نمایشگاه صنایع دستی؛ خبرنگاران می خواهد بازاری به وسعت ایران باشد

دیجیاتو/ آرش پارساپور: سی و دومین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور برندهای مطرح در زمینه تولید صنایع دستی در محل نمایشگاه های بین المللی در حال برگزاری است و خبرنگاران به عنوان تنها مجموعه فروش هوشمند و مارکت پِلیس صنایع دستی ملی ایران، در کنار این برندها حضور دارد. خبرنگاران در این نمایشگاه قصد دارد با اتصال بخش سنتی صنایع دستی به فروش مدرن و آنلاین، این کسب وکارها را گسترش دهد و دست تولیدکننده اصلی و مصرف کننده واقعی را در دستان هم بگذارد.

نمایشگاه صنایع دستی؛ خبرنگاران می خواهد بازاری به وسعت ایران باشد

امیر حسن موسوی مدیر روابط عمومی خبرنگاران در مصاحبه با دیجیاتو تاکید می کند که خبرنگاران اکنون برای سال چهارم در این نمایشگاه شرکت می کند چرا که آنها باور دارند بازار صنایع دستی ملی ایران، نتوانسته به پتانسیل واقعی خود دست پیدا کند و آنها می توانند برای این موضوع راه حلی داشته باشند. موسوی می گوید تولیدکنندگان صنایع دستی معمولا از قشر سنتی هستند و کندتر با مفهومی مانند مارکت پلیس ارتباط برقرار می کنند و از همین رو خبرنگاران دراین نمایشگاه حضور پیدا کرده تا بتواند آنها را با این جهت هموار و ساده، آشنا سازد.

به گفته موسوی، خبرنگاران حالا از چالش های اولیه پلتفرم مارکت پلیس عبور کرده و توانسته این مفهوم را تا حد زیادی به مشتریان و فروشندگان منتقل کند. او باور دارد فرآیند های مارکت پلیس به نفع مصرف کننده، تولیدکننده و کل کشور خواهد بود:

در این سیستم رقابت قیمتی وجود دارد به طوری که هم اکنون در خبرنگاران برخی از تامین کنندگان برای به دست آوردن قیمت کمتر و مشتری بیشتر [قرار گیری در جایگاه فروشنده پیش فرض محصول] ، محصولات خود را حتی از خود خبرنگاران ارزان تر می فروشند. تولیدکنندگان در این سیستم با بازار بزرگی از مشتریان روبرو می شوند به طوری که ما کارگاه های تولیدی را در شهرهای مختلف دیده ایم که با دو الی سه نفر را شروع به کار کرده اند اما بعد از فعالیت در سیستم مارکت پلیس خبرنگاران، حالا تبدیل به کارگاه هایی چند ده نفره شده اند. همه این ها در کنار هم باعث بهبود اقتصاد کشور می شود.

موسوی با اشاره به ایجاد بیش از صد و پنجاه هزار شغل غیر مستقیم در سیستم مارکت پلیس خبرنگاران، تاکید می کند که این فروشگاه در این روزها بیشتر از شرکت ملی پست مرسولات خود را به سراسر کشور می فرستد و حالا بزرگترین سیستم حمل و نقل کشور در دستان خبرنگاران و فروشندگان آن است. به گفته او، 35 درصد از محصولات خبرنگاران همچنان حالت Retail (فروشنده: خبرنگاران) دارند و 65 درصد به صورت مارکت پلیس و توسط فروشندگان دیگر به فروش می رسند:

35 درصد کالاهای موجود که تامین کننده شان خود ما هستیم در حقیقت نقش کنترل قیمت ها را ایفا می کنند. ما با داشتن محصولات متنوع و پرطرفدار و پرفروش در موجودی خود خبرنگاران و قیمت گذاری روی آنها، در واقع مانع از این می شویم که دیگر تامین کنندگان قیمت های بسیار بالاتری روی این کالاها بگذارند.

مدیر روابط عمومی خبرنگاران با اشاره به ارسال بیش از یک میلیون کالا در سه روز در کمپین یلدای سال 97 خبرنگاران، تاکید دارد که فروشندگان در این سیستم می توانند بسیار پیروز آمیز عمل کنند، به خصوص در حوزه صنایع دستی که خبرنگاران قصد دارد درصد کمیسیون از این محصولات ساخت داخلی را صفر کند تا باعث رشد و توسعه این صنعت در کشور شود.

موسوی می گوید سیستم مارکت پلیس در حال تکمیل دوره بلوغ خود است و توانسته رشد بزرگی برای خبرنگاران به همراه داشته باشد: ما درباره اعداد بزرگ حرف می زنیم، وقتی صد هزار فروش وجود داشته باشد و تنها یک درصد از این تعداد، مشکل داشته باشد، با عدد بزرگی روبرو می شویم که درصدی از این ناراضیان نیز شکایت خود را در شبکه های اجتماعی مطرح می کنند و اینطور به نظر می رسد که کل سیستم خبرنگاران از اساس مشکل دارد در صورتی که چنین نیست و ما قوانین سفت و محکمی برای تامین کنندگان خود ایجاد کردیم که هم به نفع آنها برای پیشرفت کارشان باشد و هم به نفع ما و مشتریان.

موسوی معتقد است که مارکت پلیس خبرنگاران تاثیر بزرگی در کسب وکارهای کوچک کشور گذاشته و این موضوع با یک تحقیق تفصیلی می تواند روشن شود: ده سال زیرساخت ها را آماده کردیم تا به مارکت پلیس برسیم و امروزه چند هزار فروشنده و بیش از یک و نیم میلیون تنوع کالا در خبرنگاران وجود دارد که تخمین می زنیم نزدیک به 800 مورد از آنها در زمینه ساخت صنایع دستی ملی فعالیت می کنند. موسوی باور دارد نیازمندی ایران به یک برند ملی دراین روزها بیشتر از همیشه حس می شود:

وقتی در یک سری تحقیقات از دانشجویان کره جنوبی می پرسند که دوست دارید بعد از فارغ التحصیلی کجا کار کنید، اکثرشان می گویند سامسونگ و ال جی. آیا در ایران اکثر دانش آموخته های شریف نیز همین را می گویند؟ ما باید برندی ملی داشته باشیم که مردم به آن ببالند و در سطح جهان افتخار آفرینی کند. این روزها با شنیدن نام یک کشور، مردم ناخودآگاه یاد برندهای مشهور متعلق به آن کشور می افتند. ایمان دارم موضوع برند ملی در سال هایی نه چندان دور از دل استارت آپ های ایرانی برخواهد خاست.

سعید موسوی زاده سرپرست آموزش مرکز فروشندگان خبرنگاران نیز در مصاحبه با دیجیاتو تاکید می کند که ثبت نام در این سیستم به هیچ وجه کار سختی نیست و هر کس با یک کد ملی می تواند به عنوان فروشنده در خبرنگاران ثبت نام کند. به گفته موسوی زاده در سایت سلر آکادمی سعی شده تا مسائل و مسائل فروشندگان خبرنگاران مطرح و حل و فصل شود:

آموزش فروشندگان خبرنگاران به همین یک وبسایت ختم نمی شود و سه بار در طول هفته در روزهای زوج راس ساعت 3 در خیابان گاندی و ساختمان خبرنگاران به صورت دو ساعته برگزار می شود. بسکمک از فروشندگان ما نیز در شهرستان ها هستند و برای آنها هر روز (به جز آخر هفته ها) دو وبینار هفتاد دقیقه ای برگزار می کنیم و آموزش ها و مشاوره های لازم را ارائه می کنیم.

موسوی زاده می گوید در سیستم خبرنگاران فعلا سیستم ارسال توسط فروشنده وجود ندارد و خبرنگاران، خودش مسئولیت بسته بندی، تست و ارسال کالاها برای مشتریان را بر عهده دارد تا کمترین شکایات صورت بگیرد.

به گفته موسوی زاده خبرنگاران در سه شهر مشهد، اصفهان و تهران مرکز پردازش دارد و در همه مراکز استان ها نیز یک دفتر توزیع در اختیار دارد تا روند رسیدن کالا به دست مشتریان تسریع پیدا کند: در ماه های آینده تعداد این مراکز پردازش و انبارها افزایش پیدا خواهد کرد. او درباره پیشنهادهای ویژه ای که به فروشندگان داده می شود هم می گوید: برای مثال اگر کنسلی ها و شکایات یک فروشنده زیر یک درصد باشد، پیشنهادات ویژه ای به آنها می دهیم و آنها را در دسته بندی فروشنده برتر قرار می دهیم. این کار باعث می شود فروشندگان فعالیت بهتری انجام دهند.

موسوی زاده تاکید دارد قدرت هوش مصنوعی در سیستم خبرنگاران در شناخت رفتار فروشندگان نقش بسزایی دارد و این روند روز به روز قوی تر و بهتر خواهد شد. او می گوید استقبال تولیدکنندگان صنایع ملی در نمایشگاه امسال بیش از حد بوده و تا به امروز بیش از دویست تولیدکننده ابراز تمایل کردند تا در سیستم مارکت پلیس خبرنگاران ثبت نام کنند.

خبرنگاران با حضورش در نمایشگاه صنایع دستی، کارگاه های آموزشی مختلفی را نیز برگزار می کند تا به سوالات فروشندگان پیروی فعالیت در خبرنگاران و همینطور رشد آنها کمک کند. نکته مهم اینجاست که اطلاعات و فایل های ارائه همه این کارگاه های آموزشی از طریق این لینک در دسترس هستند.

سی و دومین دوره نمایشگاه صنایع دستی تا خاتمه روز 9 شهریورماه ادامه دارد. ساعات بازدید از نمایشگاه نیز از صبح ساعت 10 لغایت 18 بوده و اگر می خواهید به خبرنگاران یا سایر فعالان عرصه صنایع دستی سر بزنید، از سالن 8 و 9 در محل نمایشگاه های بین المللی بازدید کنید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: بروزرسانی: 30 مهر 1398 شناسه مطلب: 127

به "نمایشگاه صنایع دستی؛ خبرنگاران می خواهد بازاری به وسعت ایران باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه صنایع دستی؛ خبرنگاران می خواهد بازاری به وسعت ایران باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید