همه آنچه که برای رجیستری گوشی باید بدانیم

به گزارش بلندانیوز، اگرچه مهم ترین هدف رجیستری گوشی های موبایل جلوگیری از قاچاق اعلام شده بود، اما با وجود گذشت دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم چنان مشکلاتی برای بعضی کاربران همراه ایجاد شده و هنوز هستند افرادی که درباره چگونگی این موضوع و تبعات احتمالی آن سوالاتی دارند.

همه آنچه که برای رجیستری گوشی باید بدانیم

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم کارت) مقرر شد صرفا گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال شوند. هم چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در راستای اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال گذشته اعلام شد که تمامی گوشی هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمایند، 31 روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

بر این اساس با اجرای طرح رجیستری یکی از اقداماتی که ضروری است قبل از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار انجام گردد، استعلام اصالت تلفن همراه است. استعلام اصالت تلفن همراه به منظور آنالیز قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان تجاری، مدل، شرکت گارانتی نماینده و نظایر آن انجام می گردد.

مشتریان می توانند قبل از خرید تلفن همراه، با پیامک کردن شناسه 15 رقمی IMEI (که روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره 7777، اصالت تلفن همراه را استعلام نمایند. به طور کلی انجام فرآیند استعلام اصالت به وسیله درگاه های ارتباطی سامانه همتا امکان پذیر است که این درگاه ها عبارتند از سامانه پیامکی 7777، کد دستوری #7777، اپلیکیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir.

استعلام اصالت گوشیهای دو (چند) سیمکارته

تلفن های همراه دو یا چند سیمکارته، درصورتیکه از مبادی قانونی وارد شده باشند، در پاسخ استعلام یکی از شناسه ها، شناسه های بعدی نیز نمایش داده می گردد؛ لذا درصورتیکه در پاسخ استعلام اصالت تلفن همراه، تمامی شناسه های تلفن همراه نمایش داده گردد، می توان از قانونی بودن تلفن همراه اطمینان حاصل کرد. همچنین اگر تلفن همراه دست دوم (کارنموده) باشد، چنانچه مالک تلفن همراه به وسیله فرآیند افزودن دستگاه [در ادامه شرح داده خواهد شد] شناسه های تلفن همراه را وارد کارتابل خود نموده باشد، در پاسخ استعلام یکی از شناسه ها، شناسه های بعدی نیز نمایش داده می گردد.

فعال سازی تلفن همراه، فرآیندی است که به موجب آن اتصال میان تلفن همراه و شبکه های اپراتوری برقرار می گردد. فرآیند فعالسازی از طرق مختلفی انجام می گردد که عبارتند از: اپلیکیشن همتا، وبسایت اینترنتی همتا و کد دستوری #7777. درصورتیکه فرآیند فعالسازی برای تلفن همراه انجام نگردد، در ابتدا پیامک هشداری با متن [دستگاه زیر در صورت عدم فعالسازی از تاریخ سرویس نخواهد گرفت] برای مالک تلفن همراه ارسال می گردد و تلفن همراه پس از مدت زمان مشخصی قطع شده و دیگر قادر به سرویس دریافت از شبکه های اپراتوری نخواهد بود. گفتنی است، درصورتیکه تلفن همراه به دلیل عدم فعالسازی قطع گردد، این امکان وجود دارد که با انجام فرآیند فعالسازی، مجدداً وصل گردد.

کد فعالسازی یک کد شش رقمی یکبار مصرف است. برای گوشی های قانونی آکبند، شرکت واردنماینده موظف به فراوری کد فعالسازی به ازای هردستگاه تلفن همراه بوده و ضروری است که این کد را با عبارت کد فعالسازی یا Activation Code به صورت اسکرچ شده روی کارت گارانتی درج نموده یا با برچسب برروی جعبه تلفن همراه الصاق کند؛ بنابراین ضروری است تمامی فروشندگان جهت جلوگیری از مسائل بعدی حتما از وجود کد فعالسازی اطمینان حاصل نمایند.

همچنین برای گوشی های کارنموده و دست دوم نیز کد فعالسازی با درخواست فروشنده (پس از انجام فرآیند انتقال مالکیت) از طرف سامانه همتا برای شخص خریدار پیامک خواهد شد و ضروری است شخص خریدار به وسیله این کد فرایند انتقال مالکیت دستگاه را کامل کند. همچنین برای گوشی های مسافری نیز پس از پرداخت عوارض گمرکی و ثبت درخواست در سامانه همتا، درصورت تائید صحت اطلاعات وارد شده، کد فعالسازی برای شماره همراه شخص (که در سامانه همتا وارد نموده است) پیامک خواهد شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از یکبار فعالسازی، غیرقابل استفاده می گردد.

فرآیندهای خرید گوشی نو از فروشگاه های داخلی:

1- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه قبل از پرداخت هزینه به وسیله شماره گیری #7777 (گزینه استعلام اصالت) یا به وسیله پیامک 7777

2- حصول اطمینان از وجود کارت گارانتی و کد فعالسازی غیر قابل رویت درج شده روی کارت گارانتی به همراه جعبه گوشی.

3- پس از حصول اطمینان از قانونی بودن و نو بودن گوشی و خرید، انجام عملیات فعالسازی به وسیله شماره گیری #7777 (گزینه فعالسازی) یا به وسیله سایت همتا.

فرآیندهای خرید گوشی دست دوم:

1- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه قبل از پرداخت هزینه به وسیله شماره گیری #7777 (گزینه استعلام اصالت) یا به وسیله پیامک 7777

2- الزام انجام عملیات انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار به وسیله شماره گیری #7777 و فعال کردن گزینه انتقال مالکیت یا به وسیله ورود به سایت همتا [email protected] (توسط فروشنده).

3- ارسال پیامک حاوی کد فعالسازی به شماره تلفن خریدار و انجام عملیات فعالسازی توسط خریدار.

تبصره: در صورتی که برای گوشی های قدیمی و یا گوشی هایی که قبل از طرح فعال بوده اند اقدام به انتقال مالکیت می کنید، می بایست در ابتدا شناسه دستگاه به وسیله شماره گیری #7777 یا سایت همتا، گزینه افزودن دستگاه، در کارتابل فروشنده یا انتقال دهنده ثبت و سپس عملیات انتقال مالکیت انجام گردد.

فرآیندهای ثبت گوشی مسافری:

1- مراجعه مسافر (با اطلاعات شماره پاسپورت، کد ملی و شماره تلفن مسافر) به سایت گمرک به آدرس https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister و انتخاب دقیق مدل و برند دستگاه و ثبت دقیق اطلاعات مورد درخواست و شناسه گوشی تلفن همراه و سپس پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و دریافت شناسه پرداخت.

2- پس از پرداخت موفقیت آمیز و دریافت شناسه پرداخت، مراجعه به سایت همتا، انتخاب گزینه ثبت اطلاعات مسافری و اقدام به ورود اطلاعات مطابق با اطلاعات گمرکی و ثبت درخواست.

3- دریافت کد فعالسازی از سامانه همتا به وسیله پیامک (کد فعالسازی در کارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری نیز قابل مشاهده است).

4- انجام عملیات فعالسازی برای شماره ای که در گوشی استفاده خواهد شد به وسیله شماره گیری #7777 (گزینه فعالسازی) یا به وسیله سایت همتا.

فرآیندهای خرید گوشی های دو سیم کارت که یکی از اسلاتها فعال و دیگری غیر فعال است:

1- حصول اطمینان فرد از قانونی بودن دستگاه به وسیله استعلام اصالت شناسه های گوشی تلفن همراه به وسیله شماره گیری #7777 (گزینه استعلام اصالت) یا به وسیله پیامک 7777 یا سایت همتا.

2- در صورتی که در پاسخ استعلام یکی از شناسه ها قانونی (ثبت شده) و دیگری غیر قانونی (ثبت نشده) باشد، فرد می بایست به وسیله ورود به سایت همتا (با شماره تلفن مورد استفاده در اسلات قانونی) و انتخاب گزینه ب (مدیریت دستگاه) و گزینه افزودن دستگاه اقدام به وارد کردن هر دو شناسه گوشی و ثبت آن کند یا به وسیله شماره گیری #7777 (گزینه افزودن دستگاه) اقدام به ثبت هر دو شناسه کند.

اسلات به شیارهایی روی مادربورد گفته می گردد که می توانیم در آن کارت های جانبی قرار دهیم. کارت ها باید به صورت درست و صحیح نصب شوند.

فرآیندهای ثبت گوشی تعمیری:

1- مراجعه به سایت همتا با شماره ای که در گوشی استفاده می شده است.

2- انتخاب گزینه مدیریت دستگاه و حصول اطمینان از وجود شناسه قدیمی دستگاه در کارتابل فرد. در صورت عدم وجود شناسه قدیمی دستگاه با انتخاب گزینه افزودن دستگاه می بایست در ابتدا شناسه قدیمی در کارتابل ثبت گردد.

3- انتخاب گزینه ثبت گوشی تعمیری و اظهار IMEI (شناسه) قبلی و IMEI جدید و اقدام به ثبت گوشی تعمیری و جایگزین کردن شناسه جدید با شناسه قدیمی.

فرآیندهای ثبت گوشی پستی:

1- مراجعه به سایت همتا، انتخاب گزینه ثبت اطلاعات مسافری و ورود اطلاعات و مستندات متقاضی و انتخاب گزینه گوشی پستی و ثبت درخواست.

2- پس از دریافت اطلاعات پستی فرد از گمرک توسط سامانه همتا، کد فعال سازی به وسیله پیامک به متقاضی ارسال می گردد (کد فعالسازی در کارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری نیز قابل مشاهده است).

3- انجام عملیات فعالسازی به وسیله شماره گیری #7777 (گزینه فعالسازی) یا به وسیله سایت همتا.

درصورتیکه فردی بخواهد تلفن همراه کارنموده خود را به شخص دیگری بفروشد، ضروری است با استفاده از فرآیند انتقال مالکیت، مالکیت تلفن همراه را به شخص خریدار منتقل کند. فرآیند انتقال مالکیت به وسیله درگاه های سامانه همتا انجام می گردد. این درگاه ها عبارتند از: اپلیکیشن همتا، وبسایت اینترنتی همتا به نشانی hamta.ntsw.ir و کد دستوری #7777.

در خرید و فروش تلفن همراه ضروری است جهت جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی، حتماً فرآیند انتقال مالکیت انجام گردد. اما درمواردی مثل قرض دادن، تعویض سیمکارت و موارد مشابه، شخص دارندة تلفن همراه میان انجام یا عدم انجام فرآیند انتقال مالکیت مخیر است.

نحوه انتقال مالکیت به وسیله کد دستوری #7777:

فروشنده باید با استفاده از یک تلفن همراه و با همان سیمکارتی که پیش از این روی تلفن همراهی که قصد فروشش را دارد، قرار گرفته است، کد دستوری #7777 را شماره گیری نموده و در ادامه عدد مربوط به گزینه انتقال مالکیت یعنی عدد 3 را ارسال کند. در ادامه ضروری است شناسه IMEI تلفن همراه را وارد کند. درصورتیکه شناسه IMEI گوشی را قبلاً به وسیله فرآیند افزودن دستگاه [که در ادامه شرح داده خواهد شد] وارد کارتابل خود نموده باشد، در این مرحله شناسه قابل مشاهده است و می توان آن را انتخاب کرد.

در مرحله بعد ضروری است شماره سیمکارت فردی که قصد انتقال مالکیت به او وجود دارد، وارد گردد. پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیغامی مبنی بر ارسال کد فعالسازی به شماره سیمکارت خریدار نمایش داده می گردد. درنهایت شخص خریدار باید با استفاده از کد فعالسازی دریافتی، تلفن همراه را برای شماره سیمکارت خود فعال کند.

تفاوت انتقال مالکیت به وسیله کد دستوری با انتقال مالکیت به وسیله اپلیکیشن و سایت

انتقال مالکیت به وسیله کد دستوری #7777 به صورت غیرمستقیم انجام می گردد؛ به بیان دیگر درصورتیکه فرآیند انتقال مالکیت از این طریق انجام گردد، ابتدا کد فعالسازی برای شخص خریدار ارسال خواهد شد و در ادامه ضروری است فرد خریدار تلفن همراه را برای شماره سیمکارت خود فعال کند. اما انتقال مالکیت به وسیله اپلیکیشن و وبسایت همتا به صورت مستقیم انجام می گردد؛ یعنی با انجام فرآیند انتقال مالکیت، شناسه تلفن همراه مستقیماً از کارتابل فرد فروشنده خارج شده و وارد کارتابل شخص خریدار می گردد.

به عبارت دیگر شناسه از مالکیت سیمکارت فروشنده خارج شده و تحت مالکیت سیمکارت شخص خریدار قرار می گیرد؛ لذا در انجام فرآیند انتقال مالکیت به وسیله اپلیکیشن و وبسایت همتا ضروری است نهایت دقت در وارد کردن شماره سیمکارت شخص خریدار انجام گردد.

صاحبان گوشی هایی که در دوره رویت سابقه ای از فعالیت آن ها در شبکه وجود داشته است، بایستی شناسه تلفن همراه خود را به کارتابل متعلق به سیمکارت خود وارد نمایند. به عبارت دیگر این افراد بایستی تلفن های همراه تحت مالیکت سیمکارت خود را به سامانه همتا اظهار نمایند؛ در غیر این صورت امکان انجام هیچگونه فرآیندی اعم از انتقال مالکیت، ثبت شناسه گوشی تعمیراتی و امثال آن برای این دسته از افراد وجود نخواهد داشت.

این فرآیند به وسیله بخش افزودن دستگاه فراهم شده است. صاحبان این گوشی ها می توانند به وسیله کد دستوری #7777 یا وبسایت اینترنتی همتا نسبت به افزودن دستگاه اقدام نمایند. تنها درصورتیکه در دوره رویت، سابقه ای از فعالیت یک تلفن همراه با یک شماره سیمکارت وجود داشته باشد، امکان اضافه کردن شناسه آن تلفن همراه به کارتابل متعلق به همان سیمکارت وجود دارد. درغیراین صورت امکان اضافه کردن شناسه تلفن همراه به کارتابل متعلق به آن سیمکارت وجود نخواهد داشت.

نحوه افزودن دستگاه به وسیله کد دستوری #7777:

ابتدا شخص باید با استفاده از یک تلفن همراه [و با همان سیمکارتی که قبلاً روی تلفن همراهی که قصد افزودن دستگاه آن را دارد، بوده است]، کد دستوری #7777 را شماره گیری نموده و در ادامه عدد مربوط به گزینه افزودن دستگاه یعنی عدد 4 را ارسال کند. در مرحله بعد بایستی شناسه 15 رقمی تلفن همراه را بدون هرگونه علامات اضافی وارد کند.

درصورتیکه تلفن همراه تک سیمکارته باشد، پس از ارسال شناسه، با وارد کردن عدد 1 شناسه را تائید می نماید. درصورتیکه تلفن همراه دارای دو یا چند سیمکارت باشد، پس از واردکردن و ارسال شناسه اسلات اول، باید شناسه اسلات دوم را وارد و ارسال کند و در نهایت پس از ارسال همه شناسه ها با وارد کردن عدد 1، شناسه های وارد شده را تائید کند.

در صورتی که گوشی خود را قبل از تاریخ های اعلام شده روشن ننموده اید، طبق قوانین، قطع سرویس خواهید شد. در صورتی که مدعی روشن بودن گوشی قبل از تاریخ های اعلامی برای برندهای مشمول طرح هستید، جهت پیگیری موضوع را به مرکز تماس طرح با شماره 096366 یا به آدرس ایمیل [email protected] اعلام کنید.

در صورتی که بعد از تاریخ های اعلام شده از مغازه یا فروشگاه داخل ایران، گوشی خریداری و از سامانه همتا پیامک مبنی بر غیر قانونی بودن گوشی و قطع سرویس دریافت نموده اید یا قطع سرویس شده اید، گوشی شما غیر قانونی تلقی شده و باید گوشی را عودت دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل با فروشنده، با سازمان حمایت از مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان (124) و بازرسی و تعزیرات حکومتی (135) تماس بگیرید.

در صورتی که بعد از تاریخ های اعلام شده، گوشی مشمول طرح رجیستری از خارج از کشور خریداری نموده اید 30 روز مهلت دارید در سایت https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام به ورود اطلاعات نموده و حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کنید، سپس در سایت سامانه همتا در بخش مسافری ثبت نموده و کد فعالسازی دریافت کنید و با کد فعالسازی دریافتی به وسیله سایت همتا یا شماره گیری #7777 (گزینه فعالسازی) اقدام به فعالسازی گوشی کنید.

در صورت وصل نشدن گوشی بعد از دو تا سه روز با مرکز تماس طرح 096366 یا به آدرس ایمیل [email protected] اعلام کنید. در صورتی که گوشی مستعمل خود را بنا به هر دلیلی در فروشگاه های خارج و داخل کشور تعمیر یا تعویض نموده اید که منجر به تغییر IMEI (شناسه) گوشی شده است و پیامک از سامانه همتا مبنی بر قطع سرویس دریافت نموده اید یا قطع سرویس شده اید، باید وارد سایت همتا به آدرس hamta.ntsw.ir شوید و در بخش گوشی تعمیری با اظهار IMEI گوشی قبلی و IMEI گوشی جدید اقدام به ثبت گوشی تعمیری کنید.

گفتنی است که تمامی گوشی هایی که پیامک مبنی بر غیر قانونی بودن گوشی دریافت نموده اند 30 روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 378

به "همه آنچه که برای رجیستری گوشی باید بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه که برای رجیستری گوشی باید بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید