هزینه ساخت بنا های باشکوه باستانی چقدر است؟!

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران: استون هنج، تاج محل، هرم عظیم جیزه. همه این آثار تاریخی با معماری های باورنکردنی، جزء شاهکار های مهندسی چشمگیر دنیا محسوب می شوند. اما آیا تا به حال فکر نموده اید که ساخت این نقاط دیدنی هیجان انگیز در حال حاضر چقدر هزینه دارد؟! اگر به این موضوع علاقه مند هستید پس امروز را با ما در خبرنگاران همراه باشید تا این موضوع را با هم آنالیز کنیم و به شما نشان دهیم که هزینه ساخت هر کدام از این بنا های باشکوه باستانی در حال حاضر چقدر است.

هزینه ساخت بنا های باشکوه باستانی چقدر است؟!

13. ساعت بیگ بن

بیگ بن در سال 1859 میلادی تکمیل شد، این نام به برج و زنگ عظیم داخل آن اشاره دارد. برای ساخت این ساعت امروزه برای مس، 63000 دلار، برای قلع 67000، کارگران 90000 و 3000 دلار هم برای جرثقیل و کل مراحل نصب احتیاج است. درمجموع 223000 دلار هزینه ساخت این ساعت زیبا و انتیک است. البته این قیمتی متوسط در مقایسه با بقیه موارد موجود در این لیست است!

12. مجسمه آزادی

این مجسمه که نماد آزادی و روشنگری در دنیا است، در فرانسه ساخته شد و سپس در سال 1886 به عنوان هدیه به ایالات متحده تحویل داده شد. تقریباً یک دهه طول کشید تا این مجسمه که ارتفاع آن از زمین تا نوک مشعل 93 متر است ساخته گردد! برای ساخت چنین مجسمه ای امروزه 780هزار دلار مواد (مس، فولاد و بتن) و 500هزار دلار نیز برای ساخت آن احتیاج دارید. به این معنی که هزینه کل پروژه مجسمه آزادی امروزه تقریبا 1.میلیون دلار خواهد بود.

11. استون هنج

استون هنج (Stonehenge) یکی از قدیمی ترین بنا های به جامانده در دنیا است، و به راحتی یکی از قابل تشخیص ترین است. این سازه از سنگ های 25 تنی غول پیکر ساخته شده است . سنگ های قائم عظیمی که هزاران سال پیش توسط مردم ساخته شده اند. ساخت و تراش این سنگ ها 1500 سال طول کشیده است. این بنا از دو نوع سنگ تشکیل شده است؛ بنابراین برای ساخت آن ها به یک میلیون دلار برای سنگ های سارسن (کوچکترها)، 100هزار دلار برای بلوک های سنگی (عظیمترها)، 100هزار دلار برای تراشکاری و 2.3میلیون برای کارگران و جرثقیل ها احتیاج خواهد بود. صورت حساب نهایی: حدود 3.5میلیون دلار خواهد بود.

10. برج کج پیزا

ساخت این برج از قرن دوازدهم میلادی شروع شد و ساخت آن 200 سال به طول انجامید. متأسفانه، خاک زیر این بنا برای نگهداری از 15000 تن وزن برج بسیار نرم بود و باعث انحراف بنای برج شد. به همین دلیل به عنوان برج کج معروف شد! اگر تصمیم به ساخت برجی شبیه به برج پیزا گرفته اید، ضروری است تقریباً 3میلیون دلار برای سنگ مرمر سفیدی که این برج از آن ساخته شده است، بپردازید. برای جرثقیل ها و نیروی کار هم 1.2میلیون دلار به آن اضافه کنید و در کل بیش از 4.2میلیون دلار احتیاج خواهد بود. به یاد داشته باشید که آن را در مکانی مناسب بسازید که کج نگردد!

9. برج ایفل

برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می گردد، پربازدیدترین بنای دنیا و یکی از شناخته شده ترین بنا ها در دنیا است. برج ایفل 300 متر ارتفاع دارد، اما در فصول گرم و سرد سال ارتفاع آن تا 15 سانتیمتر تغییر می نماید. در هر صورت، برای ساختن برج ایفل به موادی با ارزش 1.2میلیون دلار مانند آهن، میخ پرچ، رنگ و ...، بعلاوه 30میلیون دلار نیز برای دستمزد ساخت آن احتیاج خواهید داشت. در خاتمه، شما کمی بیش از 31میلیون دلار هزینه نموده اید!

8. باغ های معلق بابل

هیچ کس نمی داند که باغ های معلق باستانی بابل یک چیز واقعی اند یا فقط یک افسانه هستند. اما اگر واقعا وجود داشته اند، باید شگفت انگیز بوده باشند! باغ های معلق دارای مجموعه ای چشمگیر از تاکستان ها، درختچه ها و درختان مختلف بوده است. این باغ ها برای خرسند کردن همسر بخت النصر که بیمار بوده است ساخته شده اند. اگر می خواهید همچین باغی را برای خرسند کردن همسرتان ایجاد کنید، باید 21.5میلیون دلار برای طراحی و متریال هزینه کنید. کارگران 10میلیون دلار خود را می گیرند و در مجموع باید با 31.5میلیون دلار از پول های خود خداحافظی کنید!

7. معبد پارتنون

ساختن این معبد یونانی 2500 ساله که پرستشگاه یکی از الهه های یونان به نام آتناست (الهه عقل و خرد و جنگ)، 9 سال طول کشید. این روزها، برای ساخت مجدد این مکان مشهور، بیش از 35 میلیون دلار ضروری است! مبلغی بیش از 30میلیون دلار برای 100هزار تن سنگ مرمر مورد احتیاج، بیش از 100هزار دلار برای 69 ستون و 90هزار برای 50 مجسمه سنگ مرمری که معبد را تزئین می نمایند. ماشین آلات و کارگران را از قلم نیاندازید . برای سخت کوشی آن ها به حدود 4/4میلیون دلار احتیاج است!

6. معبد انگکور وات

در اعماق جنگل های کامبوج، یک مجموعه معابد حیرت انگیز پیدا خواهید کرد که گفته می گردد عظیمترین معبد در کره زمین است! مساحت کلی این مکان بیش از 400 هکتار است! برای ساختن آن، مردم 5 میلیون تن ماسه سنگ را از کوه ها در 50 کیلومتر دورتر آورده اند. برای تهیه یک ماکت مدرن از این مکان باشکوه، شما مجبورید فقط 2 میلیون دلار را برای خرید زمین صرف کنید! برای ساختار پایه و نیروی کار 20میلیون دلار دیگر اضافه کنید. مجسمه های نفیس مانند تزئینات بنای اصلی 20میلیون دلار هزینه دیگر برای شما خواهد داشت. بنابراین، بعد از هزینه 42میلیون دلار، می توانید یک معبد همچون انگکور وات را در اختیار داشته باشید!

5. ماچو پیچو

ماچو پیچو شهری کوهستانی با دیوار های سنگیِ جلا داده شده که در ارتفاع 2134 متری از سطح دریا و در کشور پرو ساخته شده است. این شهر در حدود سال 1450 پیش از میلاد ساخته شده است و در سال 2007، آن را یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا نامگذاری نموده اند. این مکان دیدنی باشکوه از 150 ساختمان تشکیل شده است و اعتقاد بر این است که در طول ساخت و ساز این شهر، صد ها کارگر سنگ های بنای این ساختمان ها را از دامنه کوه های شیب دار به آنجا منتقل نموده اند. اگر بخواهید چنین شهری را بسازید، 57میلیون برای مواد (عمدتا گرانیت) و 13میلیون برای کارگران و ماشین آلات هزینه می کنید. در مجموع 70میلیون دلار!

4. تاج محل

برای دیدن زیبایی های مقبره با شکوه تاج محل، باید به آگرا در هند سفر کنید. ساخت این شاهکار مرمرین بیش از 20 سال زمان برده است. ارتفاع کامل آن 171 متر است و مصالح و مواد مورد احتیاج، از سراسر آسیا آورده شده است. برای ساخت یک تاج محل امروز باید آماده پرداخت 3 میلیون دلار برای آجر، 23.5میلیون دلار برای سنگ مرمر، 15میلیون برای فضای سبز و 2.5میلیون دلار برای گنبد شوید! و این همه چیز نیست: 60میلیون دلار دستمزد کارگران و 10میلیون دلار را نیز برای سنگ های قیمتی اضافه کنید. روی هم رفته، حدود 115میلیون دلار باید هزینه کنید!

3. تماشاخانه کلوسئوم

تماشاخانه کلوسئوم روم که از سنگ و بتن ساخته شده است، عظیمترین آمفی تئاتر دنیا است. این ساختار باشکوه می تواند 50000 تماشاگر را در خود جای دهد و 80 ورودی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت داشت. در کولوسئوم گلادیاتور ها با یکدیگر یا با حیوانات وحشی می جنگیدند و اسباب سرگرمی تماشاچیان خود را (که اغلب از اشراف بودند) فراهم می کردند. امپراطور ها برای حمایت از شهروندان هیچ گونه هزینه ای برای ورود از آن ها نمی گرفتند و غذا به صورت رایگان سرو می شد. برای ساخت چنین بنای باشکوهی امروزه به رقم سرسام آور 400میلیون دلار فقط برای مصالح از جمله سنگ های آهکی و ستون های آن احتیاج دارید. بعلاوه 22میلیون دلار نیز هزینه برای ماشین آلات و کارگران، و در کل به بیش از 430میلیون دلار احتیاج است!

2. هرم عظیم جیزه

یکی دیگر از اعضای عجایب هفتگانه دنیا، حدود 4000 سال پیش ساخته شده است. این هرم با بیش از 2میلیون بلوک سنگ آهک ساخته شده است که هر کدام حدود 2.5تن وزن دارد. تکمیل این هرم با وجود به کارگیری ده ها هزار کارگر حدود 30 سال زمان برد! اگر امروز تصمیم به ساخت چنین بنای تاریخی عظیمی بگیرید، به 1.2میلیارد دلار ناقابل احتیاج خواهید داشت! این عدد شامل هزینه بلوک های آهکی (حدود 1.1میلیارد دلار)، ماشین آلات (حدود 60میلیون دلار) و پولی که به کارگران پرداخت می گردد (بیش از 40میلیون دلار) است.

1. دیوار عظیم چین

خب به گرانترین ساخته باستانی تاریخ بشر می رسیم. ساخت دیوار عظیم چین بیش از 2000 سال زمان برده است! طول کل آن 21000 کیلومتر است! برای به دست آوردن تمام مصالح مورد احتیاج برای ساخت چنین دیواری حدود 21میلیارد دلار احتیاج است. علاوه بر این 21میلیارد دلار دیگر برای عملیات ساخت و ساز احتیاج است. یعنی اگر می خواهید یک دیوار عظیم برای خود داشته باشید، باید 42میلیارد دلار پول داشته باشید!

منبع: BrightSide

منبع: برترین ها
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 860

به "هزینه ساخت بنا های باشکوه باستانی چقدر است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه ساخت بنا های باشکوه باستانی چقدر است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید