کشف بقایای خانه مسکونی دوره هزاره چهارم پیش ازمیلاد درتپه های سیلک

به گزارش بلندانیوز، سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری سیلک از کشف بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های سیلک کاشان اطلاع داد.

کشف بقایای خانه مسکونی دوره هزاره چهارم پیش ازمیلاد درتپه های سیلک

جبرئیل نوکنده با اشاره به انجام مرحله سوم بازنگری در تپه های جهانی سیلک کاشان گفت: این مرحله از کاوش ها با همکاری جواد حسین زاده مدیر پایگاه پژوهشی تپه های سیلک و علی مولودی باستان شناس در حال انجام است.

او با بیان اینکه در بخش مسکونی تپه های جهانی سیلک کمتر تا به امروز پژوهش شده بود، ابراز داشت: البته در سال 1382 فعالیت هایی صورت گرفته بود که نیمه کاره رها شده بود.

سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری تپه های جهانی سیلک با اشاره به اینکه یکی از نقاط اصلی بازدید گردشگران در تپه های جنوبی سیلک وجود دارد، توضیح داد: سیلک یک میراث جهانی است و پژوهش های آن هم باید جهانی باشد از این رو مقداری از آزمایش های مربوط به این پژوهش ها با همکاری پژوهشگران از سراسر جهان اجرا می گردد.

او با اشاره به اینکه مرحله اول کاوش و بازنگری تپه های سیلک در بین سال های 80 تا 85 با سرپرستی مرحوم صادق ملک شهمیرزادی و مرحله دوم طی سال های 87 و 88 با سرپرستی حسن فاضلی بود، تاکید نمود: در حال حاضر مرحله سوم این کاوش ها در تپه های جنوبی در فضای کارگاهی حدود هشت در پنج متر در حال انجام است.

نوکنده اضافه نمود: در این مرحله از کاوش ها و در همین ابتدای کار بقایای یک منزل مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در تپه های جهانی سیلک کاشان کشف شد که فعلاً خیلی فرسوده است.

او تاکید نمود: در مراحل بعدی کاوش و طی روز های آینده سراغ لایه های پایین تر تپه های جنوبی سیلک می رویم که احتمالاً مربوط به پنج هزار و 500 تا شش هزار سال پیش است.

منبع:مهر

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1922

به "کشف بقایای خانه مسکونی دوره هزاره چهارم پیش ازمیلاد درتپه های سیلک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای خانه مسکونی دوره هزاره چهارم پیش ازمیلاد درتپه های سیلک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید