خبرنگاران پای گردوی استان های دیگر به خراسان شمالی باز شد

به گزارش بلندانیوز، بجنورد- خبرنگاران- رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد گفت: برای نخستین بار گردوی تولیدی استان های دیگر نظیر همدان، کرمان، تهران و البرز برای عرضه وارد خراسان شمالی شده است که این شرایط ناشی از سرمازدگی باغ های گردوی استان است.

خبرنگاران پای گردوی استان های دیگر به خراسان شمالی باز شد

امید فیروزه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: هرساله گردوی مازاد بر احتیاج استان توسط واسطه ها و دلالان به سایر استان ها حمل و حتی در قالب محصولات خشکبار صادر می شد اما، سال جاری سرمای بهاره موجب کاهش فراوری این محصول شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون روزانه حدود 25 تن گردو وارد میدان میوه و تره بار بجنورد می گردد و هر گیلوگرم گردوی سبز 200 تا 250 هزار ریال نیز به فروش می رسد و علاوه بر این واسطه ها نیز گردوی خریداری شده از سایر استان ها را وارد استان و در واحد های خشکبار عرضه می نمایند.

رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد با بیان اینکه 70 درصد غرفه های این میدان در تابستان فعال است گفت: در این مرکز 96 غرفه وجود دارد، در ایام زمستان حدود 30 تا 40 درصد غرفه ها فعال هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: با توجه به سرمای دیررس بهاره پیش بینی می گردد سال جاری 800 تا هزار تن محصول از سطح سه هزار و 73 هکتار اراضی کشاورزی این استان گردو برداشت گردد که برآورد شده است نسبت به پارسال 60 درصد کاهش یابد.

محمدعلی شریکیان گفت: پارسال سه هزار و 800 تن گردو در این استان برداشت شده بود.

وی اضافه کرد: بیشترین باغ گردوی استان در شهرستان های شیروان، فاروج و بجنورد است که سالانه به ترتیب 851، 549 و 420 تن محصول از این باغ ها محصول برداشت می گردد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سرمازدگی در بهار سال جاری ظرفیت فراوری محصول گردو در واحد سطح را بسیار کاهش داد که این شرایط در سال گذشته هم ایجاد شده بود.

شریکیان گفت: ظرفیت فراوری گردو در استان افزون بر چهار هزار تن است اما سرمای دیررس باعث کاهش محصول از باغ های استان می گردد.

پیشتر، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته بود: درآمد سال جاری کشاورزان این استان بر اثر خسارت های مختلف به ویژه سرمای بهاره یک پنجم کاهش یافته و به 40 هزار میلیارد ریال رسیده است.

عبدالله یوسفی گفته بود: از مجموع خسارت ها بیشترین آن مربوط به خسارت سرمای بهاره به علت بارش برف و برودت هوای منفی 3 تا 10 درجه در سطح استان بود که در اواخر فروردین ماه به وقوع پیوست که در مجموع هشت هزار میلیارد ریال به بیش از 125 هزار و 980 هکتار عرصه باغی و زراعی استان، آسیب رساند.

به گفته یوسفی، عمده خسارت سرما در بین باغ های گردو، گیلاس، زردآلو و بادام بوده است.

از 76‬ نوع محصول فراوریی بخش کشاورزی این استان 29 گونه آن باغی است که حجم سالانه فراوری آن به تا حدود 300 هزار تن می رسد که سال جاری فراوریات محصول باغی استان با 50 هزار تن کاهش روبرو است.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می نمایند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1017

به "خبرنگاران پای گردوی استان های دیگر به خراسان شمالی باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پای گردوی استان های دیگر به خراسان شمالی باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید