با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی جاده چالوس آشنا شویم

به گزارش بلندانیوز، جاده چالوس با نام بین المللی جاده 59، مهمترین جاده کشور برای دسترسی به شمال کشور است. این جاده از میان استانهای تهران و البرز گذر نموده و نهایتا، به ساحل دریاچه خزر ختم می گردد. این راستا زیبا بی تردید و به گفته بیشتر گردشگران، یکی از زیباترین جاده های ایران است. مناظر و چشم اندازهای این راستا پر پیچ و خم هر بیننده ای را محو خود می نمایند. اما، دلایل بسیاری وجود دارند که این راستا رویایی را بسیار جذاب و خواستنی نموده اند. با ما در مقاله دیدنی های معروف جاده چالوس همراه باشید تا شما را با شماری از بهترین جاذبه های گردشگری جاده چالوس آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با معروف ترین جاذبه های دیدنی جاده چالوس برایتان مفید خواهد بود.

با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی جاده چالوس آشنا شویم
بیشتر بخوانیدسفر به جاده چالوس - با دیدنی ترین جاده ایران آشنا شوید!

فهرست مطالب

دریاچه ولشتروستای کندلوسکلاردشتآبشارهای نوجان و خورسد کرجروستای شهرستانکغار یخ مرادباغ لاله هاپیست دیزینروستای هریجانکاخ چای خورانمرداب کندوچالشهر چالوس

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت یکی از دریاچه های آب شیرین جهان بوده که اتفاقا، طبیعتی بکر و منحصر بفرد دارد. این دریاچه زیبا در راستا کرج-چالوس و در محور فرعی جاده چالوس واقع شده است. اطراف دریاچه ولشت کوههای بلند البرز با پوشش گیاهی کاج و سرو و درختان همواره سبز چشمانتان را تسخیر می نمایند! همچنین، می توانید از این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی جاده چالوس ماهی تازه صید نموده و از طعم بی نظیرشان لذت ببرید.

بیشتر بخوانیددریاچه ولشت | نگینی فیروزه ای در دل کوهستان

روستای کندلوس

روستای کندلوس از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر است. این روستای زیبا بی تردید یکی از سرسبزترین و تمیزترین روستاهای ایران بوده و در همه نقاطش سطلهای زباله وجود دارند. این روستای زیبا در امتداد دره زانوس احداث شد و از آنجایی که کشور عزیزمان در طول تاریخ فراز و نشیبهایی از جمله جنگها و غارتها را تجربه نموده، بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی آن در این مصائب از بین رفته اند. در نتیجه، اگر بدنبال اسناد تاریخی به جا مانده از ادوار گذشته هستید، باید در دل مناطق صعب العبور جستجو کنید، چرا که این مناطق تقریبا از گزند حمله و غارتهای گذشته بیشتر در امان بوده اند. اشیای پیدا شده در این روستای زیبا، قدمتی در حدود 4000 سال دارند! در روستای کندلوس، موزه های مردم شناسی و گیاهان دارویی دایر بوده و از آنها میتوان بازدید نمود.

بیشتر بخوانیددیدنی های روستای کندلوس، روستایی زیبا و چشم نواز

کلاردشت

کلاردشت، دشتی برفراز کوه های بلند است. مردمان این ناحیه تمدنی دیرینه داشته و وجود رشته کوههای البرز در کرانه دریاچه خزر باعث شده تا رطوبت در این دامنه ها به دام بیفتد. بخش اعظم این رطوبت در ارتفاعات علم کوه و کلاردشت باعث بارندگی های فراوانی می شود. هوای کلاردشت نسبت به دیگر شهرهای مازندران خنک و مطبوع تر بوده و تقریبا دارای مه همیشگی است. طی واکاوی و حفاری های گذشته، اشیایی از کلاردشت کشف شده که قدمتشان به هزاره های اول و دوم قبل از میلاد برمی شود. زبان اصلی اهالی کلاردشت، مازنی بوده، اما گویش های لکی و کردی هم در این مناطق وجود دارند.

بیشتر بخوانیدبا شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی کلاردشت آشنا شویم

آبشارهای نوجان و خور

آبشار نوجان در یکی از فرعی های جاده چالوس واقع شده است. حدود کیلومتر 15 از کرج به سمت چالوس، باید فرعی نوجان را وارد شده و تقریبا 10-11 کیلومتر برانیم و از روستای خوارس و روستای آتشگاه هم بگذریم. حال، می رسیم به آبشار نوجان که بسیار زیباست.

به بهترین جاذبه های جهانگردی جاده چالوس برمی گردیم. حدود 17 کیلومتر بعد از کرج به فرعی خوزنکلا رسیده و وارد فرعی می شویم. حدود 15-16 کیلومتر دیگر نیز باید در راستا پر پیچ و خم و البته زیبا طی کنیم تا از خوزنکلا، ارنگه و سیجان هم بگذریم و به روستای خور برسیم. دیگر باید از ماشین پیاده شویم و بین درختان سیب و گیلاس و آلو قدم زنان به سمت آبشار خور برویم که بسیار دیدنی هست.

بیشتر بخوانیدآبشار خور البرز | غول یخی بزرگ در ایران

سد کرج

سد کرج بر روی رودخانه کرج بسته شده و یکی از دیدنی های معروف جاده چالوس محسوب می شود. این سد به منظورهای مختلفی چون تامین آب آشامیدنی، برق و پروش ماهی ساخته شده و پس از بستن سد بر روی این رودخانه، دریاچه ای زیبا بوجود آمد که به تفرجگاهی برای مسافران جاده چالوس بدل شد. پشت این سد ماهی های سرد آبی اعم از قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان، ماهی سفید و ماهی سیاه پرورش داده می شوند. وسعت دریاچه پشت سد به 5/5 کیلومتر مربع می رسد.

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک، دهکده ای کوچک و زیبا در دامنه توچال بوده و آب و هوایی کوهستانی دارد. جاده ناصری راستای است که روزگاران قدیم مردم برای رسیدن به شهرهای شمالی از آن استفاده می کردند و امروزه نیز کوهنوردان از این راه استفاده می نمایند. بنایی دقیقا در مرتفع ترین بخش قله این روستای زیبا بچشم می خورد که به قلعه دزدبند معروف است. این بنا در واقع قلعه نبوده، بلکه بنایی هست که از آن برای دیده بانی استفاده می شد.

تپه شنستون که در ارتفاعات روستای شهرستانک واقع شده، تکه هایی ریز و درشت از شنهای قرمز رنگ دارد که احتمالا بقایای قبرستان ها، ظروف و اشیای چادرنشینان باستانی است. باغهای میوه فراوانی هم در روستای شهرستانک وجود دارند. کاخ شهرستانک هم بنایی بزرگ بوده که در سال 1295-1298 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه در دره گل کیله روستای شهرستانک ساخته شده است.

بیشتر بخوانیدطبیعت گردی آخر هفته | سفری یک روزه به روستای شهرستانک

غار یخ مراد

اگر به گچسر رسیدید، فرعی آزادبر و کهنه ده را رد نکنید، چرا که در ارتفاعات کوههای این قسمت، غاری وجود دارد که هر کوهنورد و غارنوردی عاشق و شیفته آن خواهد شد! غار یخ مراد با چشمه های یخ زده و استالاکتیت های اسفنجی مسحورتان خواهد نمود. در ماههای اسفند و فروردین قندیلهای بسیار زیبای این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی جاده چالوس در بهترین شرایط به سر می برند.

بیشتر بخوانیدجاهای دیدنی اطراف تهران | سفری یک روزه به غار یخ مراد

باغ لاله ها

حدود 54 کیلومتری جاده چالوس و کمی قبل تر از پیست دیزین، باغ لاله ها واقع است. این مجموعه زیبا و سحرآمیز هر ساله از خارج و داخل کشور جهانگرد جذب می نماید و طبق آمار منتشر شده در سال 90، حدود 600000 جهانگرد طی 15 روز از این باغ زیبا دیدن کردند. بازدید از این مورد از بهترین جاذبه های جهانگردی جاده چالوس رایگان بوده و ورودی ندارد.

پیست دیزین

پیست اسکی دیزین، اولین پیست اسکی در ایران بوده که عنوان بین المللی دارد و رقابت های جهانی در آن برپا می شوند. پیست اسکی دیزین هم از جاده چالوس و هم از جاده شمشک راه دارد و بهترین زمان برای اسکی بازان اوایل آذر تا پایان اردیبهشت است. هوای این منطقه تغییراتی بین 20- تا 20+ را تجربه می نماید. در ضمنً، دوچرخه سواری، بازدید از گل و گیاهان نادر کوهستانی و کایت سواری در این مورد از دیدنی های معروف جاده چالوس بسیار توصیه می شود.

روستای هریجان

روستای هریجان با علفزارهای وسیع و آبشار بلند و مسحور نماینده اش بسیار مشهور است. این روستای زیبا در حال حاضر خالی از سکنه بوده و روستاییان در فصل تابستان به صورت خوش نشین در آن زندگی می نمایند. در بخش غربی روستا هم آبشار هریجان را خواهید یافت.

بیشتر بخوانیدآبشار هریجان، از جمله جاذبه های جذاب استان مازندران

کاخ چای خوران

از نامش پیداست! جایی برای استراحت و نوشیدن چای دبش شمالی. کاخ چای خوران که به دستور رضا شاه ساخته شد، در نزدیکی شهر چالوس پذیرای جهانگردان است.

مرداب کندوچال

مرداب کندوچال که در 730 متری از سطح دریا قرار گرفته، 4-5 متر عمق دارد. آب این مرداب که از رودهای مجاورش تامین می شود، شیرین بوده و در میان جنگل فین چالوس واقع شده است.

شهر چالوس

چالوس در گذشته به سالوس یا شالوس مشهور بوده و دو شهر کوچک کبیره و کچه را در اطرافش داشته است.

بیشتر بخوانیدسفر به چالوس | تفریح و اقامت در سفر به چالوسمنبع: همگردی
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1201

به "با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی جاده چالوس آشنا شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی جاده چالوس آشنا شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید