نیاز جدی ناوگان حمل ونقل مسافری به بسته های حمایتی دولت

به گزارش بلندانیوز، شیوع کرونا سفرهای نوروزی زیادی را لغو و خسارت های زیادی به شرکت های مسافربری وارد کرد.

نیاز جدی ناوگان حمل ونقل مسافری به بسته های حمایتی دولت

خبرنگاران آنلاین-معصومه حق جو: وزیر راه و شهرسازی برای جبران خسارت های ناشی از کرونا گفت 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات به آسیب دیدگان در حوزه حمل ونقل پرداخت خواهد شد؛ این در حالی است که معاونان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برخی از استان هایی که پذیرای بیشترین گردشگر در نوروز هستند در پاسخ به خبرنگار خبرنگاران آنلاین از گفته های وزیر راه اظهار بی اطلاعی کردند یا گفتند هنوز ابلاغیه ای از وزارت راه دریافت نکرده اند. برخی از مسئولان هم تصور می کردند، موضوع بی ارتباط به حوزه تحت نظرشان است و باید راه و شهرسازی از آن مطلع باشد. متاسفانه حتی مسئولان راه و شهرسازی هم اطلاعی نداشتند و راهداری و حمل ونقل جاده ای را دستگاه مطلع دانستند.

ناوگان حمل ونقل فلج شده است

رئیس کانون مسافر اصفهان و دبیر کانون انجمن صنفی کارفرمایی حمل ونقل مسافر کشور بیان نمود: ناوگان حمل ونقل نه فقط در اصفهان بلکه در کل کشور فلج شده است. سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از ما اطلاعات خواسته و مقرر شده این اطلاعات را جمع آوری کنیم، ولی تا کرونا به اتمام نرسد نمی توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم.

رضا همامی گفت: از زمان شیوع ویروس فقط 10 درصد حمل ونقل فعال باقی مانده و حدود 20 تا 30 درصد از صندلی ها پر شده است. با طرح فاصله گذاری اجتماعی، مسافران رغبتی به استفاده از وسایل حمل ونقل مسافری ندارند.

همامی ادامه داد: مقرر شده به نیروهای دفتری در صورتی که از بیمه بیکاری استفاده نکرده باشند، به ازای هر نفر 10 میلیون تومان وام با سود 12 درصد بپردازندولی هنوز خبری نیست. بیشتر مالکان خودرو اقساط 10 تا 15 میلیون تومانی دارند و از عهده پرداخت این وام برنخواهند آمد. در هر حال وامی که سود داشته باشد چندان کمکی به نیروها نمی کند. ناوگان حمل ونقل نیاز به بسته های حمایتی جدی دارد.

او اضافه کرد: ما توقع داشتیم وزارت کشور وام بلاعوض یا حداقل بدون بهره با تنفس 6 ماه تا یک سال به شرکت های حمل ونقل اختصاص دهد تا سرپا بمانند. اگر این شرایط ادامه دار باشد، رانندگان زیادی بیکار خواهند شد.

رئیس کانون مسافر اصفهان بیان نمود: کار ما فقط فروش بلیت است بنابراین اگر بلیت فروخته شود، عده ای سر سفره ما نان می خورند در غیر این صورت، افراد زیادی بیکار و با مشکل روبرو می شوند.

همامی گفت: قبول داریم که همه صنوف متضرر شده اند ولی حمل ونقل از مهم ترین صنوفی است که با مشکل روبرو شده است. این صنف نیاز به حمایت جدی دولت دارد. باید دولت بین حوزه حمل ونقل با حوزه های دیگر تفاوت قائل شود. اگر دولت حمایت نکند آینده خوبی برای این صنف نمی توان متصور شد.

او اظهار کرد: شرکت زیر نظر من ماهانه حدود 100 تا 120 میلیون تومان هزینه دارد. بنده که مدیریت این شرکت هم برعهده ام هست، اسفندماه کل این هزینه را از جیب خودم پرداخت کردم. در ماه های آینده چه باید کرد؟

دبیر کانون انجمن صنفی کارفرمایی حمل ونقل مسافر کشور گفت: از سازمان پایانه های مسافربری درخواست کردیم با توجه به شیوع کرونا از دریافت اجاره خودداری کنند ولی متاسفانه مدام اعلام می کنند باید تکلیف قراردادها و اجاره ها را معین کنیم.

کاهش 80 درصدی مسافر در اتوبوسرانی

معاون راهداری و حمل ونقل جاده ای مازندران بیان نمود: ما در حال جمع آوری اطلاعات از مالکان خودروهای وسیله نقلیه عمومی و رانندگان هستیم. در مرحله بعد محل سکونت رانندگان به تفکیک شهرستان و این که چه تعداد از آنان مالک خودرو هستند هم باید معین شود.

علی نصیری گفت: این اطلاعات در اختیار سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور قرار می گیرد تا بر اساس آن اقدامات لازم انجام شود. در حال حاضر اطلاعی نداریم از این که تسهیلات با چه شرایطی و چگونه پرداخت خواهد شد.

او ادامه داد: حدود 8 هزار راننده در استان داریم که باید شرایط این افراد به سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور اعلام شود تا براساس آن عمل شود.

معاون راهداری و حمل ونقل جاده ای مازندران اضافه کرد: خوشبختانه در بحران کرونا بخش حمل ونقل کالا با مسئله ای روبرو نشده است، کالاها در حال جابه جایی و تردد رانندگان هم به سهولت در حال انجام است.

نصیری بیان نمود: حدود 215 شرکت مسافربری در سطح استان داریم و از این تعداد، فعالیت 170 تا 180 شرکت مسافربری با شیوع کرونا به حداقل رسید. بنابراین برخی از این شرکت ها نیروهای خود را تعدیل کرده اند. حدود 500 نفر از کارمندان شرکت های مسافربری نیز مجبور به ترک کار شدند.

او ادامه داد: در مقایسه ای که با سال گذشته داشتیم متوجه شدیم امسال حدود 30 درصد در قسمت سواری کمبود مسافر داشتیم و به همان نسبت هم رانندگان بیکار شده اند. مینی بوسرانی با حدود 45 درصد کاهش مسافر نسبت به سال گذشته روبرو شد.

معاون راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اظهار کرد: حدود 80 درصد هم کاهش مسافر در اتوبوسرانی داشتیم بنابراین در بررسی جامعه آماری رانندگان ضرورت دارد نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشیم چون بیشترین آسیب را دیده است.

نصیری گفت: مبنای محاسبات کارکرد رانندگان در بخش مسافری، صورت شرایط آنان است. رانندگانی که ماهانه صورت شرایطشان 50 تا 100 مورد بوده و در حال حاضر این میزان کاهش داشته یعنی کارکرد آنان نقصان داشته است. در هر حال این کاهش نسبی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 739

به "نیاز جدی ناوگان حمل ونقل مسافری به بسته های حمایتی دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیاز جدی ناوگان حمل ونقل مسافری به بسته های حمایتی دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید