توضیحات سینا استوی فعال حوزه بلاکچین درباره فارمینگ بهره DeFi

به گزارش بلندانیوز، در حالی که انتظار کسب سود از سرمایه گذاری اتفاق جدیدی نیست، اما مفهوم کلی فارمینگ بهره (Yield Farming) از بخش فایننس غیرمتمرکز (DeFi) بر آمده است. ایده کلی این است که افراد می توانند در ازای مشارکت در اپلیکیشن های DeFi، توکن دریافت کنند.

توضیحات سینا استوی فعال حوزه بلاکچین درباره فارمینگ بهره DeFi

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران به نقل ازکریپتولند، در حالی که انتظار کسب سود از سرمایه گذاری اتفاق جدیدی نیست، اما مفهوم کلی فارمینگ بهره (Yield Farming) از بخش فایننس غیرمتمرکز (DeFi) بر آمده است. ایده کلی این است که افراد می توانند در ازای مشارکت در اپلیکیشن های DeFi، توکن دریافت کنند.

فارمینگ بهره عملی است که در ازای دریافت پاداش، می بایست رمزارزی را ذخیره یا قفل کنید. در حالی که انتظار کسب سود از سرمایه گذاری اتفاق جدیدی نیست، اما مفهوم کلی فارمینگ بهره از بخش فایننس غیرمتمرکز بر آمده است. ایده کلی این است که افراد می توانند در ازای مشارکت در اپلیکیشن های DeFi، توکن دریافت کنند. همچنین می توان از فارمینگ بهره، بعنوان استخراج نقدینگی هم نام برد. محبوبیت فارمینگ بهره به دلیل قوانین عرضه و تقاضا با محبوبیت عرضه اولیه کوین ها در سال 2017 مقایسه شده است. از آنجایی که هر پروژه جدید نوظهوری، توکن هایی جدید یا روش هایی جهت کسب سود را در اختیار شما قرار می دهد، کاربران به امید کسب سود به این پروژه هجوم می آورند. به نوبه خود، این افزایش تقاضا موجب افزایش سرمایه گذاری در این پروژه ها و توکن ها می شود.

فارمینگ بهره چگونه کار می کند؟

مهندس سینا استوی، از فعالان و پژوهشگران حوزه بلاکچین، در این رابطه می گوید: مکانیزم دقیق فارمینگ بهره به شرایط و ویژگی های کاربرد DeFi بستگی دارد. این روش با ارائه سهم اندکی از کارمزدهای هر تراکنش به دلیل کمک به نقدینگی در یک اپلیکیشن خاص مانند Uniswap یا Balancer، به کاربران آغاز شد. با این حال، متداول ترین روش فارمینگ بهره استفاده از یک برنامه DeFi و در ازای آن بدست آوردن توکن آن پروژه است. این روش در اوایل تابستان سال 2020 رایج شد، زمانی که Compound اعلام کرد رمزارز نظارتی COMP خود را برای وام دهندگان و وام گیرندگان اپلیکیشن Compound منتشر می کند. این یک اقدام ضربتی بود و Compound را به صدر رتبه بندی DeFi رساند.

این پژوهشگر حوزه فناوری های نوین و بلاکچین در ادامه بیان می کند: از آن زمان، چندین پروژه با ایجاد اپلیکیشن های DeFi با حاکمیت متمرکز با ارائه توکن های بومی و پاداش به کاربران خود، این کار را دنبال کردند. این توکن های کپی برداری شده، پیروزیت توکن COMP را تکرار کردند. بعنوان مثال، توکن Balancer (BAL) که بلافاصله پس از راه اندازی 230٪ رشد داشت. پیروزیت مداوم هر پروژه جدید به نوآوری بیشتری دامن می زند زیرا پروژه ها به شدت برای جذب کاربران در حال رقابت هستند. فارمرهای بهره پیروز تر، با به کارگیری استراتژی های سرمایه گذاری پیچیده، بازدهی خود را به حداکثر می رسانند. این استراتژی ها معمولاً استیکینگ (سهام گذاری) توکن ها در زنجیره ای از پروتکل ها جهت تولید حداکثر بازده است. فارمرهای بهره معمولاً استیبل کوین هایی مانند: Dai، تتر (USDT) یا USDC را ذخیره می کنند زیرا آنها راهی آسان جهت پیگیری سود و زیان ارائه می دهند. با این حال، می توان با استفاده از رمزارزهایی مانند اتر (ETH) هم فارمینگ بهره ایجاد کرد.

مزایا و خطرات فارمینگ بهره چیست؟

مزایای فارمینگ بهره کاملا واضح است: سود. فارمرهای بهره که برای اتخاذ یک پروژه جدید مشتاقند، می توانند از پاداش توکن هایی که ممکن است به سرعت ارزش آنها زیاد شود، بهره مند گردند. اگر آنها این توکن ها را در زمان مناسب بفروشند می توانند به سودهای قابل توجهی دست یابند. این سود را می توان در سایر پروژه های DeFi سرمایه گذاری کرد تا بازدهی بیشتری داشته باشد.

سینا استوی با بیان اینکه فارمرهای بهره معمولاً باید مقدار زیادی از سرمایه اولیه خود را برای تولید سود قابل توجه صرف کنند(حتی چندصد هزار دلار)، گفت: با توجه به ماهیت بسیار ناپایدار رمزارزها به ویژه توکن های DeFi، اگر بازار ناگهان افت کند، فارمرهای بهره مانند آنچه در HotdogSwap رخ داد، در معرض لیکویید شدن قرار می گیرند. علاوه بر این، پیروز ترین استراتژی های فارمینگ بهره، پیچیده هستند. بنابراین ریسک آن برای کسانی که نحوه عملکرد همه پروتکل های اساسی را درک نمی کنند بیشتر است.

فارمرهای بهره همچنین درخصوص تیم های پروژه و کدهای اصلی قرارداد هوشمند ریسک می کنند. پتانسیل کسب سود در فضای DeFi بسکمک از توسعه دهندگان و کارآفرینان را ترغیب به راه اندازی پروژه های خود یا حتی کپی کد قدیمی می کند. حتی اگر تیم پروژه صادق باشد، کد آن اغلب بدون حسابرسی است و ممکن است اشکالاتی داشته باشد که موجب آسیب پذیری پروژه در برابر مهاجمان شود. چندین نمونه از این خطرات که با افزایش محبوبیت فارمینگ بهره همواره ادامه داشته وجود دارد. یکی از آنها قرارداد هوشمند bZx است که اوایل سال جاری دچار هک شده بود و اخیرا 8 میلیون دلار دیگر را به دلیل یک خط کد نامناسب از دست داد.

YAM Finance نمونه برجسته دیگری بود. ارزش کل قفل شده توکن YAM تنها دو روز پس از راه اندازی در ماه آگوست، از صفر به 57 میلیون دلار رسید. سپس با اعتراف بنیان گذارش به وجود یک باگ عمده در کد آن، دچار اشکال شد. در حسابرسی بعدی چندین موضوع دیگر در رابطه با امنیت و عملکرد آن آشکار شد.

چالش ها و فرصت های کلیدی فارمینگ بهره چیست؟

مهندس استوی در ادامه شرح داد: در حال حاضر بیشتر اپلیکیشن های DeFi مبتنی بر بلاکچین اتریوم هستند و چالش های اساسی را برای فارمرهای بهره ایجاد می کنند. تا پیش از بروزرسانی اتریوم 2.0، این شبکه با ضعف مقیاس پذیری دست و پنجه نرم می کند. با محبوبیت بیشتر فارمینگ بهره، افزایش تراکنش ها موجب مسدود شدن شبکه اتریوم شده و باعث کندی زمان تایید و افزایش کارمزد تراکنش ها می شود. این شرایط منجر به برخی حدس ها مبنی بر انتقال DeFi شده است. با این حال به نظر می رسد که مسائل اتریوم در نهایت به نفع سایر پلتفرم ها باشد. بعنوان مثال، Binance Smart Chain بعنوان گزینه ای جایگزین برای فارمینگ بهره که برای استفاده از DeFi DApps جدید مانند BurgerSwap ظاهر شده، می باشد. علاوه بر این، اپراتورهای DeFi موجود اتریوم سعی دارند با ارائه راهکارهای لایه دوم برای بستر موجود، این مشکل را کاهش دهند. بنابراین با فرض اینکه مسائل اتریوم برای DeFi بغرنج نبوده، می توان کماکان فارمینگ بهره را ادامه داد.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1049

به "توضیحات سینا استوی فعال حوزه بلاکچین درباره فارمینگ بهره DeFi" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات سینا استوی فعال حوزه بلاکچین درباره فارمینگ بهره DeFi"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید