خبرنگاران تحقق شعار سال با تامین مواد اولیه و نقدینگی

به گزارش بلندانیوز، تهران- خبرنگاران- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: دست یابی به منویات رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال 1400، با برطرف مسائل نقدینگی و تامین مواد اولیه مورد احتیاج امکان پذیر است.

خبرنگاران تحقق شعار سال با تامین مواد اولیه و نقدینگی

مازیار بیگلو امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرنگاران اضافه نمود: هرچند سال گذشته در مقایسه با سال 98 جهشی در فرایند فراوری خودرو و قطعه در کشور شاهد بودیم، اما می توانستیم با برطرف بعضی مسائل و مسائل، همچنین تامین امکانات و زیرساخت ها فراوری بیشتری را در کشور رقم بزنیم.

وی گفت: مطابق آمارها سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو در کشور فراوری شد که حدود 501 هزار دستگاه در ایران خودرو، 420 هزار دستگاه در سایپا و بقیه در سایر خودروسازان کوچک کشور رخ داد.

بیگلو ادامه داد: این در حالی است که در صورت برطرف مسائل نقدینگی و اصلاح قیمت گذاری ها، به طور بالقوه توان فراوری قطعه برای سه میلیون دستگاه خودرو در کشور در سال وجود دارد.

وی یادآور شد: مسائل ارزی ابتدای پارسال حدود 6 ماه وقت از قطعه سازان را گرفت، علاوه بر آن نخستین سالی بود که با ابهام در اهداف شروع شد و استراتژی خودروسازان در موضوع تعدیل قیمت ها تعیین نبود.

این مقام صنفی گفت: در نهایت در 6 ماه نخست پارسال تصمیم گیری درخصوص تغییر قیمت ها انجام و در نیمه دوم سال اعمال شد.

مطالبات 31 هزار میلیارد تومانی

وی، مشکل دوم اساسی موجود بر سر راه فراوری قطعات خودرو در کشور را کمبود نقدینگی برشمرد که مدام در حال بحرانی تر شدن است و یادآور شد: هرچند مبلغ پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی وعده داده شده به قطعه سازان تا سرانجام پارسال پرداخت شد، اما هنوز 31 هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه سازان از خودروسازان باقی است، به طوری که در مجموع سال گذشته آنچه مورد توقع بود انجام نشد و بسیاری از قطعه سازان ناراضی به تعطیلات نوروز رفتند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور، مسائل نقدینگی را ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو برشمرد که تا به امروز تصمیمی برای آن گرفته نشده و مکانیسم قرعه کشی خودروهای فراوریی نیز همچنان ادامه دارد.

لزوم بازگشت به سیستم مچینگ برای تامین فولاد

این مقام صنفی، به نابسامانی موجود در بازار مواد اولیه داخلی به ویژه فولاد اشاره نمود و گفت: بهترین حالت برای تامین فولاد همچون سال های 97 و 98، استفاده از سیستم مچینگ است، اما با دستورالعمل فعلی ورق فولادی در اختیار بسیاری از واحدها قرار نمی گیرد.

مچینگ، معاملاتی است که فراورینماینده، کالاهای خود را براساس کشف نرخ بورس به خریداران در کارخانه تحویل می دهد.

وی بیان داشت: درخواست صریح قطعه سازان کشور از فولادسازان و سایر عرضه نمایندگان مواد اولیه، همچنین از دولت و مجلس این است که اجازه بدهند با احیای مکانیسم مچینگ، مایحتاج خود را به طور مستقیم از فراوری نماینده اولیه بخرند که در این صورت، دست دلالان و واسطه گران نیز کوتاه می گردد.

بیگلو ادامه داد: به این ترتیب قطعه سازان به جای اینکه مایحتاج خود را از بازار آزاد از دلال و واسطه و با قیمت های بالا خریداری نمایند، به طور مستقیم از فولادسازان و سایر عرضه نمایندگان مواد اولیه تهیه نموده و در این فرآیند، کیفیت محصولات باید بین مشتری صنعتی و فولادسازان، همچنین نیازهای جدید قابل مذاکره بوده و تحقیق و توسعه مشترک انجام گردد.

به گزارش خبرنگاران، آنالیز آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از فراوری 900 هزار و 714 دستگاه خودرو توسط ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سال 99 است، آماری که در هم سنجی با سال 98 رشد 4.33 درصدی نشان می دهد.

رهبر معظم انقلاب، سال جاری را به سال فراوری؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نام گذاری کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1404

به "خبرنگاران تحقق شعار سال با تامین مواد اولیه و نقدینگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحقق شعار سال با تامین مواد اولیه و نقدینگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید