کوتاه تر از کوتاه!

به گزارش بلندانیوز، طبق مقالات متعدد در حوزه ویدیو کوتاه ترین زمان برای اطلاق فیلم به تصاویر متحرک 3 ثانیه است که برای محتوای ویدیویی معنادار در حیطه ویدیومارکتینگ این عدد به 6 ثانیه می رسد و ویدیوهای تبلیغاتی 6 ثانیه یا 6 second دسته تخصصی در انواع ویدیوهای تبلیغاتی به خود اختصاص داده اند. پس حداقل زمان برای تولید محتوای ویدیویی برای بازاریابی براساس تولید محتوای ویدیویی 6 ثانیه است .

کوتاه تر از کوتاه!

تا به حال اتفاق افتاده که ویدیوهایی را تماشا کنید که شما را کاملا جذب خود کرده و هنگام تماشای آن گذشت زمان را احساس نکرده باشید؟ این یعنی پیروزیت در یکی از مهم ترین چالش های ویدیومارکتینگ. در ادامه یاد می گیرید که مدت زمان ایده آل محتوای ویدیویی که تولید می کنید، چقدر باید باشد. این سوال همگانی اگرچه یک سوال پیچیده به نظر می رسد اما پاسخ ساده اما مهمی در دل خود جای داده است که به تفصیل به توضیح آن می پردازیم.

اگر دستی بر تولید محتوای ویدیویی دارید، بدون مقدمه، این جمله را تا همیشه به خاطر بسپارید: مدت زمان محتوای ویدیویی شما به همان اندازه ای است که باید باشد. به طور قطع هیچ قانون معینی برای معین مدت زمان یک ویدیوی پیروز وجود ندارد.

یک قانون کلی وجود دارد که زمان همه ویدیوهای تبلیغاتی باید بین 30 تا 90 ثانیه باشد. در حالی که از این قانون می توان به عنوان یک راهنما استفاده کرد اما حقیقت این است که با ظهور بازاریابی بر اساس تولید محتوای ویدیویی و تنوع بسیار زیاد این نوع خاص از محتوا نمی توان هر ویدیویی را به عنوان ویدیوی تبلیغاتی محسوب کرد که پیرو این قانون 30 تا 90 ثانیه ای باشند، کافی است به همه ویدیوهایی که طی 30 روز گذشته دیده اید و مدت زمان آنها فکر کنید. به یقین ویدیوهای متنوعی را به یادخواهید آورد که هرکدام از آنها طول مدت متمایزی از یکدیگر داشته اند.

طبق مقالات متعدد در حوزه ویدیو کوتاه ترین زمان برای اطلاق فیلم به تصاویر متحرک 3 ثانیه است که برای محتوای ویدیویی معنادار در حیطه ویدیومارکتینگ این عدد به 6 ثانیه می رسد و ویدیوهای تبلیغاتی 6 ثانیه یا 6 second دسته تخصصی در انواع ویدیوهای تبلیغاتی به خود اختصاص داده اند. پس حداقل زمان برای تولید محتوای ویدیویی برای بازاریابی براساس تولید محتوای ویدیویی 6 ثانیه است اما آیا حداکثری نیز برای این موضوع می توان در نظر گرفت؟

برای بررسی 4 مثال را بررسی می کنیم تا ببینید که در عین اینکه هر ویدیو دارای مدت زمان متفاوتی هستند، چگونه و چرا آنها عملکرد بسیار خوبی داشته اند و به اهداف منحصر به فرد خود نائل شده اند. این مثال ها به شما کمک می کنند تا درک بهتری از معین زمان ایده آل برای محتوای ویدیویی خود به دست آورید.

مثال 1

این مثال یک ویدیو سلفی کامنت مشتری است و ویدیوی کوتاهی است که مدت زمان آن حدود 30 ثانیه است. این ویدیو سلفی کامنت، بیان رضایتمندی یک مشتری است که در محل مشتری و از طریق خود مشتری با استفاده از یک گوشی هوشمند ساخته شده و در وب سایت کسب و کاری نوبنیان بارگذاری شده است تا بتواند با نمایش رضایت ضمنی مشتری های فعلی کسب و کار مشتریان بالقوه که مترصد خرید هستند را به خرید نزدیک تر کند. می بینید که برای این هدف و این مخاطب این ویدیوها مدت زمان ایده آلی دارند. آنها به سرعت و خلاصه پیام رضایت را انتقال می دهند و اغلب افراد با دیدن سلفی کامنت ویدیویی صادقانه کوتاه به یقین برای خرید از کسب وکار خواهند رسید و به مشتری بالفعل بدل خواهند شد.

مثال 2

در این مثال طول زمان یک موشن گرافیک 90 ثانیه ای را بررسی می کنیم. این زمان برای پیامی که می خواهیم انتقال دهیم، که می تواند چگونگی استفاده از یک اپلیکیشن پیام رسان و یا توضیح امکانات آن باشد، کافی است.

90 ثانیه کافی است تا بتواند یک پیام قدرتمند و هیجان آور و در عین حال اطلاعات محور را به مخاطبان خود منتقل کند و علاوه بر آن در شبکه های اجتماعی به راحتی به اشتراک گذاشته شود. معین است که حدود 90 ثانیه باز هم معقول و منطقی به نظر می رسد چراکه در این مثال کافی است ویدیویی جذاب با استفاده از گرافیک متحرک و متنی راوی محور، افراد را به دور از هرگونه اتلاف وقت، با یک اپلیکیشن کاربردی آشنا کند.

مثال 3

یک ویدیو مستند صنعتی را در نظر بگیرید که قرار است فرایند تولید پارچه در یک کارخانه مدرن را در مانیتورهای نمایشگاهی نمایش دهد و مدت زمان آن را می توان بین 5 تا 8 دقیقه در نظر گرفت. ممکن است بگویید 8 دقیقه برای یک محتوای ویدیوی تبلیغاتی خیلی زیاد است. من هم تقریبا با شما موافقم. 8 دقیقه زمان زیادی است که انتظار داشته باشید مخاطبان وقت خود را به تماشای آن بگذرانند. این کار سرمایه گذاری نسبتا بزرگی است به خصوص اگر ویدیو خسته کننده باشد یا آنقدر که باید جذاب و تحریک کننده نباشد و نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. اما برای ویدیویی که به طور جذاب و هیجان آور روایتگر تولید محصولی است که ظرافت و دقت فرایند تولید در آن نمود خارجی پیدا می کند، 8 دقیقه زمان مناسبی است. وقتی شما درگیر یک ویدیو می شوید و برایتان جذابیت دارد، مدت زمان پخش آن بی اهمیت می شود.

ضمن اینکه باید نوع مخاطبان را هم در نظر گرفت. ممکن است یک مستند صنعتی برای مخاطبان عام با محدوده سنی پایین بسیار کسل کننده باشد اما همین مستند با زمانی برابر 8دقیقه برای صنعتگران و یا صاحبان صنایع نساجی و یا حتی دانشجویان این رشته بسیار جذاب بوده و دریچه ای برای کسب اطلاعات دقیق از فرایند تولید یک محصول منحصربه فرد آن هم از طریق درگیرکردن دو حس از حواس پنج گانه یعنی بینایی و شنوایی باشد. پس مخاطب ویدیو نیز در معین زمان آن نقش بسزایی ایفا می کند که نباید از آن غافل شد.

مطالب مرتبط

خلق ارزش برای مشتری؟! - ویدیو معجزه می کند

7 خرداد 99 219

برای کسب درآمد ویدیوهای آموزشی بسازید

24 اردیبهشت 99 229

مثال 4

ویدیوی تبلیغاتی که با مفاهیم انگیزشی نیز توامان شده باشد را در نظر بگیرید. مدت زمان این ویدیو که تلفیقی از سخنان افراد پیروز با تصاویر مرتبط و انرژی بخش است را می توان تا حدود 20دقیقه هم در نظر گرفت. البته اگر مخاطبان آن افرادی باشند که تازه وارد دنیای بازاریابی شبکه ای شده باشند و یا در شروع مرحله ای جدید برای کسب و کار خود قرارداشته باشند. علی رغم اینکه این ویدیو نسبتا طولانی تر از آن چیزی است که معمولا از ویدیوهای فروش انتظار می رود، اما در این مورد، زمان طولانی تر اهمیتی ندارد. مدت زمان ویدیو برای کسانی که اطلاعات را ارزشمند می دانند و علاقه مند به ایجاد تحول مثبت به سبک زندگی افراد پیروز هستند، اهمیت چندانی ندارد. البته همین زمان نیز می تواند کمتر یا بیشتر در نظر گرفته شود اما مدت آن به نظر ایده آل می رسد و این ویدیو می تواند پیام خود را که همان انتقال انرژی های مثبت و بالابردن امید به آینده و ایجاد شور و انگیزه برای انجام تغییر است، به خوبی انتقال دهد و به هدف خود برسد.

با مرور این 4 مثال از انواع محتوای ویدیویی معین می شود که برای معین مدت زمان ویدیو شاخصه های متعددی دخیل هستند تا بتوان به حدود مدت زمانی ایده آل دست پیدا کرد.

برای راحت تر کردن این اندازه گیری کافی است به دستورالعمل چهارگانه که در ادامه بیان می شود، عمل کنید تا نتیجه بهتری عاید خروجی محتوای ویدیو خود کنید.

4روش وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم تا به درک بهتری از مدت زمان ایده آل یک ویدیو برسیم:

مرحله اول شناخت مخاطبان

5 سوال کلیدی وجود دارد که برای شناخت دقیق تر مخاطبان ویدیو و درنتیجه معین زمان ویدیو طبق سلیقه مخاطب آنها باید جواب دهید.

1- مخاطبان چه کسانی هستند؟

2- چه کسی و در چه زمانی قرار است ویدیو را ببیند؟

3- آیا پخش آن برای مخاطبان به صورت زنده است یا بر حسب تقاضا در رسانه های متناسب مشاهده می شود؟

4- آیا مخاطبان اطلاعات محصول یا خدمت را در اسرع وقت نیاز دارند یا بعد از کار در زمان استراحت به آنها مراجعه می کنند؟

5- آیا مخاطبان خواهان اطلاعات دقیق و مفصل هستند یا می خواهند به صورت کلی اطلاعات را دریافت کنند؟ البته سوالات بیشتری نیز وجود دارد اما اگر بتوانید به این 5 سوال پاسخ دهید، به شناخت بهتری از مخاطب هدف محتوای ویدیویی خود می رسید.

مرحله دوم، هدف ویدیو

همانطور که می دانید هدف شما آن چیزی است که قصد دارید از طریق ویدیو به آن نائل شوید. با درنظر دریافت پایان کار در ذهن، شروع کنید. شما انتظار دارید آخرین اقدام مخاطبانتان چه باشد؟ با فکر کردن درباره هدف، می توانید به دیدگاه های فوق العاده ای درباره مدت زمان یک ویدیوی ایده آل دست پیدا کنید. به طور کلی، البته نه به طور قطعی، هدفی با ارزش کمتر نیازمند ویدیوی کوتاه تر و هدفی با ارزش بیشتر نیازمند ویدیوی طولانی تری است.

مرحله سوم، بررسی گستردگی پلتفرم انتشار

بستری که ویدیو قرار است در آن نشان داده شود، کجاست؟ آیا یک گوشی هوشمند است یا یک تبلت یا دسکتاپ کامپیوتر یا تلویزیون یا یوتیوب یا وب سایت تان؟

این آیتم ها همگی رسانه های متفاوتی هستند و اگر انتظار دارید که مخاطبانتان عمدتا ویدیو را روی یک بستر خاص تماشا کنند، پس باید مدت زمان ویدیو را با توجه به آن بستر معین کنید. برای مثال، ویدیوهای آنلاین که برای یک گوشی هوشمند با یک ارتباط اینترنتی 4G طراحی شده اند و قرار است در شبکه های اجتماعی منتشر شوند، معمولا کوتا ه تر از ویدیوهایی هستند که برای تماشا از طریق رایانه شخصی و با پهنای باند اینترنت خانگی وسیع تولید شده و در صفحه اصلی وب سایت برای پخش قرار می گیرند.

مرحله چهارم، انتقال صحیح محتوا

مارک تویین می گوید: یک کتاب پیروز متشکل از آنچه که درونش قرار گرفته است نیست، بلکه متشکل از آن چیزی است که در آن قرار نگرفته است. همین امر در مورد ویدیو نیز صحت دارد.

اطلاعات تان را پیچیده نکنید. تا جایی که ممکن است آنها را به اختصار بیان کنید. هر چه بهتر این کار را انجام دهید ویدیوهایتان زمان منطقی تری پیدا خواهند کرد. البته که برای کوتاه تر شدن ویدیو نباید از نکات اصلی محتوا چشم پوشی کرد. پس با رعایت اصل انتقال محتوا به صورت مختصر و مفید نگران کم یا زیاد شدن زمان ویدیو خود نباشید.

با یادآوری این جمله که مدت زمان محتوای ویدیویی شما به همان اندازه ای است که باید باشد برای تولید محتوای ویدیویی، خود را محدود به زمان معین شده ای نکنید. اگر کسی به شما بگوید که ویدیویتان باید 2 دقیقه باشد از او بپرسید چرا. تا حدامکان از دستوالعمل 4مرحله ای معین مدت زمان ویدیو استفاده کنید تا به شما در ساخت ویدیو مدنظرتان کمک کند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 26 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 917

به "کوتاه تر از کوتاه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوتاه تر از کوتاه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید