یک عارضه نادر دیگر که کرونا ایجاد می نماید

به گزارش بلندانیوز، عفونت با ویروس کرونا تظاهرات گوناگونی را در بیماران ایجاد نموده و این تصور را که صرفا یک بیماری تنفسی است را به هم ریخته است.

یک عارضه نادر دیگر که کرونا ایجاد می نماید

یک تظاهر دیگر این عفونت در مواردی نادر در بیماران کووید-19 بروز می نماید، نشانگان گیلن باره است. پزشکان ایتالیایی در ابتدا در میان 1200 بیمار مبتلا به ویروس کرونا ظهور این نشانگان را در 5 بیمار گزارش کردند و بعدها این همراهی از کشورهای دیگر هم گزارش شد.

نشانگان گیلن باره یک عارضه شناخته شده است که در آن دستگاه ایمنی بدن اعصاب محیطی را عامل مهاجم می انگارد و به آنها حمله می نماید و باعث ضعف و احساس گزگز در دست ها و پاها می گردد که بعدا ممکن است به بخش میانی بدن هم گسترش یابد. افراد مبتلا احساس خستگی شدیدی می نمایند و بازتاب های عصبی شان کند می گردد.

در بیماران ایتالیایی نشانگان گیلن-باره پنج تا 10 روز بعد از آغاز علائم کرونا بروز نموده بود. بیماران دچار ضعف در پاها، احساس گزگز و ضعف در عضلات صورت شده بودند. پس از 2 روز علائم عصبی بیماران بدتر شده بود و در نهایت هر دو دست و هر دو پای بیماران دچار ضعف یا فلج شده بود.

این بیماران با ایمونوگلوبولین داخل وریدی درمان شده بودند و یکی بیمار هم پلاسمای حاوی آنتی بادی یک بیمار بهبودیافته را دریافت نموده بود. پس از یک ماه درمان دو بیمار همچنان در بخش مراقبت های ویژه متصل به دستگاه تنفس مصنوعی باقی ماندند، دو بیمار همچنان دچار ضعف اندام ها بودند و فیزیوتراپی می شدند و یک بیمار مرخص شد و توانایی راه رفتن دوباره را پیدا نموده بود.

نشانگان گیلن - باره در موارد بیماری های عفونی شدید دیگر هم ممکن است رخ دهد و موارد آن در بیماران دچار ویروس های دیگر مانند ویروس اپستین-بار، ویروس سایتومگال و اخیرا در مبتلایان به ویروس زیکا که بوسیله پشه منتقل می گردد، گزارش شده است.

خوشبختانه اکثریت افراد نشانگان گیلن-باره در نهایت بهبودی کامل پیدا می نمایند، اما این فرایند بهبودی ممکن است چند هفته به درازا بکشد و درمان های حمایتی در این مدت لازم باشد.

  • احتمال ابتلای بیماران کوویدـ19 به سندروم گیلن باره | سندرومی که به فلج موقت دست و پا می انجامد

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 796

به "یک عارضه نادر دیگر که کرونا ایجاد می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک عارضه نادر دیگر که کرونا ایجاد می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید