شمال تنها به قصد ساحل خزر!

به گزارش بلندانیوز، عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: معرفی نشدن درست مقاصد گردشگری در مازندران باعث شده تا مهمترین جاذبه های ما مانند سایت موزه ارزشی نداشته و گردشگر به درستی نمی داند مقصد و دلیل مسافرتش به مازندران چیست.

شمال تنها به قصد ساحل خزر!

محمدحسن زال در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با گلایه از نادرست بودن مدیریت گردشگری در استان اظهار کرد: به طور مثال ترافیک سنگین شهر ساحلی بابلسر همچنان برقرار بوده که نشان از عدم مدیریت گردشگری، افزایش تردد و سرازیز شدن گردشگران فقط به یک مقصد آن هم ساحل است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت درست گردشگری در مازندران به دلیل اینکه آورده مالی و فرهنگی دارد، در واقع رضایت را به همراه دارد، توضیح داد: گردشگری در مازندران بیشتر شده اما برای جامعه محلی یا ساکن راهگشایی نشده است که از حضور گردشگر لذت ببرد و اوضاع مالی را تغییر دهد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با تاکید بر اینکه به طورکلی در جهان، ایران درست معرفی نشده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی نتوانسته این رسالت را به خوبی انجام دهد؛ یکی از پر جاذبه ترین کشورها هستیم که معرفی نشده است در صورتی که اگر 10 جاذبه طبیعی جهان را با ایران مقایسه کنیم، مشاهده می کنیم که جاذبه های طبیعی کشور ما بسیار جذاب تر است.

زال با بیان اینکه متاسفانه مردم جهان گاها ایران را از لحاظ جاذبه های طبیعی نمی شناسند، اظهار داشت: اگر در مازندران گردشگری متنوع اش به درستی اطلاع رسانی گردد ما این همه گردشگر فقط در سواحل را نخواهیم داشت بلکه تنوع باعث می گردد درجاذبه های دیگر مازندران گردشگر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین سایت های میراث جهانی را در عباس آباد بهشهر داریم، اضافه نمود: معرفی نشدن درست مقاصد گردشگری در مازندران باعث شده تا مهمترین جاذبه های ما مانند سایت موزه ارزشی نداشته و گردشگر به درستی نمی داند مقصد و دلیل مسافرتش به مازندران چیست.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه ما دو عامل رانشی و کششی در گردشگری داریم، یادآور شد: عامل رانشی، عاملی است که ما را از مبدا به مقصد براند و عامل کششی عاملی است که مقاصد گردشگری در یک مکان ما را به سمت خود می کشاند؛ عامل رانشی خستگی از آلودگی هواست و عامل کششی سواحل است که نشان می دهد که مقاصد دیگر را به درستی معرفی نکردیم.

زال در ادامه بیان نمود: گوهر تپه یکی از بزرگترین سایت های شمال کشور است که با سایت های خارج از کشور به لحاظ فرهنگی در ارتباط است. یک مسئله تمام عیار برای استان محسوب می گردد اما متاسفانه گردشگر زیادی ندارد و واقعا جای تاسف است.

وی با بیان اینکه ما چیزی به نام فراوری محتوا در تمامی بخش های فرهنگی داریم، گفت: باید محتوای تاریخی و فرهنگی که به فرهنگ ما ربط دارد، فراوری و دیده گردد، در واقع محتوا باید چند جاذبه ای و قابل دسترسی و نزدیک باشد که مازندران این قابلیت را دارد اما متاسفانه از آن استفاده نمی گردد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران ادامه داد: گردشگرانی که وارد مازندران می شوند تک ذائقه ای باقی ماندند که آن هم دریا با خطرات جانی و خطرات فرهنگی بوده که نیازمند مدیریت صحیح است.

زال با اشاره به اینکه در مازندران مقصد گردشگری مهمی همچون سایت موزه گوهر تپه بهشهر را داریم اما سایت موزه لزوما در هر محوطه ای ایجاد نمی گردد، اظهار کرد: از نظر وسعت و میزان آثاری که نامنقول اند و باید در مکان ثبت شوند بسیار حائز اهمیت است که در واقع این آثار باید وجود داشته باشد تا با چندین جاذبه تاریخی فرهنگی روبرو شویم.

وی اظهار داشت: معرفی تمامی جاذبه ها زنجیر وار به هم متصل است و اگر در این زمینه کار نکنیم نمی توانیم گردشگر را جذب کنیم و قطعا اطلاع رسانی درست باعث می گردد تا ورود گردشگر با مدیریت صحیح اقتصاد کشور را متحول کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 84

به "شمال تنها به قصد ساحل خزر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمال تنها به قصد ساحل خزر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید