همه چیز درباره غارهای سه گانه و معبد بان مسیتی چابهار

به گزارش بلندانیوز، چابهار بندری که به علت آب و هوای بهاری اش به این نام خوانده می گردد یکی از شگفت انگیزترین بنادر ایران است. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز دارد. اگرچه چابهار به علت قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می نماید. یکی از جاذبه های مهم در نزدیکی چابهار غارهای سه گانه بان میستی هستند.

همه چیز درباره غارهای سه گانه و معبد بان مسیتی چابهار

غارهای بان مسیتی به مجموعه غارهایی در 5 کیلومتری شمال باختری روستای تیس در دامنه کوه شهبازبند، در نزدیکی چابهار گفته می گردد. این غارها که در نزدیکی روستای تیس دیده می شوند به غارهای تیس نیز مشهورند. غارهای بان مسیتی متشکل از یک غار طبیعی و دو غار دست کند است که بر دامنه کوه شهبازبند و در ارتفاع 25 متری از زمین واقع شده اند.

معنای بان مسیتی

بلوچ ها به مرد خداپرست بان و به معبد و پرستشگاه مسیتی می گویند. در برابر این غارهای سه گانه، سکویی دیده می گردد که کارشناسان را در تحلیل و تشخیص کارآیی غارها راهنمایی می نماید. آنگونه که از شواهد برمی آید غارهای بان مسیتی محلی برای پرستش و ذبح کردن قربانیان و البته گوررستان مردگان بوده است. سکوهایی که در برابر این سه غار وجود دارد نیز برای انجام آداب و مناسک مربوطه به کار می رفت.

خطوطی که بر روی دیوارهای گنبد به رنگ قرمز و بنفش دیده می گردد شبیه به خطوط هندی و گجراتی است که ممکن است گواه صاحبان و نیایشگران پیشین این غارها باشد.

ویژگی های غارهای سه گانه

غارهای بان مسیتی از سه غار تشکیل شده است. غار اول، غاری طبیعی و به صورت نیم دایره است که نیایشگران پیشین، دیواره آن را تراشیده و بر وسعت آن افزوده اند. درون این غار مقبره ای مکعبی و سنگی دیده می گردد که دیواره ها و بدنه اش با گچ سفید پوشانده شده و گنبدی گچی بر فراز آن ساخته شده است. در ورودی مقبره در امتداد ورودی غار بوده و رو به دره تیس طراحی شده است.

غار دوم بان مسیتی دست ساز بوده و در هفت قدمی غار اول و سمت راست آن بنا شده است. ارتفاع دهانه این غار 80 سانتیمتر بوده که برای ورود و خروج به آن، باید سر را خم کرد. امروز انتهای این غار را مسدود شده می بینیم اما احتمالا در گذشته به چاه های زیرزمینی و یا به محل دفن مردگان متصل بوده است.

سومین غار در سمت چپ اولین غار و تنها در فاصله 50 سانتی متری از آن قرار گرفته و غاری دست کند و مصنوعی به شمار می آید که طول دهانه قوسی آن حدود 20 متر است.

در گذشته داخل این غارها، مناسک و مراسم تدفین مردگان اجرا می شد و سپس آنها را درون گودال های متصل به چاه های دریایی روانه می کردند تا به آب های دریا برسد و در آنجا خوراک ماهی ها و پرندگان دریایی بگردد. شاید فکر کنید این روش، توهین به متوفی بوده، اما در زمان خود، آیینی مقدس و احترام به مردگان به شمار می رفت.

در حقیقت چون مردمان آن دوران رزق و روزی خود را از دریا به دست می آوردند، خود را مدیون دریا دانسته و پس از مرگ بدن خود را در اختیار مادر خود یعنی دریا قرار می دادند.

جاذبه های اطراف

اگر تا روستای تیس آمده اید بازدید از جاذبه های زیر را از دست ندهید؛

بندر روستای تیس

قلعه پرتغالی ها

گورستان جن ها

مسجد جامع تیس

آرامگاه سید غلام رسول

قلعه بلوچ

قلعه پیروز گت

قلعه انوشیروان

چطور به غارهای بان مسیتی برویم ؟

مرکز روستای تیس تا مرکز چابهار چیزی در حدود 11 کیلومتر فاصله دارد که با خودرو حدود 15 تا 20 دقیقه به طول می کشد. شما زمانی که با هواپیما به چابهار رسیدید، می توانید برای بازدید از تیس، یک روز یا یک نیم روز را درنظر بگیرید و با 20 دقیقه رانندگی به سمت شمال، خود را به روستای تیس برسانید. بازدید از این غارها در شب هم امکانپذیر است که جلوه شبانه آنها را مرموزتر و زیباتر می نماید و علاقمندان خاص خود را می طلبد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 5 کیلومتری شمال غربی روستای تیس، دامنه کوه شهبازبند

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

هزینه بازدید: رایگان

منبع: گردشبان
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2024

به "همه چیز درباره غارهای سه گانه و معبد بان مسیتی چابهار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره غارهای سه گانه و معبد بان مسیتی چابهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید