در کارهای با ماهیت دائم، مدت معنی ندارد!

به گزارش بلندانیوز، یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه تبصره دو ماده 7 قانون کار مسائل و دردسرهایی را برای کارگران ایجاد نموده، از وزارت کار خواست تا در جهت اصلاح و برطرف ابهام از این تبصره گام بردارد.

در کارهای با ماهیت دائم، مدت معنی ندارد!

عبدالله مختاری در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود آنکه قانون کار در ماده 7 صراحتا گفته است وزارت کار حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت غیرمستمر دارند را اعلام کند ولی از سال 69 که قانون کار تصویب شده تا کنون نتوانسته ایم ماهیت کارهای غیر مستمر را تعریف کنیم و جای بسی تعجب است.

به گفته وی، بر اساس تبصره یک ماده 7 قانون کار، حداقل مدت قرارداد موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیرمستمر دارد باید از سوی وزارت کار تهیه و در هیات وزیران تصویب گردد.

مختاری ادامه داد: متاسفانه در تبصره دو ماده 7 نیز موضوع به شکلی مورد بازیچه قرار گرفته و موجبات بعضی سوء استفاده ها را فراهم نموده تا جایی که برداشت ها وتفسیرهای مختلفی را به دنبال داشته است.

این کارشناس حوزه کار اضافه کرد: در تبصره دو ماده 7 قانون کار اعلام شده در کارهایی که ماهیت آنها جنبه مستمر دارد چنانچه مدت در قرارداد ذکر نگردد، دائمی تلقی خواهد شد در صورتی که وقتی کار دائمی شد دیگر معنی ندارد برایش مدت ذکر کنیم و این مساله امروز برای کارگران قراردادی دردسرساز شده است.

وی اعلام نمود: باغبانی که در شهرداری 20 سال مشغول کار بوده، ماهیت کارش تغییر ننموده و باید با او قرارداد دائم بسته گردد اما چرا با او قرارداد موقت می بندیم؟ چون در درون شرکتها و سازمانها، پیمانکاران عمدتا وابسته به دستگاه دولتی هستند به همین دلیل است که با رواج و انعقاد انواع قراردادهای موقت روبه رو هستیم.

مختاری از راه سازی، پل سازی، ساختمان سازی و رنگ آمیزی ساختمان به عنوان مشاغل دارای ماهیت غیرمستمر نام برد و گفت: این مشاغل فصل نمی شناسند و به شکل پروژه ای در بازه زمانی کوتاهی تمام می شوند بنابر این اطلاق شغل دائم به آنها صحیح نیست.

این کارشناس حوزه کار در انتها از وزارت کار خواست تا در جهت اصلاح ماده 7 قانون کار و ابهام زدایی از تبصره دو آن گام بردارد.

به گزارش خبرنگاران، در حالی که تبصره یک ماده 7 قانون کار، وزارت کار را به تدوین آیین نامه حداکثر مدت موقت برای کارهای با ماهیت غیرمستمر مکلف نموده اما این تبصره قانونی با گذشت سالها به اجرا درنیامده است. کارگران امیدوارند با اصلاح این ماده مشکل قراردادهای موقت کارگران رفع گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 153

به "در کارهای با ماهیت دائم، مدت معنی ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کارهای با ماهیت دائم، مدت معنی ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید