفاوت بین یک صفحه عادی، صفحه وب بهینه سازی شده برای موبایل و وب سایت های گوگل AMP سخت است. به این ترتیب، گوگل به شما امکان می­ دهد بین خبرهای برتر وب سایت AMP که در نتایج جستجو نمایش داده می شوند، انتخاب کنید.

در زیر مثالی از گوگل AMP را می ­بینید:

2. استوری ­های گوگل AMP

به استوری ­های گوگل AMP مانند استوری ­های فیس بوک یا اینستاگرام فکر کنید، اما به صورت انعطاف پذیرتر! از استوری­ های گوگل AMP هم می ­توانید برای به اشتراک گذاشتن روایت ­های تصویری خود استفاده کنید؛ درست مانند آنچه در سایت و شبکه ­های اجتماعی انجام می­ دهید.

مثال زیر یکی از استوری ­های گوگل AMP از BBC را نشان می ­دهد که قالب استوری ­ها را کاملا تعیین کرده است. آن ها یک استوری AMP درباره آنچه در پشت ماه مانده است را درست کرده­ اند. این استوری ­ها یک قدم اساسی در جهت برآوردن تقاضای مصرف کننده است.

امروزه افراد زیادی از قالب استوری استفاده می کنند؛ در واقع، روزانه 500 میلیون نفر فقط از استوری اینستاگرام استفاده می­ کنند. بنابراین، چه این استوری ­ها قالب AMP باشند چه در Facebook ،Instagram یا Snapchat، چیزی که واضح است استفاده گسترده مردم از استوری ­هاست.

گرگ مانیفولد، مدیر طراحی واشنگتن پست می­ گوید: استوری ­های AMP به عنوان یک منبع اخبار و اطلاعات­، به ما این امکان را می ­دهد تا خبررسانی با کیفیتی را از خود به نمایش بگذاریم؛ در واقع چندین عامل وجود دارد که می ­خواهیم آن ها را با هم داشته باشیم. ما گزارشات، تصاویر، فیلم و گرافیک متحرک را با هم ترکیب می­ کنیم؛ با این کار وقتی خوانندگان به جستجوی ما می­ پردازند­، نقطه ورود تصویری بیشتری خواهند داشت. به یاد داشته باشید، گوگل AMP منبع باز است؛ این بدان معنی است که هر کسی می تواند استوری ­های AMP را در وب سایت خود ایجاد و ادغام کند. به عبارت دیگر، استوری های AMP می­ توانند در سراسر وب به اشتراک گذاشته شوند و فقط به یک بستر رسانه اجتماعی خاص محدود نمی­ شوند.

3. تبلیغات گوگل AMP

تبلیغات تقریباً جزء اساسی همه مدل ­های تجارت آنلاین است. وقتی صحبت از تبلیغات می­ شود، هر مزیت رقابتی اهمیت می ­یابد و سرعت تحویل آن تبلیغ متغیر اساسی است. اگر تبلیغات شما به سرعت بارگیری نشود، ممکن است محکوم به دیده نشدن باشد. این موضوع به نوعی می­ تواند یک معامله باشد؛ تبلیغات گوگل AMP تا پنج ثانیه سریع تر از تبلیغات معمولی در صفحات AMP بارگیری می ­شود. پنج ثانیه زمان طولانی بوده و تبلیغات با این سرعت بسیار عالی است!

Shaun Zacharia، رئیس و بنیان گذار شرکت فناوری برنامه نویسی Triplelift، می­ گوید: کاربران هر تاخیر کوچکی را می بینند و مسیرهای سریع ­تر را دنبال می­ کنند. وقتی تبلیغات سریع بارگذاری می شود، تأثیر بسیار مثبتی بر درک مردم و عملکرد تبلیغ کننده می گذارد. مثال زیر به خوبی نشان می­ دهد که سرعت بالای تبلیغات گوگل amp چگونه به رونق کسب و کارتان کمک می­ کند!

سرعت بارگذاری تقریبا فوری، اختلال را برای کاربران به حداقل می رساند، به افزایش بازدید کمک می ­کند و در نتیجه می ­تواند نرخ کلیک کردن روی آن را بهبود ببخشد. به علاوه، تبلیغات AMP آسان­ تر ساخته می شود­، قالب­ های خلاقانه جدیدی هم برای ساخت آن در دسترس هست و آن ها به صورت گسترده بارها توسط شبکه ­های تبلیغاتی و سیستم عامل­ های تحلیلی پشتیبانی می­ شوند. خلاصه مطلب اینکه تبلیغ با این سرعت زیاد به نفع همه می ­شود. می­ توان گفت گوگل AMP در چگونگی ایجاد و ارائه تبلیغات آنلاین انقلابی بزرگ ایجاد کرده است.

4. ایمیل ­ های گوگل AMP

بازاریابی از طریق ایمیل می ­تواند بسیار موثر باشد. اما مسئله اصلی، ایستا بودن پیام های ایمیل است؛ این بدان معناست که اگر شخصی یک هفته پس آن که شما ایمیلی را ارسال کردید، به آن سر بزند، ممکن است محتوا برایش قدیمی و بی ­ربط باشد. همچنین ایمیل ­های استاندارد فقط می­ توانند به عنوان تابلو اعلانات عمل کنند. کاربران باید در پنجره های جدید در مرورگر خود کلیک کنند تا با محتوا درگیر شوند. ایمیل­ های گوگل AMP هر دو این مسائل را برطرف کرد. ایمیل­ های AMP می توانند حاوی محتوای پویا و مؤلفه ­هایی باشند که کاربران می­ توانند با آن­ها به طور مستقیم در پیام ایمیل ارتباط برقرار کنند.

بیایید به این مثال گوگل AMP از Pinterest نگاهی بیاندازیم:

کاربران می ­توانند بدون احتیاج به کلیک روی برگه مرورگر دیگر یا احتیاج به باز کردن برنامه ای دیگر، با پین­ های موجود در خود ایمیل­، محتوا را ببینند و با آن درگیر شوند. در نتیجه، ایمیل­ های گوگل AMP تجربه ای غنی تر، ساده و موثرتری را برای کاربران فراهم می ­کنند. به علاوه، فرصت­ های ظاهرا نامحدودی را هم برای ارتباط خلاقانه با مخاطبان فراهم خواهد کرد.

Google AMP چه مزایایی دارد؟

در یک کلمه: سرعت! اما چرا سرعت چنین مزیت قدرتمندی محسوب می شود؟ اندی کرستودیکو، بنیانگذار شرکت طراحی وب Orbit Media می­ گوید: صفحات وب نوار بارگیری ندارند؛ بنابراین، هنگامی که صفحه کند است، بازدید کننده نمی ­داند تأخیر 500 میلی ثانیه دیگر یا 15 ثانیه دیگر طول خواهد کشید و یا اصلا شاید هرگز بارگیری نشود؛ دکمه برگشت برای کاربر نیز همان جاست!

به همین دلیل، بارگیری ­های سریع­ تر می ­توانند تعامل را افزایش دهد؛ مطالعه اثرات اقتصادی فارستر نشان داد که AMP منجر به افزایش 10 درصدی ترافیک وب سایت می­ شود و میزان زمان صرف شده در یک صفحه را دو برابر می­ کند.

این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که کاربران اغلب با وارد شدن به بیشتر صفحات بازاریابی مقصد، با سرعت قابل قبولی روبه رو نمی شوند. بله درست است AMP کار خود را به خوبی انجام داده و کاربر را به یک صفحه­ ای هدایت کرده، ولی صفحه هدف کند است! در واقع، گزارشات سرعت صفحه در سال 2019، نشان می دهد که 85 درصد از صفحات باز شده، هنگام استفاده از اتصال اینترنت 3G کندتر از توصیه گوگل، یعنی 5 ثانیه یا کمتر بوده ­اند. این باعث می شود Google AMP راهی مطمئن برای به دست آوردن یک فزونی کلیدی در رقابت باشد. بعلاوه، به لطف سرعت آن، گوگل AMP به ویژه برای ارائه محتوا به کاربرانی که اتصالات اینترنتی کندی دارند، بسیار مفید واقع می شود؛ به خصوص در مناطقی با پوشش ضعیف موبایل یا شبکه ­های عمومی ضعیف Wi-Fi و در جاهایی مثل فرودگاه ­ها و کافی شاپ ­ها این موضوع دیده می شود.

گوگل AMP همچنین می­ تواند به بهبود تلاش­ های SEO شما کمک کند. چطور؟ فرایند فزونی استوری­ های گوگل روی دستگاه ­های تلفن همراه، فقط از حافظه پنهان AMP برای نمایش مقالات استفاده می ­کند. به علاوه، ضروری است که AMP رتبه 1 را در نتایج جستجوی تلفن همراه گوگل قرار دهد. بنابراین­، اگر می ­خواهید در این چرخه رتبه و جایگاهی داشته باشید، بهتر است با گوگل AMP همراه شوید.

اما اگر یک وب سایت نشردهنده نیستید و فقط یک کسب و کار آنلاین را می­ چرخانید، باید چه کار کنید؟ گوگل AMP چگونه می ­تواند به شما در پیشرفت تجارت الکترونیکی تان کمک کند؟

کاربرد گوگل AMP در تجارت الکترونیکی

اگر مردم هرگز محصولاتتان را نبینند، چه فرقی می­ کند که محصولات شما چقدر عالی و خوب باشند؟! چون کاربران قبل از بارگیری کامل صفحه وب شما آن را پس می­ زنند. در همان گزارش بازدید صفحه ای که از آن صحبت شد، تعیین شده است هنگامی که سایت­ های کسب و کار الکترونیکی کند می­ شوند، 45 درصد احتمال خرید مردم کمتر می ­شود و 36.8 درصد از مردم احتمال کمتری دارد که در آینده به آن صفحه برگردند؛ خب این خیلی بد است!

یکی از مشاوران تحلیلی گوگل می ­گوید: سرعت صفحه یکی از عوامل نادیده گرفته شده و در عین حال از فاکتورهای بسیار پر اهمیت در جلب توجه، حفظ مشتری و در نهایت از عوامل تبدیل بازدید کننده به مشتری است. اطمینان حاصل کنید از اینکه در حال افزایش سرعت صفحه یا کاهش تاخیر آن هستید؛ این موضوع می ­تواند تفاوت بین عدم موفقیت و موفقیت شما باشد.

به همین دلیل گوگل AMP می ­تواند به شما در افزایش فروشتان کمک کند.

تعیین شده است که وب سایت­ های تجارت الکترونیکی استفاده کننده از AMP، در مقایسه با وب سایت ­هایی که از آن استفاده نمی­ کنند، 20 درصد افزایش در فروش را تجربه کرده ­اند.

اگر قصد هدف قرار دادن جمعیتی جوان را دارید، سرعت بالای Google AMP برایتان بسیار مفید خواهد بود. طبق مطالعات صورت گرفته، امروزه نسل جوان و نوجوان ترجیح می­ دهند از تلفن­ های هوشمند برای خرید آنلاین استفاده کنند.

بیایید به مثالی خاص از فروشگاه Merchology در Shopify نگاهی بیاندازیم. این ارائه دهنده برجسته پوشاک، با نام تجاری شرکت، به مشتریان این امکان را می­ دهد تا آرم­ های خاص خود را به پوشاک و هدایا اضافه کنند.

Merchology تأثیر گوگل AMP را آزمایش کرد و اثر بالا رفتن سرعت لود شدن صفحات کاملا تعیین شد. تبلیغاتی که کاربران را به صفحات AMP هدایت می ­کرد، شاهد کاهش 4.8 درصدی در نرخ اتلافی و افزایش 39 درصدی نرخ تغییر بود. همچنین کاربران به طور متوسط، 19.2 درصد محصولات بیشتری را دیدن می ­کردند.

یک مهندس ارشد بازاریابی در محدوده رسانه­ های دیجیتال آژانس بازاریابی Merchology­، این موضوع را اینگونه توجیح کرد: وقتی به سرعت بارگذاری صفحه نگاه می­ کنیم، این دستاورد در میزان فروش واقعاً جای تعجب ندارد؛ چون صفحات AMP تقریباً از هر نظر از صفحات استاندارد مورد تجزیه و تحلیل ما بهتر عمل کرده اند.

نقاط ضعف گوگل AMP چیست؟

همان طور که همه شما می دانید­، هیچ چیز کامل مطلق نیست­ و طبیعتا چند نقطه ضعف هم در استفاده از گوگل AMP وجود دارد.

اول اینکه، وقتی صحبت از SEO (یکی از رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ) می شود­ ، یک معامله جالب وجود دارد. پیش از این، ما گفته بودیم که چگونه بدون استفاده از گوگل AMP نمی ­توانید رتبه 1 را در نتایج جستجوی گوگل در دستگاه­ های تلفن همراه داشته باشید. با این حال، صفحات گوگل AMP در سرورهای حافظه پنهان گوگل AMP هستند. این بدان معناست که هرگونه دامنه یا بک لینکی که برای صفحات گوگل AMP خود ایجاد می­ کنید به وب سایت واقعی شما منتقل نمی ­شوند، بلکه فقط به Google می ­فرایند. به گفته گوگل، در حال حاضر هیچ راه حل دقیقی برای حل این مسئله وجود ندارد.

اگرچه AMP با سرویس تجزیه و تحلیل گوگل ادغام می ­شود و قابلیت ردیابی و دنبال کردن آن در حال ارتقاست، اما با این حال تعقیب کردن داده­ ها از صفحات AMP هنوز محدود است. اما شاید مهمترین ضعف آن این باشد:

  • استفاده از گوگل AMP به معنای قربانی کردن عناصر زیادی در صفحات وب شما می باشد. گوگل AMP شامل همه چیز در مورد سرعت و کارایی است. در نتیجه، عناصر خلاق، محدود خواهند شد.

با این وجود، این موضوع می­ تواند مثبت هم تلقی شود؛ زیرا به معنای ارائه تجربه ­ای ساده و موثر برای کاربران است. به عبارت ساده تر، AMP می ­تواند ردیابی و پیگیری را سخت کند، به تلاش ­های کلی SEO شما آسیب برساند و قدرت شما را برای کنترل بازدید کنندگان وب سایتتان از بین ببرد.

کلام آخر

در حال حاضر می­ توانید از گوگل AMP برای ایجاد چهار نوع از محتوا استفاده کنید: صفحات وب، استوری ­ها، تبلیغات و ایمیل. این فناوری با حذف کلیه اجزای غیر ضروری­، محدود کردن استفاده از اجزای کم سرعت مثل تصاویر حجیم و جاوا اسکریپت، به اجزای مختلف امکان بارگیری همزمان می­ دهد (به جای اینکه نوبتی و پشت سر هم لود شوند). مزایای زیادی از بارگذاری سریع­تر محتوا حاصل می­ شود؛ از جمله تجربه کاربری بهتر، تعامل بهتر و کم شدن نرخ گزاف گویی.

توجه داشته باشید که شاید در حال حاضر به گوگل AMP احتیاج نداشته باشید، اما سرعت اینترنت بیشتر و بیشتر خواهد شد. پس عاقلانه است که این موضوع را پشت گوش نیاندازید. نظر شما در مورد گوگل AMP چیست؟ آیا از آن استفاده می­ کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه، در میان بگذارید.

در صورتی که می خواهید کسب و کار اینترنتی خود را رونق ببخشید، احتیاج است که با روش های دیجیتال مارکتینگ نیز در سایت انگیزه آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 994

به "گوگل AMP چیست و چگونه می تواند به کسب و کارتان کمک کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل AMP چیست و چگونه می تواند به کسب و کارتان کمک کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید