پلاستر و دانستنی های آن

به گزارش بلندانیوز، پلاستر به لایه پوششی اضافی گفته می شود که بر روی قسمت های مختلف ساختمان مانند دیوارها، ستون، سقف، کف و سایر قسمت ها استفاده می شود. در ادامه این مطلب از ما به بیان نکات تکمیلی در این زمینه می پردازیم. با ما همراه باشید.

پلاستر و دانستنی های آن

پلاستر

همان گونه که در بالا اشاره شد، پلاستر یک لایه اضافی است که بر روی قسمت های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار آن، پلاسترکاری به عملیاتی گفته می شود که لایه پلاستر بر روی سطح مورد نظر استفاده شود.

هدف از استفاده پلاستر پوشش و محافظت از ساختمان می باشد. در برخی موارد نیز هدف از پلاسترکاری، ایجاد زیبایی می باشد. پلاسترها انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربرد آن ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. برای مثال برای دیوارهای داخلی ترجیحا از پوشش گچی استفاده می شود. اهمیت استفاده از این پوشش، ایجاد مقاومت آن در برابر انتقال خروج گرما و سرما می باشد. در مقابل، پوشش های سیمانی در بخش خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه پوشش ها از نفوذ رطوبت و تاثیر شرایط محیطی بر روی بدنه سازه جلوگیری به عمل می آورد.

باید توجه داشت که امکان شکستگی در پلاستر ها وجود دارد که در صورت بروز چنین مسئله ای عملیات پلاسترکاری باید مجددا صورت پذیرد. امکان شکستگی در پلاسترها می تواند به دلایلی از جمله برآمده شدن لایه پوششی و ترک خوردگی های بزرگ و کوچک رخ دهد.

مزایای استفاده از پلاستر

استفاده از پلاستر مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از پلاستر به عنوان یک لایه محافظ بر روی سطوح خارجی صورت می گیرد. از پلاستر می توان به عنوان لایه محافظ در برابر شرایط متفاوت آب و هوایی مانند نفوذ آب و باران استفاده کرد.
  • استفاده از پلاستر به عنوان یک پوشش می تواند از نفوذ گرد و خاک جلوگیری به عمل آورد.
  • پلاستر می تواند به ایجاد یک سطح صاف کمک کند.
  • پلاستر می تواند به عنوان یک پوشش تزئینی بر روی دیوارهای سنگی و بلوکی مورد استفاده قرار گیرد.
  • از پلاستر می توان به عنوان یک پوشش برای شکستگی در بخش های مختلف سازه استفاده کرد.

پلاستر آماده ضد آب

پلاستر آماده ضد آب، ملات آماده ای است که ضد آب بوده و در برابر فشار مثبت و منفی آب برای عایق کاری استخرها، منهول، دیوارهای زیر زمینی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پلاستر آماده ضد آب، به منظور آب بندی پشت بام ها، صورت می گیرد. هم چنین می توان از آن به منظور آب بندی حوضچه های ذخیره نفت، بنزین و گازوئیل استفاده کرد. از ویژگی های ظاهری این گونه پلاسترها می توان به دو قسمتی بودن آن اشاره کرد. یک جزء از این ماده به شکل جامد و پودری و جزء دیگر آن به شکل مایع می باشد.

مزایای پلاستر آماده ضد آب

استفاده از پلاسترهای آماده ضد آب مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همان گونه که از نام این پلاستر پیداست، یکی از برترین مزایای آن ضد آب بودن می باشد. از این رو می توان نسبت به شستشوی آن ها اقدام کرد. این گونه پلاسترها مقاومت بالایی در برابر فرسایش دارند .
  • پلاستر آماده ضد آب، در برابر فشارهای مثبت و منفی از خود مقاومت نشان می دهند.
  • سرعت اجرای این گونه پلاسترها بالا می باشد.
  • استفاده از پلاستر آماده ضد آب بسیار مقرون به صرفه می باشد.
  • این گونه پلاسترها در برابر شزایط مختلف جوی و نفوذ نور خورشید از خود مقاومت نشان می دهند.
  • پلاسترهای آماده ضد آب، از قابلیت ترمیم پذیری برخوردار می باشند.
  • در برخی موارد می توان از این پلاسترها به جای موزائیک استفاده کرد.

شرایط نگهداری پلاستر ضد آب آماده

این گونه پلاسترها باید به دور از انجماد و تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرند. دمای مناسب برای نگهداری این گونه پلاسترها، بین 7 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد. زمان استفاده از پلاستر تا قبل از باز شدن آن به مدت 12 ماه امکان پذیر می باشد.

طریقه مصرف پلاستر آماده ضد آب

همان گونه که در بالا اشاره شد، پلاسترهای آماده از دو قسمت پودری و مایع تشکیل شده اند. برای استفاده از این پلاستر در ابتدا باید هر دو قسمت پودری و مایع با یکدیگر مخلوط شوند. انجام این کار با استفاده از همزن های مخصوص اجرا شده و به طور معمول برای ایجاد حالت روان به ازای هر 25 کیلوگرم از این ماده از 500 سی سی آب استفاده می شود. پس از آماده سازی، برای استفاده در قسمت مورد نظر با استفاده از ماله پلاستر را بر روی سطح مورد نظر می کشیم. برای انجام این کار پیشنهاد می شود در ابتدا از یک لایه مش به ضخامت 10 میلی متر استفاده شده و سپس از یک لایه پلاستر آماده ضد آب بر روی آن استفاده شود. لایه پلاستر می تواند ضخامت حداقل 5 میلی متری داشته باشد. این ضخامت برای قسمت های مختلف می تواند متفاوت باشد. برای مثال در جهت استفاده از پلاستر برای استخر پیشنهاد می شود از ضخامت حداقل 10 میلی متر استفاده شود. باید توجه داشت در زمان اجرا دما کم تر از 7 و بالای 30 درجه نباشد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 436

به "پلاستر و دانستنی های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پلاستر و دانستنی های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید