میگرن را بیشتر جدی بگیرید!

به گزارش بلندانیوز، طبق مطالعه جدیدی، میگرن با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در مرحله بعد پیوند دارد و این مطالعه، چگونگی ارتباط این دو بیماری عصبی را روشن تر می کند.

میگرن را بیشتر جدی بگیرید!

در تحقیقی که در مجله درد و سردرد (Headache and Pain) منتشر شده است، داده های بازه زمانی 2002 تا 2019 گروه غربالگری سلامت موسسه ملی بیمه سلامت کره را بررسی کرده اند تا معین کنند که آیا خطر ابتلا به زوال عقل در بیماران دچار میگرن، در قیاس با افرادی که به این بیماری عصبی دچار نیستند، بیشتر است یا خیر.

محققان، از جمله محققان دانشکده پزشکی دانشگاه یونسای در سئول، در مجموع داده های 44 هزار و 195 بیمار مبتلا به میگرن و 44 هزار و 195 فرد بدون میگرن را بررسی کردند.

میگرن اختلالی عصبی است که سردردهای مکرر ناتوان کننده ویژگی آن است و اغلب با عوارضی به نام پیش حمله (aura) همراه است که عامل خطر شناخته شده ای برای عارضه هایی مثل سکته مغزی و قلبی است.

حدود 15 درصد جمعیت جهان به چنین سردردهایی دچارند و بیش از همه بین جوانان و میان سالان رواج دارد، در حالیکه زوال عقل عمدتا در بین افراد مسن تر رایج است.

محققان در این مطالعه نو، با استفاده از داده های جمعیتی کره، خطر بروز انواع مختلف زوال عقل را در دوره پیگیری 16 ساله ای بعد از تشخیص ابتلا به میگرن، تحلیل کردند.

طبق یافته های این محققان، مقدار بروز زوال عقل در بیماران مبتلا به میگرن، 139.6 مورد در هر 10 هزار نفر، و در گروه شاهد، 107.7 مورد در هر 10 هزار نفر بود.

محققان می گویند که خطر ابتلا به انواع مختلف این اختلال زوال عصبی، شامل زوال عقل آلزایمری، زوال عقل عروقی، ترکیبی، یا دیگر انواع معین زوال عقل، در میان بیماران مبتلا به میگرن، بیشتر از همتایان آنان در گروه شاهد است.

بنا به نوشته محققان در این مطالعه، نتیجه گیری، در مطالعه کنونی، [این است که] خطر ابتلا به زوال عقل به هر دلیلی، زوال عقل آلزایمری، زوال عقل عروقی و دیگر انواع زوال عقل در بیماران مبتلا به میگرن، بیشتر از گروه شاهد همتا است.

محققان حدس می زنند که این پیوند بین میگرن و زوال عقل، می تواند چندین توضیح محتمل داشته باشد.

آن ها می گویند که میگرن با تغییرات ساختاری مغز، از جمله تغییرات اثرگذار بر گردش خون در مغز و نیز ضایعه ها و تغییرات حجم مغز، ارتباط دارد.

آن ها همچنین حدس می زنند که التهاب، تشکیل جرم، نارسایی در عوامل رشد عصب ها، و تغییرات مزمن دردناک در ساختار شبکه حافظه مغز، نیز دخیل باشند.

البته محققان می گویند که مطالعات بیشتری لازم است تا بتوان یافته ها را به کل جمعیت جهان تعمیم داد و سازوکارهای زیربنایی پیونددهنده میگرن و زول عقل را یافت.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 21 مهر 1401 بروزرسانی: 21 مهر 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1945

به "میگرن را بیشتر جدی بگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میگرن را بیشتر جدی بگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید