رونق صنایع دستی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می گردد

به گزارش بلندانیوز، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هم کانون مردم در شهرهای کوچک و روستاها برای اشتغال مهاجرت می نمایند و اگر بتوانیم صنایع دستی را در این مناطق رونق بدهیم مسلماً از آسیب های اجتماعی نیز جلوگیری خواهیم کرد.

رونق صنایع دستی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می گردد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، زهرا احمدی پور در مراسم نخستین جشن صنایع دستی، گفت: یک زمانی دنیا به سمت صنعتی شدن پیش رفت و زیرساخت هایی را ایجاد کرد تا جمعیت ها به سمت کارخانجات بیایند و در کنار این صنعتی سکونت ها ایجاد شد و رفته رفته با رشد این قطب های صنعتی روستاها و شهرهای کوچک خالی از سکنه شد که بزرگترین ضربه در این مسئله به صنایع کوچک از جمله صنایع دستی بود.

وی ادامه داد: بنابراین با این فرآیند فقط شغل کشاورزی در روستاها باقی ماند و متأسفانه آسیب های اجتماعی نیز در روستاها و شهرهای کوچک به دلیل نداشتن منابع پایدار افزایش یافت و امروز شاهد آن هستیم که شوراهای متعددی در کوشش هستند تا آسیب های اجتماعی را کاهش دهند در حالی که معتقدیم با رونق صنایع دستی آسیب های اجتماعی در این مناطق نیز کاهش می یابد.

معاون رئیس جمهور در ادامه با تشریح نابرابری ها به دلیل چنین معضلاتی شرح داد: هم اکنون ما شاهد یک مقوله نامتوازن در زمینه اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ هستیم. در حالی که برای روستاها و شهرهای کوچک زیرساخت های فراوانی تهیه شد ولی چون منابع اقتصادی پایدار وجود نداشت مسلما نمی توان انتظار داشت جمعیت این مناطق نیز کاهش نیابد.

احمدی پور ادامه داد: امروز یکی از دغدغه های مهم نظام و دولت یازدهم بحث اشتغال است و از طرفی سیاست های دنیای و تحریم ها اثرات مخربی در این مقوله در شهرهای کوچک گذاشته است. براین اساس اگر می خواهیم در راستای اقتصاد مقاومتی پیش برویم باید به شغل های خرد و کوچک و مشاغل کوچک بیشتر بها دهیم کاری که دولت تدبیر و امید بیشترین تمرکز خود را بر اینگونه مشاغل گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه صنایع دستی گنجینه بسیار عظیمی است، عنوان نمود: اگر قائل هستیم تا از فراوری درآمد نفت خارج شویم باید ظرفیت های مختلف برای تضمین و تأمین منابع پایدار را فراهم کنیم و یکی از مهمترین مقولات در این زمینه اشتغالزایی در صنایع دستی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری توضیح داد: در صنایع دستی می توان با سرمایه اندک سود قابل توجهی کسب کرد همچنین زنان شاغلین اصلی صنایع دستی هستند و چون مردان خانواده ها به شهرهای بزرگ مهاجرت می نمایند می توان از وقوع آسیب های اجتماعی در این گروه جلوگیری بعمل آورد. تا خانواده دچار بحران در زمانی که مرد خانه نیست نشود.

احمدی پور همچنین به استفاده از فناوری های نوین در گسترش صناعی دستی تأکید کرد و گفت: البته باید صنایع دستی فراموش شده را نیز مدیریت کنیم و با ترکیب آموزه های جدید و تجربیات قدیم صنایع دستی را از حالت تزئینی برای خانواده ها خارج کنیم و به نوعی به عنوان محصولات اصلی سبد خانواده قرار گیرد.

وی در پایان به مسئله ارتقای کیفیت آموزش نیز تأکید ویژه کرد و اضافه نمود: هیچ راهی برای حذف کشور از نظام تک محصولی و خارج شدن از این مسئله نداریم جز اینکه به مشاغلی چون صنایع دستی بیشتر بها دهیم و کارگاه های آنها را تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگاران، همچنین در حاشیه نخستین جشن ملی صنایع دستی ایران از 11 صنعتگر برتر صنایع دستی کشور تقدیر به عمل آمد و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نمایشگاه هزاردستان نیز افتتاح شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 567

به "رونق صنایع دستی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق صنایع دستی باعث کاهش آسیب های اجتماعی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید