فیلوفوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

به گزارش بلندانیوز، فیلوفوبیا یا عشق هراسی یعنی ترس از عاشق شدن، شکل گرفتن رابطه عاشقانه و عدم توانایی در حفظ آن است. افراد زیادی در مقطعی از زندگی خود اندازه کمی از ترس در عاشق شدن را تجربه می نمایند اما وقتی این ترس شدید باشد و باعث ایجاد احساس انزوا در فرد گردد نگران نماینده است.

فیلوفوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم درباره فیلوفوبیا، علت های ایجاد آن، علامت ها و روش درمان این فوبیای آزار دهنده صحبت کنیم.

فیلوفوبیا چیست؟

فیلوفوبیا یا عشق هراسی به راحتی قابل تشخیص نیست و در خصوص آن هیچ مطلبی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) وجود ندارد. DSM منبع راهنمایی است که متخصصان سلامت روان از آن برای تشخیص بیماری های روانی خاص یا اختلالات سلامت روان در افراد استفاده می نمایند. با این وجود باز هم متخصصان سلامت روان به کم کردن آثار عشق هراسی و درمان آن یاری می نمایند تا زندگی شما تحت تاثیر این فوبیا قرار نگیرد.

علت های ابتلا به فیلوفوبیا

ترس از عاشق شدن به دلایل زیادی در افراد ایجاد می گردد. ما در این قسمت به معرفی مهم ترین و برجسته ترین دلایل آن می پردازیم.

1. تجربیات گذشته

تجربیاتی که در اثر درگیری با یک رابطه آسیب زا در گذشته شکل گرفته است می تواند به ایجاد ترس از عاشق شدن منجر گردد. تجربه خیانت و دلشکستگی می تواند از مهم ترین دلایل تمایل افراد به دوری از روابط عاشقانه باشد. بعلاوه مشاهده رابطه های ناسالم در دیگران، مثل روابط والدین و دوستان نزدیک، هم می تواند بر مقدار این ترس تاثیر گذاشته و آن را افزایش دهد.

2. تجربیات فرهنگی

پایین بودن سن ازدواج در برخی از فرهنگ ها و فشارهایی که برای شکل گیری این ازدواج ها ایجاد می گردد می تواند به ترس از عاشق شدن منجر گردد. وقتی در این جوامع فرد تمایلی به تن دادن به ازدواج در سن پایین ندارد قطعا با فیلوفوبیا درگیر می گردد.

3. ترس از طرد شدن

تجربه طرد شدن در یک رابطه می تواند ترسناک باشد. مطالعات نشان می دهد که طرد شدن در مغز حالتی مانند تجربه درد فیزیکی در بدن ایجاد می نماید. اغلب افراد می توانند رنج طرد شدن را پشت سر بگذارند و زندگی را از سر بگیرند اما اگر این تجربه دردناک چندین بار در روابط مختلف تکرار گردد، فقط ترس از وارد شدن به رابطه است که برای او باقی می ماند.

علامت های درگیری با فیلوفوبیا

علامت های درگیری با عشق هراسی در هر فرد فرق دارد اما علامت های مشترکی در اغلب افراد به این فوبیا تجربه شده است که در اینجا با هم می خوانیم.

  • فرد هیچ رابطه صمیمانه ای ندارد.
  • فرد همواره در رابطه احساس اضطراب دارد.
  • فرد با فکر کردن به رابطه دچار تپش قلب، تنفس کم عمق و حملات پانیک می گردد که گاهی با درد همراه است.

خطرات ابتلا به فیلوفوبیا

افرادی که به فیلوفوبیای شدید یا طولانی مدت دچار هستند خطر ابتلا به موارد زیر را دارند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • سوء مصرف مواد
  • افکار خودکشی

درمان فیلوفوبیا

احتمال تجربه ترس از ورود به یک رابطه زیاد است ولی این احساسی گذرا است. اما زمانی که این احساس همیشگی باشد و روی جنبه های دیگر زندگی تان تاثیر بگذارد باید برای درمان آن اقدام کنید. برترین اقدام برای رهایی از عشق هراسی مراجعه به یک مشاور روانشناس معتبر است. شما می توانید با یاری یک متخصص سلامت روان از بند این فوبیا رها شوید.

ممکن است مشاور روابط گذشته شما را آنالیز کند تا متوجه علت ایجاد فیلوفوبیا گردد. پس از آن روش درمانی مخصوص به شما را پیشنهاد می دهد. این درمان می تواند با تمرینات آرامش بخش آغاز گردد و شما را به سمت ایجاد رابطه نو تشویق کند. بعلاوه ممکن است از درمان شناختی رفتاری (CBT) استفاده کند تا شما بتوانید الگوهای فکری و عاداتی که باعث ایجاد این ترس شده است را بشناسید و تغییرشان دهید.

روش درمانی دیگری که ممکن است درمانگر انتخاب کند حساسیت زدایی سیستماتیک است که به آن شرطی سازی متقابل هم می گویند. در این روش درمانگر به آرامی شما را در معرض موقعیت عاشق شدن قرار می دهد تا حساسیت شما را نسبت به ترس از عاشق شدن از بین ببرد. ممکن است در این روش شما مجبور شوید در دنیای واقعی عشق را از نزدیک تجربه کنید.

هیپنوتیزم درمانی روشی است که معمولا در فیلم ها دیده ایم اما باید بدانید که یک روش تاثیرگذار برای درمان فیلوفوبیا است. این روش مثل یک مراقبه راهنمایی شده است که به شما اجازه می دهد خود را در حال اجرا کاری که دوست دارید تصور کنید و احساسات واقعی تان را تجربه کنید. سپس درمانگر با روش های خاص خود به اصلاح ترس شما می پردازد.

چگونه به تنهایی روی فیلوفوبیای خود کار کنید

اگر فکر می کنید می توانید به تنهایی روی عشق هراسی خود کار کنید و آن را کاهش دهید می توانید از این تمرین ها بهره ببرید. البته باز هم توصیه ما مراجعه به یک درمانگر و انجام این تمرین ها با یاری او است.

  • تاریخچه روابط احساسی خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا آسیبی که در گذشته تجربه نموده اید باعث ترس از تکرار آن در رابطه نو شده است یا خیر.
  • صداهای منفی فکر خود را شناسایی کنید. این صداها احساس خوشبختی را در روابط از شما دور می نمایند.
  • به خودتان اجازه دهید احساسات سخت و سخت را تجربه کنید. با این کار یاد می گیرید که چطور با آن ها کنار آمده و از آن ها برای حرکت رو به جلو بهره ببرید.
  • پیش فرض هایی که در خصوص روابط احساسی دارید را به چالش بکشید و مجددا ارزیابی کنید.
  • ریشه مقاومت تان در برابر ورود به رابطه احساسی نو یا ایجاد یک رابطه محبت آمیز با افراد نو را پیدا کنید.

مرور کلی

برای همه ما پیش آمده که قبل از ورود به یه رابطه احساسی یا در حین درگیر شدن با عشق کمی بترسیم و با احتیاط پیش برویم. این یک احساس طبیعی است اما اگر این ترس آن قدر شدید باشد که مانع از ایجاد ساده ترین روابط محبت آمیز گردد و زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد مشکل ساز است. فرد مبتلا به فیلوفوبیا یا عشق هراسی از اینکه کسی عاشق او گردد یا خودش درگیر عشق گردد می ترسد و به همین علت منزوی می گردد. اگر شما هم با علائمی که در این مطلب بیان شد درگیر هستید بهتر است حتما برای درمان به یک درمانگر مناسب مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Webmd

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1892

به "فیلوفوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلوفوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید