شیوا: مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت به قوت خود باقی است، خودروسازان به تعهدات خود عمل نمایند

به گزارش بلندانیوز، رئیس شورای رقابت با رد اعتراض خودروسازان به مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت گفت: وقتی شورای رقابت یک تصمیم را می گیرد تا شرایط تغییر نکند تصمیم شورای رقابت به قوت خود باقی است.

شیوا: مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت به قوت خود باقی است، خودروسازان به تعهدات خود عمل نمایند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، رضا شیوا با اشاره به اینکه مصوبه تازه شورای رقابت در مورد نحوه فروش خودرو یکی از منصفانه ترین مصوبات شورا است، گفت: در سال گذشته بیش از 800 شکایت در رابطه با پیش خرید خودرو به شورای رقابت ارسال شده بود و به همین علت وظیفه خود دانستیم این شرایط را به گونه ای ساماندهی کنیم که حداقل در آینده با این حجم از شکایت روبه رو نشویم.

وی با بیان اینکه در این شکایت ها مصرف نمایندگان اعلام می کردند که ما مبلغی را یک یا دو سال به صورت پیش پرداخت در اختیار خودروساز قرار می دهیم که هیچ سودی هم دریافت نمی کنیم، اضافه نمود: مصرف نماینده حدود یک یا دو سال گذشته مبلغی را به اسم پیش پرداخت به خودروساز داده است، اما در زمان دریافت خودرو ارزش پول پرداختی کاهش یافته و باید متناسب با تورم و هزینه بیشتری را برای مابقی قیمت خودرو پرداخت کند که این موضوع اصلاً عادلانه نیست.

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه این موضوع یک بی انصافی در حق مصرف نمایندگان را به وجود می آورد، اضافه نمود: به اسم نمونه اگر کسی برای یک خودروی 100 میلیون تومانی، 50 میلیون پیش پرداخت نموده است مطابق مصوبه شورای رقابت نصف مبلغ خودرو را پرداخت نموده و باید متناسب با نرخ تورم فقط مابقی قیمت خودرو را پرداخت نماید.

وی ادامه داد: اگر ما یک بازار رقابتی داشتیم و خودرو های مختلفی در بازار عرضه می شد آیا باز هم کسی پول خود را یک یا دو سال به اسم پیش پرداخت در اختیار خودروساز قرار می داد! مطمئناً اصلا چنین اقداماتی انجام نمی شد. وقتی شرایط انحصاری باشد خودروساز از شرایط مسلط استفاده نموده و مصرف نماینده هم هیچ چاره ای ندارد.

شیوا با اشاره با اینکه در مصوبه اخیر شورای رقابت اعلام کردیم باید در پیش فروش ها معینات و قیمت خودرو اعلام گردد، گفت: متأسفانه بعضی به علت عدم معین نبودن قیمت خودرو متناسب با فرضیات محصولاتی را خریداری نموده بودند که این موضوع اصلاً درست نیست. در همین زمینه هم ما مصوب کردیم که قیمت خودرو باید در زمان پیش فروش قطعی اعلام گردد.

وی با تأکید بر اینکه گفته می گردد مصوبه اخیر شورای رقابت مغایر با مصوبه هیأت وزیران برای حمایت از مصرف نمایندگان است، اضافه نمود: اولاً مصوبه هیأت وزیران قانون نبوده و فقط مصوبه هیأت وزیران است دوماً جای تعجب و شک است که هیأت وزیران مصوبه ای را به تصویب برساند که به ضرر مصرف نمایندگان است. آیا جایی گفته شده که مصرف نماینده برای خرید خودرو مبلغی را به خودروساز بدهد و بعد از چند سال بدون دریافت سودی باعث کاهش ارزش پول مصرف نماینده هم گردد و در نهایت هم هزینه زیادی را بابت خرید خودرو از آن ها مطالبه کند!

رئیس شورای رقابت در ادامه با اعلام اینکه گفته شده خودروسازان به این مصوبه اعتراض داشته و خواهان بازبینی آن هستند، گفت: وقتی شورای رقابت یک تصمیم را می گیرد تا شرایط تغییر نکند تصمیم شورای رقابت به قوت خود باقی است هر کس هم اگر اعتراضی داره باید به هیئت تتازهنظر مراجعه کند تا در هیئت تتازه نظر این موضوع آنالیز گردد.

وی اضافه نمود: شورا دیگر یک موضوع را مجدداً مورد آنالیز قرار نمی دهد بلکه باید شرایط کاملاً تغییر نموده باشد تا آنالیز یک موضوع، موضوعیت پیدا کند. البته ما اعتراضات خودروسازان را آنالیز نموده ایم، اما روی مصوبه خود پافشاری می کنیم.

شیوا در مورد توقف پیش فروش محصولات یک شرکت خودروساز به علت مصوبه اخیر شورای رقابت گفت: اصولاً در پیش فروش ها باید امتیازی به مصرف نماینده داده گردد وگرنه مصرف نماینده به هیچ وجه استقبالی از این طرح ها نخواهد کرد. به نظر می رسد فعلاً خودروسازان به تعهدات خود عمل نمایند تا در زمان معین محصولات را در اختیار مصرف نمایندگان قرار گیرد. باید بدانند در شرایط مسلط قرار دارند، اما باید انصاف هم در نظر گرفته گردد تا افرادی که پیش خرید می نمایند ارزش پول آن ها با افزایش تورم از بین نرود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مورد افزایش قیمت هم هیچ صحبتی مطرح نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1578

به "شیوا: مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت به قوت خود باقی است، خودروسازان به تعهدات خود عمل نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوا: مصوبه سهیم شدن خریدار در خودرو با پیش پرداخت به قوت خود باقی است، خودروسازان به تعهدات خود عمل نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید