وجود 1.1میلیون جلد کتاب درکتابخانه های سمنان، یک کتابخانه،کل امکانات فرهنگی مهاجران افغان استان

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران/سمنان مسئولان فرهنگی استان سمنان با وجود ساخت و راه اندازی کتاب خانه های متعدد در شهرها و روستاهای این استان در چند دهه اخیر و تنوع بالای کتب موجود در آنها همچنان شمار کتابخوان ها کمتر از آن است که انتظار می رود.

وجود 1.1میلیون جلد کتاب درکتابخانه های سمنان، یک کتابخانه،کل امکانات فرهنگی مهاجران افغان استان

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن رستوران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، شاه حسینی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در شورای فرهنگ عمومی استان در دفتر امام آدینه سمنان از افتتاح سه بخش مشاهیر، دفاع مقدس و آثار مؤلفان سمنانی در کتابخانه مرکزی سمنان در هفته آینده اطلاع داد.

وی توضیح داد: همزمان با هفته کتابخوانی بخش مشاهیر و دفاع مقدس که دربرگیرنده آثار مختلفی از دوران دفاع مقدس و از جمله آثار 14 سردار شهید استان است به بهره برداری می رسد.

شاه حسینی با اظهار رضایت از تنوع محتوایی کتب موجود در کتابخانه های این استان، اعلام نمود: یک میلیون و 100 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی این استان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان با اذعان به اینکه کتاب تقریبا به اندازه کافی در دسترس مردم وجود دارد، اعلام نمود: باید دلایل عدم اقبال مردم به کتابخوانی طی یک کار پژوهشی جامع آنالیز گردد که جهاددانشگاهی سمنان باتوجه به تجربیات و ظرفیت های علمی خود می تواند در این بخش یاری شایانی به ما کند.

وجود 72 باب کتابخانه عمومی در استان

وی از وجود 72 باب کتابخانه عمومی در سطح این استان اطلاع داد و اضافه نمود: بالغ بر 66 هزار نفر عضو رسمی و فعال کتابخانه های عمومی در سطح این استان هستند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه کتابخانه های عمومی استان سمنان در سه قالب مشارکتی، نهادی و مستقل فعالیت می نمایند، توضیح داد: 21 باب کتابخانه عمومی در روستاها و مناطق محروم استان فعالیت دارند که آخرین آنها همین اواخر در روستای زمان آباد خارتوران به یاری یک خیر بیارجمندی به بهره برداری رسید.

شاه حسینی، کتابخانه مرکزی سمنان را یکی از شش کتابخانه مرکزی مهم کشور برشمرد و گفت: کتابخانه مرکزی سمنان بیش از 6500 نفر عضو فعال دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان از توسعه روزافزون بخش های مختلف بزرگترین کتابخانه عمومی استان اطلاع داد و گفت: همزمان با هفته کتابخوانی سه بخش تخصصی مشاهیر، دفاع مقدس و آثار مؤلفان هم استانی در سمنان به بهره برداری می رسد.

وی از تقویت کتابخانه های عمومی این استان از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاع داد و گفت: کتابخانه های عمومی این استان از نظر منابع مشکل چندانی ندارند و در تعامل با دستگاه ها و از جمله فرهنگ و ارشاد، کتب جدید و تازه های نشر هرساله به کتاب های ما اضافه نموده می گردد.

وی از برپایی دوسالانه کتاب به عنوان یکی از کارهای پیروز فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان نام برد و گفت: حمایت از مولفین هم استانی با خرید بخشی از کتاب های آنها از اقدامات خوب دیگر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امسال بوده است.

راه اندازی کتابخانه عمومی بخش افغانستان شناسی در مهمان شهر مهاجرین افغان

شاه حسینی بااشاره به راه اندازی یک کتابخانه عمومی در شهرک مهاجرین افغان سمنان از افتتاح بخش افغانستان شناسی در این کتابخانه عمومی اطلاع داد و اضافه نمود: اتباع افغان استقبال بسیار خوبی از این کتابخانه داشته اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان با اشاره به اهمیت این کتابخانه، اضافه نمود: باتوجه به اینکه هیچ نهاد فرهنگی به جز این کتابخانه در شهرک مهاجرین افغان سمنان وجود ندارد، راه اندازی این کتابخانه یک گام مهم و فرهنگی است.

این مقام مسئول با تقدیر از همراهی ها و تعامل خوب دستگاه های فرهنگی استان با این نهاد توضیح داد: نهادها و دستگاه هایی نظیر: فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاددانشگاهی، حوزه هنری، میراث فرهنگی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، و... در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی ورود بیشتری در این بخش داشته باشند.

دعوت از جهاددانشگاهی سمنان برای انجام پژوهش در حوزه کتابخوانی

وی با اشاره به ظرفیت های علمی جهاددانشگاهی سمنان، از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان خواست، طی مصوبه ای این نهاد انقلابی را به انجام یک کار تحقیقاتی در زمینه سرانه کتاب خوانی و چرایی عدم اقبال نسل جوان به فرهنگ مطالعه نمایند.

شاه حسینی با اشاره به لزوم خدمات دهی با اشاره به وجود چندین کتابخانه تخصصی گردشگری و میراث فرهنگی در استان گفت: در حال حاضر سه کتابخانه عمومی و تخصصی با موضوع گردشگری در دو شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد و بسطام و همچنین یک باب کتابخانه در خرقان بسطام وجود دارد.

نشر بیش از 230 عنوان کتاب دفاع مقدس در سمنان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان عدم آشنایی مردم با کتابخانه های عمومی را از نقاظ ضعف در این استان خواند و توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از مردم از خدمات بسیار زیادی که در کتابخانه های عمومی ارائه می گردد اطلاع ندارند که انتظار می رود رسانه ها در این بخش ورود نمایند.

شاه حسینی با اشاره به نشر کتاب های مختلف در این استان گفت: تنها در حوزه دفاع مقدس بیش از 230 عنوان کتاب در استان سمنان منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

وی از آمادگی این نهاد فرهنگی برای همکاری با اهل قلم و پژوهشگران هم استانی اطلاع داد و ادامه داد: محققان، دانشجویان و مولفین هم استانی می توانند از این کتاب ها بهره بگیرند.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 481

به "وجود 1.1میلیون جلد کتاب درکتابخانه های سمنان، یک کتابخانه،کل امکانات فرهنگی مهاجران افغان استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 1.1میلیون جلد کتاب درکتابخانه های سمنان، یک کتابخانه،کل امکانات فرهنگی مهاجران افغان استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید