عملیات نهایی ارتش عراق برای کنترل بر شهرهای اطراف موصل و ورود به شهرستان استراتژیکحمدانیه

به گزارش بلندانیوز، در حالی که روز آدینه در بیشتر محورهای جنگ در موصل تقریبا آرامش حکم فرما بود، ارتش عراق از بامداد امروز شنبه عملیات برای به دست دریافت شهرهای مهم اطراف موصل را شروع نموده که گام نهایی برای رسیدن به دروازه های این شهر محسوب می گردد.

عملیات نهایی ارتش عراق برای کنترل بر شهرهای اطراف موصل و ورود به شهرستان استراتژیکحمدانیه

به گزارش خبرنگاران، به نقل از شبکه خبری المیادین، ارتش عراق در راستای نبرد نهایی علیه داعش در شهر موصل، مرکز استان نینوا، وارد شهرستان استراتژیک حمدانیه در شرق موصل شده و مقر فرمانداری این شهرستان را آزاد کرد. همچنین درگیری در این شهر همچنان ادامه دارد. اسکای نیوز نیز از انفجار خودروی بمب گذاری شده در حمدانیه اطلاع داد.

حمدانیه به دلیل نزدیکی با شهر موصل در واقع کلید آزادی این شهر محسوب می گردد و براساس برنامه های ارتش عراق در آینده مهمترین جبهه برای ورود نیروهای عراقی به شهر موصل خواهد بود.

یک عضو شورای استانداری نینوا اعلام نمود، نیروهای عراقی امروز شهر قراقوش در شهرستان حمدانیه را آزاد کردند وتعدادی داعشی را از پای درآوردند.

محمود سورچی، سخنگوی نیروهای داوطلب در استان نینوا اعلام نمود، نیروهای عراقی به کارخانه داروسازی در چهار کیلومتری مرکز موصل وارد شدند. وی در عین حال از فرماندهان امنیتی در تمام استان ها خواست هوشیار باشند.

سورچی به سومریه نیوز گفت: نیروهای امنیتی وارد این کارخانه شده اند و حمله داعش به کرکوک برای منحرف کردن نگاه ها از پیروزی های موصل بود.

وی گفت: داعش دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و فرماندهان امنیتی باید مراقب اوضاع باشند.

ساکنان محلی در استان نینوا نیز اظهار داشتند: داعش بزرگترین هتل استان نینوا که هتلی پنج ستاره بود و در سواحل رود دجله در منطقه الساحل الایسر در موصل قرار داشت، منفجر کرد.

ساکنان محلی گفتند: داعش هتل اوبروی که 11 طبقه دارد را با بشکه های حاوی ماده تی ان تی منفجر کردند. داعش از این هتل به عنوان مقر مهم فرماندهی خود در میان نارضایتی گسترده مردمی استفاده می کرد. آنها نام این هتل را از اوبروی به الوارثین تغییر داده بودند.

ارتش عراق همچنین شهرستان تلکیف در شمال موصل را محاصره کرد تا عملیات آزادی آن از چنگ داعش را شروع کند.

گروه رسانه جنگ امروز اعلام نمود، نیروهای مشترک تکاور و حشد شعبی به سمت منطقه تجاری در شمال موصل که در نزدیکی روستای فلیفل در نینوا واقع شده است، پیشروی نموده اند.

علاوه بر این در محور تل اسقف در شمال موصل نیز پیشمرگ ها حملاتی را شروع نموده اند؛ آنگونه که به نظر می رسد ارتش عراق به دنبال به خاتمه رساندن مرحله دوم عملیات خود یعنی کنترل بر شهرهای مهم اطراف موصل و آمادگی برای حمله نهایی به شهر 1/5 میلیون نفری موصل است.

این پیشروی پس از آن صورت گرفت که گزارش شد روز آدینه تقریبا در بیشتر محورهای نبرد در موصل آرامش حکم فرما بوده است.

نیروهای عراقی طی چند روز عملیات مناطق زیادی را در اطراف موصل آزاد کردند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام نمود که نیروهای مسلح عراقی از شروع عملیات موصل تا به امروز 95 خودروی بمب گذاری شده، 352 بمب، انبار سلاح، چهار خودروی بمب گذاری شده و تجهیزات و مواد منفجره دیگر را منهدم کردند.

به گفته فرماندهی عملیات مشترک عراق این نیروها همچنین 473 داعشی را از پای درآورده و 22 تن را بازداشت کردند.

از سوی دیگر نیروهای عشایر حمله تروریست های داعش به سه ایست بازرسی در شرق بعقوبه را ناکام گذاشتند.

همزمان محمد بن عبدالرحمن، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی خود در برلین گفت: بعضی گروه ها طی عملیات پاکسازی شهرهای فلوجه و تکریت عراق غیرنظامیان آواره را شکنجه کردند برای همین باید دولت عراق طی عملیات موصل مانع تکرار چنین اتفاقاتی گردد.

وی گفت: موصل از مهم ترین جبهه های جنگ علیه تروریسم است. ما از دولت عراق می خواهیم محافظت از جان غیرنظامیان را در عملیات موصل تضمین کند و به گروه هیا طایفه گرا اجازه تکرار اقدامات وحشیانه خود را ندهد.

بعضی نهادهای حقوق بشری پیشتر حشد شعبی (نیروهای شیعه مردمی) عراق را به نقض حقوق بشر در فلوجه متهم نموده بودند.

در همین حال وزارت دفاع ایتالیا اعلام نمود که این کشور قصد تقویت حضور نظامی خود در عراق را ندارد.

وزیر دفاع ایتالیا در این باره گفت که آمریکا از ایتالیا نخواسته بیش از آنچه تا به امروز در عراق انجام داده ایفای نقش کند و در حال حاضر 1400 سرباز ایتالیایی در عراق حضور دارند که مشغول آموزش نیروهای عراقی و پیشمرگ ها در اربیل و بغداد هستند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز برای اطلاع از فرایند آزادسازی موصل وارد بغداد شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 401

به "عملیات نهایی ارتش عراق برای کنترل بر شهرهای اطراف موصل و ورود به شهرستان استراتژیکحمدانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات نهایی ارتش عراق برای کنترل بر شهرهای اطراف موصل و ورود به شهرستان استراتژیکحمدانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید