نوسازی تجهیزات فنی ؛یک ضرورت جدی

به گزارش بلندانیوز، در سال پایانی جنگ ،عده ای جوان پرشور برازجانی که از دور دستی بر آتش هنر داشتند در ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی شهید برازجان که آن روزها تنها پاتوق فرهنگی شهر محسوب می شد و هم مرکز ترویج کتابخوانی بود و هم تنها دلخوشی نسل سوخته دهه 60گردهم آمدند و سنگ بنای دفتری را پایه ریزی کردند تا امروز پس از 3 دهه یکی از مطرح ترین و پویا ترین دفاتر انجمن سینمای جوانان در سطح کشور همچنان ستونی پابرجا برای علاقمندان سینما باشد تا با تکیه بر این ستون و البته توانمندی ذاتی فرزندان برومند این مرز و بوم در عرصه های مختلف داخلی و خارجی خوش بدرخشند.

نوسازی تجهیزات فنی ؛یک ضرورت جدی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

در سال سرانجامی جنگ ،عده ای جوان پرشور برازجانی که از دور دستی بر آتش هنر داشتند در ساختمان قدیمی کتابخانه عمومی شهید برازجان که آن روزها تنها پاتوق فرهنگی شهر محسوب می شد و هم مرکز ترویج کتابخوانی بود و هم تنها دلخوشی نسل دهه 60 گردهم آمدند و سنگ بنای دفتری را پایه ریزی کردند، تا امروز پس از 3 دهه یکی از مطرح ترین و پویا ترین دفاتر انجمن سینمای جوانان در سطح کشور همچنان ستونی پابرجا برای علاقمندان سینما باشد تا با تکیه بر این ستون و البته توانمندی ذاتی فرزندان برومند این مرز و بوم در عرصه های مختلف داخلی و خارجی خوش بدرخشند.

گفتگوی خبرنگاران را با حمید علیزاده ،رییس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر برازجان در زیر می خوانید.

انجمن سینمای جوانان ایران دفتر برازجان چه سالی تاسیس و فعالیتش را از کجا آغاز کرد؟

اولین مکان فعالیت انجمن سینمای جوان برازجان در محل کتابخانه عمومی شهید بهشتی برازجان بود که در سال 1367 بود، بعد ازآن به طبقه دوم فرهنگسرای ارشاد در خیابان بیمارستان انتقال یافت و از سال 1386 ساختمان مستقل انجمن؛ به عنوان سومین ساختمان مستقل انجمن سینمای جوانان ایران در کل کشور به همت جناب آقای سلیمی فرد و همکاران و اهتمام مسئولین وقت در ابتدای بلوار فرهنگیان دائر شد.

رشته هایی که در انجمن آموزش داده می گردد؟در گذشته و الان ؟چه ارتقایی در این حوزه شاهد بودیم؟

شاکله کلی انجمن سینمای جوانان ایران در مقوله آموزش به دو دسته کلی آموزش مشاغل سینمایی (تصویربرداری، فیلمنامه نویسی، تدوین،عکاسی و..) که به نام دروس تکدرس نیز شناخته می گردد و آموزش دوره فیلمسازی بنا گذاشته شده است. در گذشته رشته ها بصورت کلی و مختصر به مبانی تئوری و فنی عکس و فیلم تقسیم می شد اما به مرور زمان با توجه به احتیاجها تفکیک پذیری و تخصصی تر شدن در دستور کار نهاده شد تا بتواند نگاه آکادمیک تری به مقوله ساخت فیلم داشته باشد. بطور مثال دوره مبانی عکاسی اکنون دارای ده زیرساخته تخصصی تر در حوزه عکاسی صنعتی، خبری، مستند اجتماعی، پرتره و غیره میباشد یا دوره های تدوین که به دو دوره نرم افزار تدوین و زیبایی شناسی تدوین تقسیم شده است.

چه هنرمندان بنامی که از انجمن برخاسته اند؟

در یک بافت کلی بنظرم هر شخصی که توانسته باشد دوره های انجمن سینمای جوان شرکت کند از نگاه کمی میتواند حائز هنرمند بنام باشد. چرا که نسبت به جعمیت شهر یا شهرستان بخواهیم در نظر بگیریم علاقمندانی که وارد مقوله عکس و فیلم انجمن سینمای جوان برازجان شدند یک یا دو درصد جمعیت را تشکیل می دهند. البته در یک دسته بندی کلی تر نیز میتوان هنرمندان بنام را به پنج دسته تقسیم کرد.

هنرمندان دسته اول سینما را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب نموده و در سینمای کشور صاحب سبک و صندلی هستند. بطور تعیین همانند آقایان حسن شبانکاره و سیدرضا(نوید) مهیمنیان و یا دیگر عزیزانی که اکنون حضور ذهن ندارم. هنرمندان دسته دوم که اکنون در صداوسیمای استان بوشهر یا زنجان مشغول به فعالیت هستند. هنرمندان دسته سوم که بصورت آزاد یا خصوصی در قالب آتلیه فعالیت می کنند. هنرمندان دسته چهارم هنرمندانی هستند که فعالیت های آنها مهجور مانده و یا پیشکسوتانی که کمتر فعالیت هنری انجام می دهند. و هنرمندان دسته پنجم عزیزانی که اکنون دیگر در میان ما نیستند همانند آقایان علیرضا حسینی و عبدالکریم عباس زاده که یاد و نامشان را گرامی میدارم.

انجمن در سالیان اخیر چه توفیقاتی داشته است؟

انجمن توفیق داشت در سال گذشته پنج دوره آموزش مشاغل سینمایی برگزار نماید. در بخش فراوری نیز پیروز به ساخت هشت فیلم کوتاه شد. همچنین فراوریات هنرمندان انجمن در بخش های فیلم و فیلمنامه در سال 99 پیروز شد در بیش از چهارده جشنواره مختلف ملی و بین المللی حضور یافته و افتخارات مختلفی را بدست آورند.

فراوریات انجمن در رشته های مختلف بین المللی چه رتبه هایی کسب نموده است؟

هنرمندان فیلمساز این انجمن در سال گذشته پیروز به راهیابی به جشنوارهای بین المللی فیلم متعددی در کشورهای امریکا، انگلستان، یونان، اسپانیا شدند . در پنجمین جشنواره فیلم zinetiniki اسپانیا فیلم کوتاه خانه به کارگردانی آقای حسین زاهدی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بخش بچه ها بود یا فیلم ویلچر به کارگردانی آقای وحید امانی در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یونان رتبه برتر را کسب کرد.

و در جشنواره ملی ؟

در بخش های ملی هم راهیابی به شازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، برگزیده سومین جشنواره ملی فیلمنامه نویسی هشت نوشت برای فیلمنامه جرکس نوشته­ی آقای عقیل جماعتی. مقام دوم جشنواره فیلم و عکس دانشجویی برای فیلم خانه. برگزیده جشنواره ملی فیلم خانه بهار برای فیلم خانه. و همچنین حضور در چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور توسط آقای مهدی جنگجو با فیلم در همین حوالی از جمله توفیقاتی بود که این هنرمندان عزیز با کمترین حمایت و به پشتوانه کوشش های خودشان توانستند رقم بزنند.

صندلی انجمن در سطح استان و در مقایسه با دیگر دفاتر استانی ؟

انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان یکی از تخصصی ترین و در عین حال ارزان ترین مراکز آموزشی و سینمایی در کشور فعالیت می نماید و در راستای ارتقا و توسعه سینمای ملی دست به کشف استعدادهای درخشان و تربیت نیروی انسانی مورد احتیاج این عرصه می زند و به همین جهت انجمن سینمای جوان برازجان نیز رسالت خود میداند این راستا را برای علاقمندان تسهیل نماید. در سالیان اخیر نیز به همت جناب آقای عبدالرحمن برزگر به عنوان مشاور مدیرکل و مدیر انجمن سینمای جوان استان بوشهر که نگاه دلسوزانه و متفاوتی به فرهنگ و هنر دارند، شاهد همگرایی خوبی بین دفاتر انجمن هستیم. همچنین شاهد برنامه ریزی و حضور مربیان و مدرسان جوان و پرانگیزه ای هستیم که با حمایت پیشکسوتان این عرصه مجال بروز و ظهور پیدا نموده اند. یکی از اتفاق خوبی که رقم خورده اینکه سه دفتر استان بوشهر تعاملات بیشتری باهم دارند بالاخص در حوزه سخت افزاری و مشارکت در ساخت و فراوری فیلم.

آیا دوره های آموزشی انجمن مورد استقبال خانواده ها نهاده شده است؟

به مرور شاهد نگاه ویژه خانواده به بها دادن به فرزندانشان در حیطه هنر هستیم و این امر باعث شده تا نوجوانان و جوانان علاقه وافری به سینما، فیلم و عکس و دیگر فعالیت های فرهنگی داشته باشند. این امر با توجه به صبغه ای که انجمن سینمای جوان در برگزاری دوره ها و رویدادهای هنری داشته باعث تقویت صندلی انجمن در اجتماع هستیم.

تعدادهنرجویان دفتر برازجان چقدر است و در سالیان اخیر رشد داشته است؟

در سال گذشته به واسطه پنج دوره مشاغل سینمایی برگزار شده بالغ شصت نفر به خانواده انجمن سینمای جوان برازجان اضافه شد که در کنار فراوریاتی که افراد به عنوان عوامل وجود داشت چیزی حدود صد نفر دخیل بودند که باعث خوشحالی هست.

در بعد آموزشی چه رشته هایی الان با چه تعداد هنرجویان در حال تدریس دارید ؟

دوره فیلمسازی تعاملی و یک دوره عکاسی و 20 هنرجو

علاقمندان چگونه می توانند با این انجمن ارتباط بگیرند؟

سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی iycs.ir که به عنوان یک مرجع رسمی علاقمندان در سراسر کشور میتوانند مراجعه داشته باشند و از آخرین خبرها و فعالیت های حوزه فیلم کوتاه در کشور و استان کسب اطلاع کنند. بطور تعیین تر علاقمندان و هنرمندان سینمای جوان برازجان و شهرستان دشتستان در شبکه های اجتماعی با دو آدرس@borazjancinema و @cinema-borazjan میتوانند با ما در ارتباط باشند. همچنین شماره تماس 077-34245853 جهت ارتباط تلفنی درنظر گرفته شده یا به آدرس ابتدای بلوار فرهنگیان، جنب مسجد المهدی(عج)، ساختمان انجمن مراجعه حضوری داشته باشند.

سطح کمی و کیفی انجمن چه مقدار رشد داشته است سوالی که مطرح می گردد این است که توسعه انجمن در مدت یاد شده چگونه بوده است؟

پایه و اساس فیلم کوتاه، آموزش های هدفمند است که اوج و تکامل آن را در سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی از سوی جناب آقای پوراسماعیلی به عنوان معاونت آموزش و جناب آقای سیدصادق موسوی به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شاهد بودیم. ایده هایی همچون راه اندازی گفتگوهای هدفمند فیلم کوتاه با اساتید و فیلمسازن در سطح ملی و بین المللی تحت عنوان برخط فرضی که باعث شد عدالت و محدودیت های آموزشی تا حدود بسیاری رفع گردد. مورد دیگر در این زمینه انعطاف پذیری بالا در تطبیق با شرایط کرونایی را در برگزاری دوره فیلمسازی به شیوه تعاملی شاهد بودیم که نگذاشتند چراغ علم آموزی علاقمندان به فیلمسازی خاموش گردد.

یکی دیگر از نگاه توسعه ای که انجمن سینمای جوان با سایر نهادهای فرهنگی و هنری دارد در این است که ، بعد از سرانجام دوره فیلمسازی، هنرجو را با دادن یک مدرک رها نمی نماید، و در صورت داشتن یک طرح یا فیلمنامه مناسب از هنرجو به همت جناب آقای آرش رصافی در معاونت فراوری حمایت اقتصادی و تجهیزاتی صورت می گیرد تا فیلمساز بتواند فیلم دلخواه خود را بسازد و وارد عرصه فیلم سازی گردد.

سطح تجهیزات آن در چه وضعیتی واقع شده است؟

در حال حاضر انجمن سینمای جوان برازجان با برخورداری از امکانات فنی در زمینه عکاسی، تصویربرداری و فیلمسازی آماده فراوری فیلم و عکس با موضوعات مختلف و پذیرش هنرجو در تمامی فصول سال است. اما از آخرین حمایتی که نسبت به بروزسانی تجهیزاتی مورد احتیاج دفتر برازجان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شده حدود پنج سال می گذرد، گرچه سال 99 تفاهمنامه و قول ­های مساعدی داده شده، و واقف به سختی اقتصادی این سال هستیم اما تا کنون چیزی از مساعدت ها یا تخصیص هایی که به وسیله برنامه و بودجه شهرستان اجرا شده تا به امروز با وجود پیگیری های اجرا شده محقق نشد.

چه حمایتی برای ادامه فرایند رو به رشد انجمن احتیاج دارید؟در چه سطحی ؟

خوشبختانه با حمایت های مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، آقای موسوی و مدیریت امور استان ها سرکارخانم فلکیان، در راستای اجرای برنامه های سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری تفاهمنامه تجهیزاتی منعقد شد که مراحل عملیاتی آن در حال طی شدن است.

همچنین در یکی دو سال گذشته از سوی سرکار خانم دکتر کرم پور ؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاونت های مثل امور سینمایی و روسای ارشاد شهرستان و هم فرمانداری ، توجه زیادی به ارتقای زیرساخت های فرهنگی مبذول شده است، از جمله راه اندازی پلاتو، سالن و مواردی از این دست که با پیگیری و کوشش های بی شائبه اجرا شده، شاهد رشد چشمگیری در این زمینه بودیم. که بنظرم این یک بخش قضیه بود و بخش مهمتر شرایط نگهداری و تامین تجهیزاتی مقوله حادی است که بیشتر از فرایند زیرساختی به عنوان روبنا احتیاج به توجه بیشتر دارد. چرا که همواره اقتصاد فرهنگ و هنر با مشکل روبرو بوده و متاسفانه مسئولین هم همواره نگاهی ابزاری در راستای اهداف سیاسی خودشان به مقوله هنر و هنرمند داشتند.

اما اگر بخواهیم موردی برگردیم و تعیینا به احتیاجهای حمایتی که انجمن احتیاج دارد اشاره داشته باشم اینکه در انجمن سینمای جوان برازجان از اسفندماه سال گذشته هم به واسطه تعطیلی سینماها هم به واسطه احتیاجهای تجهیزاتی متاسفانه سینما تعطیل بوده و اکنون هم انجمن و هم سینما اوضاع خوبی به لحاظ تجهیزاتی و تعمیراتی ندارد. خوشبختانه ما فیلمسازان، عکاسان و هنرمندان بسیار متعهد و پای کاری داریم که با دست خالی حداکثر کوشش دارند و بازخورد خوب آن را در آثار فراوریی این عزیزان دیده ایم ولی وقتی هم زیرساخت و هم روبنا ناقص باشد، خواه ناخواه در عملکرد و فعالیت ها نیز تاثیر منفی خواهد داشت. در این بین هم فیلمسازان ما و هم شهفرایندان در این قضیه متضرر می شوند. امیدواریم هم از سوی فرماندار و هم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه بهتری برای برون رفت از این نقیصه اتخاذ گردد.

یک احتیاج حمایتی ویژه از سوی اعضا، فیلمسازان، همکاران، روسای اسبق انجمن و دیگر دوستان داریم که بحمدالله با لطف و بزرگواری که تک تک دوستان داشتند چه در گذشته، چه در حال ما را مورد لطف و حمایت قرار دادند. این وسط چیزی که این حس خوب را بیش از پیش در پاره ای از مواقع تشدید می کرد این بود که خود این عزیزان بخصوص پیشکسوتان با توجه به حس تعهد اخلاقی و هنری که به انجمن داشتند پیشقدم شدند تا اتفاقات خوبی رقم بخورد. ان شاالله این بزرگواری و حس تعهدی که نسبت به خودشان، شهر و استان دارند ادامه دار باشد و چشم به راه راهکارها و راهنمایی­ هایی این عزیزان در سال جدید نیز هستیم. و امیدوارم اگر کوتاهی در ابراز قدردانی از این عزیزان هست به دیده منت ببخشند.

برنامه های شما برای آینده چیست؟

برای یاری به پویایی انجمن سینمای جوان برازجان رویدادهای متعددی درنظر گرفتیم مثل برگزاری جشنواره فیلم وعکس که ذاتی انجمن باید باشد. اما در چند وقت اخیر بخصوص از سوی اداره فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری برازجان و دیگر نهادها با مقوله ای روبرو شدیم که به هر انحا و فرصت یا مناسبتی، مسابقات عکس یا مواردی از قبل بصورت روتین برگزار می کنند بدون نگاه آسیب شناسانه بخصوص در تعداد شرکت کننده و هم کم و کیف برگزاری، که این امر هم نگاه هنری شهفرایندان تقلیل داده و هم نگاه فراقتصادیته به هنر را تشدید نموده است.

شیوع کرونا چه تاثیری بر انجمن داشت؟

قطعا یکی از ویژگی های انجمن نشست ها و دورهمی هایی بود که در قالب کارگاه ها یا ورکشاپ های فشرده برگزار می شد و یا هفته فیلم و عکس که شیوع ویروس کرونا ما را در این حیطه محدود کرد به همین خاطر ناچار شدیم تا کلاس ها به واسطه رعایت پروتکل ها به سالن سینما انتقال بدهیم. گرچه سینما هم که به واسطه احتیاج تجهیزاتی تعطیل بود.

حرف آخر؟

جا دارد از رسانه خبرنگاران کمال تشکر نمایم بابت این فرصتی که در اختیار انجمن سینمای جوان قرار و حسن توجهی که به مقوله فرهنگ دارند. همچنین از تک تک عزیزانی که در سال گذشته چه در حیطه مدیریت انجمن سینمای جوانان استان و کشور، چه روسای ارشاد در استان و شهرستان و بالاخص فیلمسازان دفتر با انجمن همکاری داشتند تشکر و قدردانی کنم. امید است با استعانت از خداوند و مسئولان بتوانیم آینده درخشانی در زمینه فیلم و عکس در سطح شهرستان، استان و کشور داشته باشیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1339

به "نوسازی تجهیزات فنی ؛یک ضرورت جدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسازی تجهیزات فنی ؛یک ضرورت جدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید