تجلیل از یک عمر فعالیت کاظم نظری بقا برای اعتلای فرهنگ بومی اردبیل

به گزارش بلندانیوز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اردبیل، نخستین مجموعه شعر فاطمه شاهنده با نام تا جایی نزدیک قلبت طی مرنامی با حضور شاعران، نویسندگان و اهالی ادب و هنر به همت خانه خلاقیت راسا، با تهیه کنندگی و اجرای مهدی باباپور از استودیو شهر و به همت مجموعه ادبیات خلاق در خانه تاریخی صادقی اردبیل رونمایی شد.

تجلیل از یک عمر فعالیت کاظم نظری بقا برای اعتلای فرهنگ بومی اردبیل

در این رونمایی، کاظم نظری بقا ضمن اشاره به نقاط قوت این اثر اظهار کرد: تا جایی نزدیک قلبت یکی از بهترین مجموعه های شعری زنانه است که تا کنون در حوزه شعر اردبیل، آذربایجان و ایران منتشر شده است.

وی با اشاره به تخیل زنانه موجود در این مجموعه، شعرهای آن را آزاد و یکدست خواند و گفت: روحیه امیدوارانه و زبان شاعر در این اثر در خدمت بیان جهان فکری یک زن قرار گرفته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان استان اردبیل هم با تقدیر از مجموعه ادبیات خلاق به واسطه یک دهه فعالیت برای اعتلای فرهنگی استان اردبیل و آذربایجان، گفت: اعتلای فرهنگی یک شهر منوط به چاپ و انتشار آثاری است که حمایت از آنها از طریق نهادها و سازمان ها می توانند بن بست ها و شکاف های عمیق فرهنگی و اجتماعی را پر کند.

احدزاده با بیان اینکه در دهه های قبل و زمانی که در کار مطبوعاتی فعالیت می کرد، آرزوی انتشار شعرها و داستان های نویسندگان این بومگاه در هفته نامه ها و نشریات، آرزویی دوردست به حساب می آمد، ابراز خرسندی کرد که امروز شاهد انتشار چندین باره آثار نویسندگان زن و مرد در این شهر هستیم که البته نیاز به حمایت مسئولان و توجه بیشتر آنها دارد.

پیام جهانگیری از شاعران سپیدسُرای معاصر هم شرح داد: مایه مباهات است که در شهری زندگی می کنم که مجموعه شعر سپید به این زیبایی در آن منتشر می شود.

وی با برشمردن خصوصیات شعر آزاد، مجموعه شعر حاضر را نمونه خوبی از شعرهای مستحکم و قابل ارائه در سطح ملی خواند و با قرائت بخشی از شعرهای کتاب، به نقد و بررسی آنها پرداخت.

نویسندگان منِ حقیقی و هنرمند خود را به منصه ظهور بگذارند

وحید ضیائی هم به نام طراح و بنیانگذار مجموعه ادبیات خلاق، با تبریک انتشار بیست و چهارمین مجموعه کتاب هنرجویان و نویسندگان این مجموعه، اذعان کرد: جای بسی خوشحالی است که توانسته ایم در فاصله 11 سال، مجموعه های در خور توجهی را در حوزه های مختلف شعر و داستان و پژوهش و ترجمه وارد فضای ادبی کشور کنیم.

وی از هنرجویان و اهالی قلم خواست تا منِ دوم و حقیقی خویش را که مجزا از منِ شناسنامه ای شان است و آن من هنرمندانه آنهاست، با تولید آثار ادبی به منصه ظهور برسانند.

ضیائی ادبیات را به خانه ای تشبیه کرد که زیبایی های این خانه، روح آن است و به واسطه اعتلای فرهنگ کتابخوانی می تواند پررونق تر و اجزاء آن گرم تر شود.

وی با برشمردن خصوصیات شاخص مجموعه شعر شاهنده، این اثر را نمونه ای خوب از کتاب زنان شاعر امروز اردبیل و آذربایجان خواند.

ضیائی با ذکر اینکه امید ما و ادبیات و فرهنگ ما به مادران و زنان و بچه ها هنرمندی است که آینده از آن ایشان خواهد بود، در آستانه هفته کودک با تأکید بر تدریس خلاقانه ادبیات به نسل نو، از عموم هنرمندان و اهالی قلم خواست تا در راستای اعتلای فرهنگ و ادبیات کودک و نوجوان هم بیشتر بکوشند زیرا خاستگاه فکری بچه ها و نوجوانان در آینده این سرزمین، مهم و ضروری می نماید.

ضیائی با بیان اینکه مجموعه ادبیات خلاق قصد دارد در هر رونمایی و مرنام ادبی خود که به صورت ماهانه یا دوماهانه یا سالانه برگزار می شود، علاوه بر نویسنده مذکور، از یک نویسنده بومی که در حوزه خلاقیت ادبی یا تلاش برای اعتلای فرهنگی بومی استان اردبیل تلاش فراوانی داشته هم تجلیل کند، گفت: این تجلیل به انتخاب مجموعه ادبیات خلاق خواهد بود و در کنار آن، یکی از نویسندگان سطح اول کشور هم به این مجموعه اضافه خواهند شد.

به این ترتیب، در نخستین اتفاق این مجموعه تندیس یادمان یک عمر فعالیت حرفه ای در حوزه ادبیات در راستای اعتلای فرهنگ بومی استان به دکتر کاظم نظری بقا اعطا شد.

در این باره هم ضیائی گفت: فعالیت های کاظم نظری بقا در این سه دهه و اخلاق مداری و تلاش هایی که برای نگه داشتن ادبیات استان و اعتلای آن انجام داده قابل تقدیر است، به همین دلیل، اولین تندیس یادمان ادبیات خلاق به این شاعر نویسنده و مترجم بومی تقدیم می شود و در رویدادهای بعدی هم شخصیت ها و هنرمندان دیگر شناسایی شده و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

این مرنام با خوانش شعرهایی از مجموعه تا جایی نزدیک قلبت از طریق فاطمه شاهنده، پدید آورنده اثر، با رونمایی کتاب به کار خود انتها داد.

این اثر از طریق نشر نگین سبلان منتشر شده و 41 شعر سپید با مضامین فرهنگی اجتماعی و عاشقانه را در بر می گیرد که طراحی آن را مصطفی شکیبا برعهده داشته و پیش از این هم طراحی لوگوی ادبیات خلاق و طراحی برخی از کتاب های مجموعه را انجام داده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1620

به "تجلیل از یک عمر فعالیت کاظم نظری بقا برای اعتلای فرهنگ بومی اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجلیل از یک عمر فعالیت کاظم نظری بقا برای اعتلای فرهنگ بومی اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید