توصیه های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

به گزارش بلندانیوز، مدیر کل دامپزشکی با توجه به فرا رسیدن ایام نوروز به تشریح رعایت مسائل بهداشتی در مورد خرید و نگهداری ماهی قرمز پرداخت.

توصیه های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز

امیر حسین بهداد، روز سه شنبه، 23 اسفند در گفت وگو با خبرنگاران توصیه های بهداشتی در خصوص خرید ماهی را متذکر شد و گفت: خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می نمایند، خودداری نمایند.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز باید دارای ظاهری سالم، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد، اظهار کرد: در صورتی که ماهی ها به طور جداگانه خریداری می شوند ماهی نو را حداقل به مدت دو هفته باید جدا نگهداری کرد و سپس به ظرف نگهداری اصلی منتقل کرد.

بهداد اضافه نمود: بعلاوه از شهروندان درخواست می کنیم از خرید ماهی هایی که دارای علائمی مانند باله های جمع شده و تا خورده، ماهی های بی قراری که پیوسته بدن خود را به اطراف می مالند خودداری نمایند.

وی بیان نمود: چنانچه اطراف دهان یا سطح بدن ماهی دارای لکه های پنبه مانند و لبه باله ها خورده و سائیده شده باشد و بعلاوه پولک های ماهی ریخته شده باشد نیز باید از خرید آن پرهیز کرد چون ممکن است بیماری های ویروسی در این ماهی ها وجود داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان بر غیر قانونی بودن فروش و عرضه سایر گونه های جانوری و برخورد قانونی با متخلفین تاکید نمود و اضافه نمود: طبق دستور العمل سازمان دامپزشکی کشور فروش و عرضه خزندگان مانند لاک پشت گوش قرمز، مار و... ، دوزیستان مانند سمندر، قورباغه و... و نرم تنان مانند حلزون سیبی و... ممنوع می باشد و با همکاری اداره کل محیط زیست استان با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

وی ادامه داد: ماهی قرمز، آبزی بومی کشور ما نیست و در شرایط مناسب حتی تا 20 سال می تواند زنده بماند ولی معمولا به علت شرایط نگهداری بیشتر از 6 الی 8 سال زنده نمی ماند.

بهداد در خصوص شرایط نگهداری ماهی قرمز اظهار کرد: برترین دمای نگهداری ماهی قرمز بین 20 الی 25 درجه سانتیگراد بوده و این نوع ماهی در دمای بالاتر از 25 درجه آسیب پذیر خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان حداقل آب مورد احتیاج هر قطعه ماهی قرمز را یک الی دو لیتر دانسته و اضافه نمود: آب مورد استفاده برای نگهداری ماهی قرمز باید بهداشتی بوده و حتما کلرزدایی شده باشد و به جهت تعادل گازها، خروج کلر و بعلاوه هم دما شدن با محیط قبل از مصرف حداقل به مدت 48 ساعت در ظروفی با دهانه بزرگ نگهداری و ذخیره گردد.

وی یادآور شد: ماهی قرمز به تغییرات ناگهانی دما حساس بوده و این تغییرات حتی می تواند منجر به مرگ آن نیز گردد و از سویی دیگر نیز دستکاری ماهی باعث آسیب تماشا پوشش سطحی ماهی شده و ماهی را نسبت به باکتری ها و انگل های آب حساس و آسیب پذیر می نماید.

وی در خصوص تغذیه ماهی قرمز نیز گفت: غذادهی به ماهی بهتر است یکبار در روز و به گونه ای باشد که ماهی آن را مصرف نموده و به جای مانده غذا در تنگ باقی نماند، زیرا غذا دادن بیش از حد به ماهی موجب ته نشین شدن مواد آلی و دفعی ظروف شده که به مسمومیت ماهی نیز منجر می گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان اظهار کرد: به منظور جلوگیری از توسعه آلودگی و ایجاد بیماری در ماهی های وحشی و حفظ شرایط طبیعی زیست بوم دریاچه ها و رودخانه ها مردم از رها کردن ماهی قرمز در آب های آزاد جدا خودداری نمایند و پس از عید ماهی ها را در حوض ها و استخرهای معین شده به وسیله شهرداری رهاسازی نمایند.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 23 اسفند 1401 بروزرسانی: 23 اسفند 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2014

به "توصیه های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید