شورای امنیت سازمان ملل تغییرات اقلیمی بر صلح جهانی را بررسی می کند

به گزارش بلندانیوز، شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز سه شنبه برای بررسی تبعات تغییرات اقلیمی و تاثیر گرمایش زمین بر صلح جهانی، اجلاس سران برگزار می کند.

شورای امنیت سازمان ملل تغییرات اقلیمی بر صلح جهانی را بررسی می کند

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این نشست به درخواست بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و به صورت ویدئو کنفرانس، چند روز پس از عضویت دوباره آمریکا به توافق آب و هوایی پاریس برگزار می شود.

موضوع مورد بحث در این نشست، مساله ای است که 15 عضو این شورا دیدگاه های متفاوتی نسبت به آن دارند.

به گفته دیپلمات های غربی، جانسون که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، در این نشست سخنرانی خواهد کرد. دیگر سخنرانان این اجلاس شامل جان کری کننده ویژه آب و هوایی دولت آمریکا، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، وانگ یی وزیر امور خارجه چین و نخست وزیران ایرلند، ویتنام، نروژ و چند کشور دیگر خواهند بود.

یک سفیر سازمان ملل در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این نشست به عنوان محکی برای مناسبات آمریکا - چین تلقی می شود.

این سفیر افزود: می دانید که به طور سنتی روسیه و چین بی درنگ خواهند گفت که تغییرات اقلیمی ارتباطی با مسائل مربوط به شورای امنیت ندارد. اما در حال حاضر چینی ها تمایل بیشتری دارند اندکی بازتر نسبت به این مساله برخورد کنند.

به گفته دیپلمات های غربی، روسیه تغییرات اقلیمی را موضوعی گسترده برای مطرح شدن در شورای امنیت نمی داند و ترجیح می دهد به مسائل آب و هوایی بر مبنای موردی رسیدگی شود.

یکی دیگر از سفرای سازمان ملل که وی نیز خواست نامش فاش نشود، گفت: جلسه روز سه شنبه بر جوانب امنیتی تغییرات اقلیمی متمرکز خواهد بود.

برخی از اعضای غیردائم این شورا از جمله کنیا و نیجر نسبت به تاثیر تغییرات آب و هوایی بر امنیت ملی ابراز نگرانی کرده اند.

دیپلمات های غربی تاکید کردند که به قدرت رسیدن جو بایدن با وعده اولویت دادن به گرمایش جهانی برخلاف دونالد ترامپ سلف وی که به طور معمول علم موجود در پس تغییرات اقلیمی را زیر سوال می برد، باید نیروی محرکه شورای امنیت در مورد این مساله را تغییر دهد.

سال گذشته، آلمان پیش نویس قطعنامه ای را ارائه داد و خواستار تشکیل پست ویژه ای برای کننده سازمان ملل در زمینه خطرات امنیتی مرتبط با تغییرات اقلیمی شد.

یکی از اهداف این مورد، بهبود تلاش های سازمان ملل شامل ارزیابی و پیشگیری از خطر است.

آلمان در عین حال این قطعنامه را به دلیل نگرانی از وتو شدن از سوی آمریکا، روسیه و چین، به رای نگذاشت. اما در حال حاضر با تغییر رویکرد آمریکا، شانس تصویب قطعنامه پیشنهادی آلمان وجود دارد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1282

به "شورای امنیت سازمان ملل تغییرات اقلیمی بر صلح جهانی را بررسی می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای امنیت سازمان ملل تغییرات اقلیمی بر صلح جهانی را بررسی می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید