تغییر آواز پرندگان طی قرنطینه کرونا

به گزارش بلندانیوز، وقتی انسان ها به دلیل کاهش سرعت انتشار کووید 19 در خانه قرنطینه شوند، چه اتفاقی می افتد؟ ظاهرا کاشف به عمل آمده است که آواز پرندگان در غیبت ما جذاب تر از قبل شد.

تغییر آواز پرندگان طی قرنطینه کرونا

قرنطینه دنیاگیری کووید 19 چگونه کیفیت آواز پرندگان را تغییر داد؟

پژوهشگران گزارش داده اند که وقتی منطقه خلیج سان فرانسیسکو در ماه های آوریل و می به طور سختگیرانه در قرنطینه رفت ، گنجشک های کاکل سفید نر درحوالی این ناحیه از کاهش ناگهانی آلودگی صوتی به نحو مؤثر بهره برداری کردند. پژوهشگران از مشاهدات میدانی خود درطول سال های گذشته، داده های فراوانی دراختیار داشتند تا نشان دهند که کیفیت آواز پرندگان شهری، دامنه بالاتری دارد. درواقع آن ها برای آنکه صدایشان را در محیط پرسروصدای شهر به گوش یکدیگر برسانند، فریاد می زنند. وقتی این هیاهو ناگهان فروکش کرد، پرندگان آهنگ خود را به نحوی تعییر دادند که به آواز باکیفیت تر و ملایم تر همتایان روستایی آن ها شباهت بیشتری دارد. با وجود سروصدای کمتر دراطراف، آن ها می توانند بر صدایی پیچیده تر تمرکز کنند. در ادامه این مطلب از خبرنگاران درباره این پژوهش جدید بخوانید.

این نخستین بار نیست که دانشمندان از سکوت قرنطینه استفاده می کنند تا به نحو بهتر به دنیای طبیعی سرک بکشند. به عنوان مثال، کووید 19 فرصت های نادری را برای لرزه شناسان فراهم آورده است تا بدون اختلال های ناشی از ترافیک، فعالیت صنایع سنگین و حتی سروصدای جمعیت در کنسرت ها و رویدادهای ورزشی، داده های باکیفیت جمع آوری کنند. اما فرصت کنونی، اهمیت زیادی برای پرنده شناسی دارد؛ زیرا پیش تر دانشمندان برای دیدن چگونگی واکنش پرندگان، صرفا قادر به افزودن سروصدا بودند؛ مثلا با گذاشتن بلندگو در قلمرو پرندگان و پخش سروصدای ترافیک اضافی.

گنجشک های کاکل سفید نر در محیطی با ترافیک پرسروصدا دچار همین مشکل هستند و آواز خود را ساده می کنند تا با همهمه اطراف مقابله کنند. درنتیجه وقتی این سروصدا رو حذف کنید، آیا پرندگان می توانند آوازهای خود را ضمن دربرداشتن اطلاعات فراوان در مسافت طولانی منتقل کنند؟ قطعا می توانند.

آواز باکیفیت تر برای پرندگان ماده جذاب تر است. البته پرندگان نر برای دفاع از قلمرو خود دربرابر نرهای دیگر نیز آواز می خوانند. آهنگ جذاب تر را دراینجا باید باعنوان پیچیده تر تعریف کرد. صدای پرندگان آوازخوان بسیار دلنشین است؛ زیرا آن ها با فیلترکردن هارمونی هایی که صدای زاغ را بسیار گوش خراش می کند، آهنگ های بی نقصی خلق می کنند. تفاوت این دو همانند زیبایی پیچیده خواننده تک خوان اپرا درمقابل نعره خواننده متال است.

احتمالا در دوران قرنطینه پی برده اید که صدای پرندگان بیشتری را می شنوید؛ اما آنچه دانشمندان دست کم با گنجشک های کاکل سفید دریافتند، این است که آن ها درواقع بسیار ملایم تر و حتی دلنشین تر از پیش بینی پژوهشگران آواز می خوانند. پس چرا این گونه است؟ اکنون می توانیم صدای پرندگان را در فاصله ای طولانی تر بشنوید. با درنظرگرفتن یک دایره دراطراف خود، اگر بتوانید صدای پرندگان را در دوبرابر این فاصله بشنوید، می توانید این شعاع را اندازه بگیرید و دایره ای بزرگ تر پیرامون خود بکشید. این یعنی شما می توانید تا فاصله چهار برابر، صدای پرندگان بیشتری را بشنوید. به همین دلیل صدای آن ها بلندتر به گوش می رسد؛ زیرا صرفا می توانید صدای تعداد بیشتری از آن ها را بشنوید.

درهرصورت، تغییر چشم گیر آهنگ گنجشک های کاکل سفید نشان می دهد ما انسان ها چگونه به منظره صوتی آسیب زده ایم و حیات وحش چگونه از این شرایط رنج می برد. خسارت های جانی و مالی دنیاگیری ویروس کرونا شوکه کننده بوده است؛ اما کووید 19 از جهتی دیگر، نگاهی اجمالی به دنیای کندتر و آرام تر به ما داده است.

بیشتر بخوانید: گوگل از اضافه شدن قابلیت جدیدی به نقشه گوگل خبر داده که میزان شیوع کرونا در شهرهای مختلف دنیا را به کاربر نشان می دهد. این قابلیت به زودی برای کاربران iOS و اندروید فعال می شود. در مطلب میزان شیوع کرونا در نقشه گوگل بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1015

به "تغییر آواز پرندگان طی قرنطینه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر آواز پرندگان طی قرنطینه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید