مصاحبه، دانایی فر: با ترامپ یا با بایدن، آمریکا فقط تحت فشار عراق را ترک می نماید

به گزارش بلندانیوز، سفیر سابق ایران در بغداد معتقد است آمریکا فقط تحت فشار نظامیان خود را از عراق خارج می نماید و انتخابات آینده این کشور تغییرات چندانی در ساختار سیاسی عراق به وجود نخواهد آورد و به حضور داعش نیز بایستی جدی نگاه گردد.

مصاحبه، دانایی فر: با ترامپ یا با بایدن، آمریکا فقط تحت فشار عراق را ترک می نماید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شبکه خبری سی ان ان دوشنبه شب به وقت تهران به نقل از منابع مطلع گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا میخواهد تا سرانجام هفته جاری میلادی با صدور یک فرمان اجرایی فرایند خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان را سرعت ببخشد. به گفته این منابع مطلع، دور جدید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق تا روز 15 ژانویه (26 دی ماه) به انجام خواهد رسید. در زمان حاضر 4500 نظامی آمریکایی در افغانستان و 3000 نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند.

به منظور آنالیز تحولات سیاسی عراق و نیز خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و نیز تغییرات احتمالی در سیاست خارجی جو بایدن بر عراق گفت وگویی با حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در بغداد انجام دادیم. در این گفت وگو موضوع برگزاری انتخابات آینده، انحلال مجلس و آرایش سیاسی جدید در عراق و نیز تحرکات داعش نیز مورد آنالیز نهاده شد که متن آن به توضیح زیر است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

خبرنگاران: اگر بایدن به کاخ سفید راه یابد، شما فکر می کنید، نظامیان آمریکایی از عراق خارج خواهند شد؟

دانایی فر: بنده معتقدم، آمریکایی ها به اختیار خودشان خروج نظامیان آمریکایی را از عراق انجام نخواهند داد مگر مثل سال 2011 شرایط به آنان تحمیل گردد تا مجبور شوند، عراق را ترک نمایند. این موضوعی نیست که مربوط به ترامپ یا بایدن باشد اما این روزها حرف ها می شنویم مبنی بر اینکه ترامپ به دنبال خروج نظامیان آمریکایی از منطقه است. این را نمی گردد نادیده گرفت. اگر این خروج تصمیم شخصی ترامپ باشد، فرایند کلی نظام آمریکا با آن مخالف است. با این حال، چنانچه خروج مزبور یک تصمیم شخصی باشد، ترامپ زمان لازم را برای اجرایی کردن آن در اختیار ندارد و نمی تواند نظامیان آمریکایی از عراق و افغانستان خارج کند البته ممکن است در افغانستان بسترهای قبلی و آمادگی بیشتری وجود داشته باشد و این خروج انجام گردد اما بایدن هم برای خروج نظامیان آمریکایی تاکیدی ندارد.

خبرنگاران: اگر نظامیان آمریکایی از عراق خارج نشوند، این اقدام چه پیامدهایی برای واشنگتن به همراه خواهد داشت؟

دانایی فر: عرض کردم، آمریکایی ها مثل سال 2011 تحت فشار مجبور خواهند شد، عراق را ترک نمایند. در حقیقت، باید گفت که آمریکایی ها باید از عراق بیرون بفرایند و این زمینه وجود دارد که از لحاظ اجرایی فشارها به آمریکایی ها افزایش پیدا کند و آنان مجبور شوند، منطقه را ترک نمایند.

خبرنگاران: گزارش های رسانه ای درباره ماجراجویی جدید آمریکا در دوره ترامپ در منطقه به گوش می رسد، آیا ممکن است ترامپ در این مدت باقی مانده ریاست جمهوریش دست به ماجراجویی در منطقه یا علیه ایران بزند؟ یا اینکه انتشار چنین گزارش هایی صرفا تبلیغات رسانه ای است؟

دانایی فر: بنده معتقد به بخش دوم سئوال شما هستم. این خبرها بیشتر جنگ روانی و رسانه ایی است . ترامپ می خواهد نوعی از ماجراجویی ها را از خودش بروز دهد تا این مسئله ایی که برایش پیش آمده (نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) به نوعی خود درمانی کند.

خبرنگاران: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق وعده داده است که انتخابات این کشور در موعد مقرر برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه موانعی در این راستا وجود دارد. به نظر شما الکاظمی می تواند به وعده خود عمل کند؟

دانایی فر: الکاظمی یک تاریخی را برای برگزاری انتخابات معین کرد و آن مطابق خرداد ماه در ایران است. نخست وزیر عراق گفت که دولت آماده برگزاری انتخابات در این تاریخ است اما ضروری است که کمیسیون انتخابات بتواند شرایط برگزاری آن را فراهم کند. کمیسیون انتخابات عراق اعلام نموده است، از زمانی که همه چیز آماده گردد، نیازمند 6 ماه فرصت است. به نظر می رسد، برگزاری انتخابات عراق در تاریخ خردادماه آینده 2-3 ماه به تاخیر خواهد افتاد.

خبرنگاران: یکی از موانع انتخابات در عراق بحث انحلال مجلس این کشور است. آیا مجلس عراق می تواند خودش را منحل کند؟

دانایی فر: این موضوع مهم است که آیا شرایط روحی روانی و اخلاقی فراهم است که مجلس عراق خودش را منحل کند؟ به نظر می رسد، این موضوع مهم و چشم گیری است و می تواند یکی از عواملی باشد که تاخیری در برگزاری انتخابات صورت دهد.

خبرنگاران: در قانون جدید انتخابات عراق گفته می گردد افراد مستقل شانس بیشتری دارند. نقاط ضعف و قوت این قانون چیست؟

دانایی فر: اجازه بدهید که وارد این بحث نشوم.

خبرنگاران: آیا انتخابات جدید در عراق سبب می گردد، آرایش سیاسی نوینی در این کشور شکل بگیرد؟

دانایی فر: نه زیاد. یک تغییراتی به وجود خواهد آمد. شاید 30 درصد تغییرات صورت بگیرد.

خبرنگاران: تحرکات جدید داعش در عراق را چقدر جدی می دانید؟

دانایی فر: خب، داعش و تفکر آن در عراق وجود دارد و قابل تامل است و بایستی به آن جدی نگاه گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1110

به "مصاحبه، دانایی فر: با ترامپ یا با بایدن، آمریکا فقط تحت فشار عراق را ترک می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، دانایی فر: با ترامپ یا با بایدن، آمریکا فقط تحت فشار عراق را ترک می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید