لاوروف: سیاست آمریکا در سوریه کردها را به جدایی طلبی سوق داد

به گزارش بلندانیوز، وزیر خارجه روسیه معتقد است، اقدامات آمریکا و متحدینش در ائتلاف غربی در مناطق شمال شرق سوریه باعث شده تا کردهای سوری به سمت جدایی طلبی، ایجاد ساختارهای شبه دولتی و رویارویی با قبایل عرب متمایل شوند.

لاوروف: سیاست آمریکا در سوریه کردها را به جدایی طلبی سوق داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در نشستی با مقامات بلندپایه سرویس های ویژه، سازمان های امنیتی و ارگان های انتظامی این کشور، گفت که آمریکا و اقدامات ائتلاف غربی که به رهبری این کشور در مناطق شمال شرق سوریه اجرا شده، نمودهای سوری را به سمت ایجاد ساختارهای شبه دولتی و رویارویی با قبایل عرب ساکن این منطقه سوق داده است.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما سال هاست که سیاست آمریکا و اعضای ائتلاف بوجود آمده توسط آنها در سوریه را زیر نظر گرفته ایم، سیاستی که باعث تقسیم سوریه و ایجاد زیرساختارهای شبه دولتی در مناطق شرقی رود فرات شده و سازمان های کرد را به سمت تمایلات جدایی طلبانه و مقابله با قبایل عرب سوق داده است. ما پیش از این در مذاکره با همتایان آمریکایی نسبت به عواقب چنین سیاستی هشدار داده بودیم.

لاوروف همچنین یادآور شد که کشورهای غربی نمی خواهند تا روسیه و چین در شکل گیری قواعد برای فعالیت های اطلاعاتی در مبارزه با تروریسم، مشارکت داشته باشند. وی اضافه کرد: متاسفانه فعلاً تمامی وظایف کنونی برای تدوین یک رویکرد مشترک و سیستماتیک علیه استفاده از اینترنت در اهداف تروریستی و افراط گرایی با مشکلاتی روبرو است. شرکای غربی ما ترجیح می دهند تا در گرو های محدود در این زمینه فعالیت نموده و تمایلی برای همکاری با کشورهایی مانند روسیه و چین ندارند.

وزیر خارجه روسیه تاکید نمود که مهمترین مسئله در مبارزه با تروریسم آن است که نباید کوشش گردد تا این مبارزه سیاسی شده و از آن برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتکی استفاده کرد و ضروری است تا یک جبهه ضدتروریستی واحد جهانی ایجاد گردد. وی گفت: ما می خواهیم تا استانداردهای دوگانه از همکاری های ضدتروریستی کنار گذاشته گردد.

ترکیه در تامین امنیت مرزهای خود باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد

سرگئی لاوروف همچنین یادآور شد که در جریان سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به روسیه که در نتیجه مذاکرات تلفنی شب گذشته ولادیمیر پوتین و اردوغان اعلام شد، روند اوضاع کنونی در سوریه مورد آنالیز قرار خواهد گرفت. وی اضافه کرد: مسلماً در مبارزه سازش ناپذیر با تروریست های باقی مانده در سوریه و به موازات آن پیشبرد روند حل و فصل سیاسی اوضاع با توجه به شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه، قبل از هر چیز، وظیفه همه ما تامین حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ما همواره اعلام نموده ایم که وجود منافع قانونی ترکیه در تامین امنیت مرزهای خود را به رسمیت می شناسیم. در عین حال ما خواهان آن هستیم که بین مقامات آنکارا و دمشق یک همکاری عملی بر اساس توافقنامه سال 1998 وجود داشته باشد. در واقع نظامیان دو کشور باید مختصات خاصی را برای همکاری مشخص نمایند و ما نیز آمادگی داریم تا به برقراری چنین گفتگوهایی یاری کنیم.

لاوروف اضافه کرد: ما در عین حال خواهان آن هستیم تا وضعیت کنونی به وسیله مذاکره بین دولت سوریه و ساختارهای کرد، حل و فصل گردد و چنین گفتگویی ازهم اکنون شروع شده و نتایج مشخصی هم داشت است.

به گفته وی، روسیه در آینده نیز در چارچوب حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل، کوشش می نماید تا به دست یابی به توافق و تحقق توافقات بین دمشق و نمودها و همچنین همکاری بین دولت سوریه و ترکیه در زمینه تامین امنیت مرزهای مشترک یاری کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 224

به "لاوروف: سیاست آمریکا در سوریه کردها را به جدایی طلبی سوق داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: سیاست آمریکا در سوریه کردها را به جدایی طلبی سوق داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید