چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران/خراسان رضوی خرید اینترنتی مهارتی است که کسب آن با تغییر دنیا و الکترونیکی شدن آن پیش از شیوع کرونا نیز لازم بود و حال با شیوع این ویروس خطرناک، افراد بیش تر به دنبال استفاده از این ابزار برای انجام خریدهای خود هستند.

چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟

خرید اینترنتی در عین سهل بودن آن مخاطراتی نیز دارد و علاوه بر گزارشاتی از کلاهبرداری های اقتصادی با استفاده از این فضا، گاهی کالایی برای خریدار ارسال می گردد که منطبق با سفارش او نیست.

در این خصوص مرتضی عطایی نژاد، کارشناس فناوری، در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: فضای اینترنت یک ابزار است و هر ابزار، مهارتی را می طلبد. خرید اینترنتی برای تسهیل کردن پرداخت اینترنتی و ایجاد امنیت در این فضا، درگاه های پرداخت بانکی را یکپارچه نموده، یعنی دامنه و آدرس سایت به عنوان shaparak.ir انتخاب شده و افراد برای پرداخت بانکی باید به این دامنه متصل شوند.

وی اضافه نمود: دقت کنید که آدرس پرداخت، چه در کامپیوتر و چه در تلفن همراه پیش از علامت بک اسلش یا / دقیقا به همین شکل باشد، زیرا بعضی از کلاهبرداران از این موضوع سوءاستفاده می نمایند و موردی بوده که اول آدرس نام شاپرک وجود داشته و مخاطب بدون توجه به ادامه آن، واریز را انجام داده است.

این کارشناس فناوری خاطرنشان کرد: البته از زمانی که رمزهای دوم اینترنتی اضافه شد، تاحدودی جلوی سوءاستفاده از اطلاعات بانکی را گرفت اما همچنان امکان سوءاستفاده با استفاده از رمز ثابت برای مبالغ زیر 100 هزار تومان وجود دارد.

عطایی با اشاره به لزوم استفاده از فضای مجازی برای ادامه حیات کسب وکار در شرایط کرونایی تصریح کرد: واقعیت این است که بخشی از کسب وکارها با شیوع ویروس کرونا، فعالیت کاری خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی شروع کردند و این کار درستی بود، زیرا منطق بازار حکم می نماید به اقتضای شرایط خود را همسان کند و بتواند عرضه محصول یا خدمات خود را داشته باشد.

وی در مورد وجود شناسه یکتا برای کسب وکارهای مجوزدار در فضای مجازی گفت: هنوز در فضای مجازی، بحث شناسه یکتا دادن به شبکه های تلگرامی و اینستاگرامی جدی نشده اما تعداد زیادی از کسب وکارهایی که در این فضا به طور عمده کار می نمایند، مجوز و شناسه خود را دریافت نموده و کد مجوز را در توضیحات صفحه خود قرار داده اند.

این کارشناس فناوری ادامه داد: البته این موضوع فراگیر نیست و درصد زیادی از کسب وکارها به دلیل شرایط سخت گیرانه ای که برای دریافت مدارک و اهدای مجوز وجود دارد، به سمت کسب این مجوز نمی فرایند، بنابراین بهتر است خرید از فروشگاه هایی صورت گیرد که این شناسه و مجوز را دارند.

عطایی در مورد لزوم استفاده از قابلیت پرداخت در محل برای خریدهای اینترنتی اعلام کرد: بهترین و امن ترین راه خرید اینترنتی، استفاده از گزینه پرداخت در محل است. در این روش، جنس به دست خریدار می رسد و خریدار در آن جا می تواند محصول را چک کند و پس از اطمینان از درستی محصول ارسال شده، پرداخت را انجام دهد.

وی بیان کرد: بعضی از کسب وکارهایی که در زمینه لجستیک و یا حمل ونقل فعالیت می نمایند، به تازگی این امکان را فراهم نموده اند که خریدار گزینه پرداخت در محل را انتخاب نماید تا پس از دریافت محصول خود به صورت نقدی و یا به وسیله درگاه اینترنتی، هزینه را پرداخت کند.

این کارشناس فناوری خاطرنشان کرد: اگر ضرورتی برای پرداخت پیش از ارسال کالا وجود دارد، حتما شماره ثابتی از کسب وکار اخذ گردد تا قابلیت پیگیری برای آن وجود داشته باشد.

عطایی در مورد قابل پیگیری بودن خریدهای اینترنتی گفت: از نظر حقوقی، هرگونه توافقی که بین دو طرف انجام گردد و قوانین آمره را نقض نکند، قابلیت استناد دارد. قرارداد لزوما کتبی نیست و هرچه مکتوب باشد، بهتر است. اگر از فضای مجازی خرید انجام گردد، قابلیت پیگیری وجود دارد اما مسئله این است که گاهی هیچ راهی برای پیگیری وجود ندارد، شماره موبایل قابل پیگیری نیست و مورد سرقت واقع شده است.

وی افزود: اگر ما چه در دوران شیوع ویروس کرونا و چه پس از آن، به سمت کسب وکارهای مجازی برویم، بهره وری بالا رفته و رفاه مردم افزایش پیدا خواهد نمود که این اتفاقی خوب و مثبت بوده اما ضروری است تا مردم به استفاده از این فضا به خوبی تسلط پیدا نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1108

به "چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید