کلینیک تخصصی حقوق کودک در اصفهان افتتاح شد

به گزارش بلندانیوز، در ادامه سفر هیات عالی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به اصفهان با حضور عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، کلینیک تخصصی حقوق کودک اصفهان افتتاح شد.

کلینیک تخصصی حقوق کودک در اصفهان افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت دادگستری، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری در آئین افتتاح این کلینیک، افتتاح چنین مجموعه هایی را در راستای ارتقای سطح حقوق شهروندی و به ویژه حقوق بچه ها برشمرد و گفت: بنا داریم تا با همت مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری ها به عنوان دبیران مراجع متناظر کنوانسیون حقوق کودک در استان ها و همچنین شهرداری ها، این کلینیک ها را در همه استان ها و شهرها راه اندازی کنیم تا مرکزی باشند برای آموزش و صیانت از حقوق بچه ها.

وی با اشاره به اینکه بچه ها به علت ناتوانی در تصمیم گیری و دفاع از حقوق خود، نیازمند توجه ویژه هستند گفت: تشکل های مردم نهاد از مهمترین بخش جامعه مدنی برای صیانت از حقوق بچه ها هستند و ضروری است تا این تشکل ها با همه توان و استعداد خود در راستای دفاع از حقوق بچه ها به صحنه بیایند.

معاون وزیر دادگستری، سال جاری را سال تحول در حقوق بچه ها مطرح نمود و گفت: کنفرانس های استانی حقوق کودک را به عنوان جلسات شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و با حضور نمایندگان سمن ها در استانها برگزار می کنیم تا همه علاقه مندان، دلسوزان، تشکل ها و نهادهای مرتبط با این حوزه با حضور در این جلسات، موجبات هم افزایی و همگرایی بیشتر تحت نظارت شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را فراهم آورند.

رییس انجمن علمی حقوق کودک ایران در بخشی از این مراسم تابلوی مربوط به این مراسم را امضا و در حاشیه آن نوشت: افتتاح دفتر نمایندگی انجمن علمی حقوق کودک ایران در اصفهان و کلینیک مرکزی حقوق کودک در خانه حقوق شهروندی اصفهان طلیعه درخشانی برای آموزش و ترویج حقوق شهروندی و حقوق کودک و زمینه مناسبی برای ارتقای حقوق شهروندی و حقوق کودک است. امیدوارم با همت بلند مسئولان محترم استان شاهد شکوفایی خلاقیت های بچه ها و نوجوانان در این زمینه باشیم.

در ابتدای این مراسم، نمایندگان سازمان های مردم نهاد ذی ربط حوزه حقوق بچه ها در اصفهان و رییس شورای شهر اصفهان به ارایه گزارش و طرح مسایل و مسائل حوزه بچه ها پرداختند.

آیین جلوه گاه امید حامیان سینمای کودک و نوجوان برگزار گردید

براساس این گزارش، آیین جلوه گاه امید حامیان سینمای کودک و نوجوان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان به میزبانی شهر اصفهان و در محل سالن همایش های کتابخانه مرکزی شهرداری این شهر برگزار گردید.

در این همایش که با حضور محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، استاندار اصفهان، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تنی چند از مقامات استانی و کشوری، عوامل فراوری فیلمهای اکران شده و علاقه مندان این حوزه برگزار گردید، لوح سپاس و جوایز مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری به فیلمهای (اقیانوس پشت پنجره) و (قطار آن شب) اهدا شد.

دلیل انتخاب این دو فیلم بنا بر اظهارات دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به این توضیح می باشد:

بیانیه هیات داوران مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری

بخش جلوه گاه امید سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با موضوع حقوق کودک

با استعانت از پروردگار متعال، ضمن تقدیر از مجریان برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان جهت هماهنگی برای مشارکت و حضور مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در بخش جلوه گاه امید با موضوع حقوق کودک و با هدف جلب توجه اصحاب هنر و رسانه و مردم به این مقوله و استفاده از ظرفیت هایی که به وسیله ابزار هنر می توان به نحو مطلوبی به ترویج و ارتقاء حقوق کودک پرداخت، هیات داوران مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک پس از تماشای آثار ارائه شده در بخش جلوه گاه امید و برگزاری جلسات تحلیل و ارزیابی با توجه به شاخص های تبیینی و معیارهای اصلی شناسایی حقوق کودک، هیچ یک از آثار اکران شده را منطبق با شاخص های مورد اشاره ندانست لذا برای توجه بیشتر جامعه به حق ابراز نظر بچه ها و تشویق به ارتقاء حقوق کودک با مشارکت او در حیات فرهنگی و فعالیت های خلاقانه که در بخش های مختلف کنوانسیون حقوق کودک نیز مورد اشاره قرار گرفته است، جایزه و لوح تقدیر خود را با هدف حمایت از حق شنیده شدن صدای بچه ها و نظر آنان به اثر نخست انتخابی ازسوی داوران کودک و نوجوان تقدیم می کند.

ابتکار: دولت با کودک همسری مخالف است

همچنین در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک که به میزبانی اصفهان و در محل سالن همایشهای کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان و با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، استاندار اصفهان، مسوولان دستگاههای ذیربط حقوق کوک، سازمانهای مردم نهاد و علاقمندان این حوزه برگزار گردید، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر مخالفت دولت با ازدواج در سنین پایین و پدیده کودک همسری، از شجاعت و دخالت به موقع دادستانها و مدعی العموم در جلوگیری از این بردگی تشکر کرد.

ابتکار با اشاره به اینکه در اصفهان نگاه قابل تقدیری به حقوق بچه ها وجود دارد گفت: اصفهان از دیرباز به حقوق بچه ها توجه ویژه ای داشته و خوشبختانه بناست تا در سی امین سالگرد تاسیس یونیسف اصفهان به عنوان شهر دوستدارکودک معرفی گردد.

وی گفت: رعایت حقوق بچه ها به پشتوانه فرهنگ و آموزه های دینی ما می تواند به فرهنگی عملیاتی تبدیل گردد که این وظیفه آحاد جامعه اسلامی است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: غیبت بچه ها در جلساتی که در حوزه حقوق کودک و فرهنگ سازی در این باره تشکیل می گردد، موجب درک ناصحیح ما از حقوق و خواسته های بچه ها می گردد زیرا باید حقوق بچه ها در بیان نظرات و مسائل شان را به رسمیت بشناسیم.

وی فراهم سازی بستر رشد سالم در همه ابعاد برای بچه ها را بسیار حائز اهمیت برشمرد و با ذکر این نکته که باید فضای کودکی به گونه ای باشد که بتوانند دورانی توام با نشاط و شادی را تجربه نمایند، اضافه نمود: وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی از نقش مهمی در این زمینه برخوردار هستند اما نقش محوری شهرداری ها نیز غیرقابل انکار است و سازمان های مردم نهاد مساعدت زیادی در این زمینه به دولت می نمایند.

ابتکار ادامه داد: دولت تدبیر و امید برنامه های مختلفی را در جهت حمایت از سازمان های مردم نهاد در نظرگرفته است و یکی از مهم ترین حوزه فعالیت سازمان های مردم نهاد تربیت بچه ها است زیرا بچه ها زیادی در معرض آسیب و نیازمند یاری هستند. سرمایه های عظیم نهاد های اجتماعی می تواند به تحولات اجتماعی در کشور یاری کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بچه ها را مایه امید و نشاط در جامعه دانست و ساخت آینده ای امن برای آنها را دلیل خوبی برای صبر و ایستادگی در برابر مسائل عنوان کرد.

ابتکار یکی از مهم ترین اولویت های معاونت امور زنان و خانواده دولت تدبیر و امید را حمایت از اورژانس اجتماعی 123 مطرح نمود و گفت: خشونت علیه بچه ها یک تهدید جدی است که سعی می کنیم با ایجاد هماهنگی و انسجام میان دستگاه ها آن را به حداقل برسانیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده توضیح داد: خانواده یکی دیگر از مسائلی است که دولت تدبیر و امید همیشه بر آن تاکید داشته و کوشش برای انسجام خانواده را در اولویت برنامه ها قرار داده است. ترویج گفت وگوی بین نسلی یکی دیگر از سیاست های دولت در مدارس است که یکی از مهم ترین طرح های ملی و مرحله نخست آن در استان اصفهان اجرایی شده؛ دولت آمادگی کامل دارد تا قوانین فرابخشی در حوزه بچه ها را اجرایی کند.

وی گفت: آمار کودک همسری و ازدواج زیر 13 سال در کشورمان نشان می دهد که این معضل جدی و عمده نیست و مردم در این زمینه مطلع هستند. ازدواج در دوران کودکی باعث می گردد کودکی فرد به صورت کامل سپری نگردد و لایحه مقابله با این امر از سوی معاونت امور خانواده و زنان اسفند ماه سال گذشته برای دولت ارسال شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این باره طرح هایی را ارائه نموده که دولت با آنها موافق است.

ابتکار توضیح داد: دولت با ازدواج در سنین پایین و پدیده کودک همسری مخالف است و از شجاعت و دخالت به موقع دادستانها و مدعی العموم در جلوگیری از این پدیده تشکر می کنم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 52

به "کلینیک تخصصی حقوق کودک در اصفهان افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلینیک تخصصی حقوق کودک در اصفهان افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید