جاسوسی گسترده دولت امارات از کاربران اینترنت

به گزارش بلندانیوز، به گزارش خبرنگاران به نقل از یاهو نیوز، اگر چه دولت امارات میلیاردها دلار در فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی سرمایه گذاری نموده، اما علیرغم ظاهر مدرن و پیشرفته این کشور، در پس پرده، سانسور شدید اینترنت و کنترل همه جانبه ارتباطات مجازی افراد و فعالیت های آنها در جریان است.

جاسوسی گسترده دولت امارات از کاربران اینترنت

90 درصد از جمعیت این کشور را مهاجران و کارگران و متخصصان خارجی تشکیل می دهند که نمی توانند به علت فیلترینگ از برنامه هایی مانند واتس اپ و اسکای برای تماس رایگان با عزیزان خود در خارج از امارات استفاده نمایند.

اگر چه پروتکل تلفن اینترنتی یا VoIP به طور گسترده در نقاط مختلف دنیا قابل استفاده است، اما دسترسی به آن به وسیله خدمات شرکت های عادی اینترنتی در امارات ممکن نیست. تنها اپلیکیشن در دسترس در امارات برای تماس تلفنی اینترنتی ToTok است که توسط شرکتی در ابوظبی طراحی شده و در واقع ابزار جاسوسی دولت امارات از ساکنان این کشور است.

خارجیان ساکن امارات برای تماس تلفنی با اقوام و دوستان خود در دیگر کشورها چاره ای جز خرید نرم افزارهای وی پی ان و فعال کردن آنها ندارند و این کار هزینه اضافی به این افراد تحمیل می نماید.

البته همه افراد در امارات از وی پی ان استفاده نمی نمایند و بسیاری از آنها به سراغ ToTok رفته اند که از زمان عرضه در امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه در سال 2019 طرفدارانی برای خود دست و پا نموده است. ToTok قابلیت تماس ویدئویی نیز دارد ولی نیویورک تایمز در دسامبر گذشته افشا کرد که دولت امارات از ToTok برای جاسوسی از کاربران استفاده می نماید و گوگل و اپل باید آن را از فروشگاه های آنلاین خود حذف نمایند.

ToTok تمامی مکالمات، موقعیت های مکانی، راستا حرکت کاربران و غیره را کنترل و ثبت می نماید و همین مساله باعث حذف آن از فروشگاه آنلاین اپل شد. البته گوگل آن را بعد از مدتی حذف مجدداً در دسترس قرار داد.

آنالیز های مؤسسه Citizen Lab در کانادا نشان می دهد این تنها برنامه تبادل پیغام موبایلی است که توسط یک سازمان اطلاعاتی و با حمایت مشخص یک دولت برای جاسوسی به کار گرفته شده است. این مؤسسه به کاربران اینترنت توصیه نموده به دیگر برنامه هایی که توسط شرکت های فناوری اماراتی طراحی و عرضه شده اند نیز اعتماد ننمایند، چون امکان جاسوسی به وسیله آنها نیز وجود خواهد داشت.

بر اساس قوانین امارات هرگونه استفاده از فناوری برای اظهارات توهین آمیز تلقی شده توسط دولت در رسانه های اجتماعی، فراخوان تظاهرات یا ترویج امور مخرب به بازداشت و مجازات حبس منجر می گردد. بنابراین امارات کشوری است که علیرغم ادعاها و تبلیغات فراوان از نظر شدت اعمال محدودیت بر دسترسی به اینترنت و میزان کنترل و جاسوسی از کاربران در سطح دنیا کم نظیر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 496

به "جاسوسی گسترده دولت امارات از کاربران اینترنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاسوسی گسترده دولت امارات از کاربران اینترنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید