دلایل عضویت دیرهنگام ایران در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ

به گزارش بلندانیوز، به گزارش خبرنگاران، عضویت در فدراسیون جهانی جدیدترین و بهترین اتفاق پیرامون هاکی روی یخ ایران است. این مهم طی روزهای گذشته و در جریان مجمع عمومی فدراسیون جهانی هاکی روی یخ (IIHF) که به میزبانی رم ایتالیا برگزار گردید و با رای مثبت اعضای شرکت کننده به دست آمد.

دلایل عضویت دیرهنگام ایران در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ

این در حالی است که بیش از یک قرن از تاسیس و شروع به کار فدراسیون جهانی هاکی روی یخ می گذرد. سابقه گرایش ایران به این رشته هم کم نیست با این حال تاکنون فعالیت های این رشته المپیکی در ورزش ایران بدون حمایت و نظارت فدراسیون جهانی آن انجام می شد.

به گفته کاوه صدقی رئیس انجمن اسکیت هاکی که نماینده ایران در مجمع ایتالیا هم بود، عضویت در IIHF نتیجه یک پروسه چندساله و سخت است. وی در مصاحبه با خبرنگاران ضمن پاسخ به سوالاتی پیرامون دلایل عضویت دیرهنگام ایران در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ، در خصوص نتایج این عضویت و برنامه های پیش رو نیز شرح داد.

* خبرنگاران - گروه ورزش: فدراسیون جهانی هاکی روی یخ سال 1908 تاسیس شد اما چند روز بیشتر از عضویت ایران در این فدراسیون نمی گذرد. دلیل این عضویت دیرهنگام چیست؟

- کاوه صدقی: هاکی روی یخ رشته ای است که به شدت وابسته به تجهیزات و زیر ساختهای این ورزش است. عضویت در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ نیازمند پیش شرط هایی از این حیث بود. یکی از مهمترین آنها در اختیار داشتن زمین اسکیت استاندارد بود که تا پیش از این آن را در اختیار نداشتیم.

* الان چنین زمینی برای هاکی روی یخ و ورزشکاران فعال در این رشته در دسترس است؟

- بله؛ در واقع با ساخته شدن پیستی با استاندارهای المپیکی در ایران مال شرایط برای عضویت در فدراسیون جهانی مهیا شد. به خصوص که نمایندگان فدراسیون جهانی هم از این زمین بازدید داشته و شرایط آن را به لحاظ استاندارد بودن تایید کردند.

* علاوه بر تجهیزات، عضویت در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ نیازمند چه فاکتورهای دیگری بود که پروسه آن را طولانی کرد؟

- باید تعداد ورزشکاران سازمان یافته، تیم های فعال و وضعیت لیگ های داخلی را به فدراسیون جهانی گزارش می دادیم. در این زمینه از ورزشکاران تیم های این لاین هاکی، برای سازمان دهی ورزشکاران فعال در هاکی روی یخ زیر نظر فدراسیون اسکیت استفاده کردیم. در واقع با اعتبار ورزشکاران این لاین هاکی که الان هاکی روی یخ بازان حرفه ای هستند، توانستیم عضو فدراسیون جهانی شویم.

* علاوه بر این بازیکنان داخلی، بازیکنانی داریم که خارج از کشور فعالیت داشته باشند و بتوان از آنها برای فعالیت در ایران استفاده کرد؟

- بله؛ اتفاقا تعدادی از بازیکنانی که نام شان در فهرست بازیکنان سازمان یافته هاکی روی یخ ایران است، جزو ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند که در سطح حرفه ای این رشته را آموزش دیده اند و الان علاقمند هستند برای ایران بازی نمایند. ما می توانیم روی بهره دریافت از از توانایی و مهارت این بازیکنان حساب کنیم.

* این موضوع می تواند یکی از نتایج مثبت عضویت ایران در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ باشد. این عضویت چه تاثیرات مثبت دیگری برای ایران و هاکی روی یخ کشورمان خواهد داشت؟

- هاکی روی یخ رشته ای مدرن و پیشرفته است و فعالیت در آن یکی از نمادهای مدرنیته در ورزش به حساب می آید. هر کشوری که پیست یخ دارد و عضو فدراسیون جهانی هاکی روی یخ است، جزو کشورهای پیشرفته و مدرن در ورزش حساب می گردد. عضویت ما در فدارسیون جهانی از این حیث هم موردتوجه است که به صورت نمادین ایران به جمع کشورهای پیشرفته در ورزش پیوسته است. علاوه بر این،عضویت در IIHF نتایج مثبت دیگری دارد که تاثیر آن را می توان در ارتقای این رشته در کشورمان مشاهده کرد.

* در این زمینه شرح بیشتری می دهید؟

- تا پیش از این که ایران عضو فدراسیون جهانی هاکی روی یخ نبود، نمایندگان ما در هیچ یک از دوره های آموزشی مربیگری، داوری و ارتقای بازیکنان حضور نداشتند اما قطعا از این پس ایران و ایرانیان نیز به صورت رسمی به حضور در این دوره ها دعوت می شوند. علاوه بر این می توانیم از بودجه فدراسیون جهانی هاکی روی یخ که 40 میلیون دلار است، بهره برده و برای توسعه این رشته در کشورمان آنهم با حضور مدرسان خارجی استفاده کنیم.

* قاعدتا به واسطه عضویت در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ، از این پس فعالیت های این رشته با برنامه تر پیش خواهد رفت. اولویت های موردنظر در این زمینه چیست؟

- تمرکز ما بر روی پیست اسکی ایران مال است که از اوخر مهرماه آماده بهره برداری و ارائه خدمات به ورزشکاران است. باید روی رده های سنی نوجوانان و جوانان کار کنیم تا در یک برنامه 10 ساله بتوانیم به صندلی خوبی در هاکی روی یخ دست یابیم.

* در سطح بین المللی و ملی پیگیری چه برنامه هایی در اولویت است؟

- حضور در مسابقات سطح 3 آسیا در برنامه است. در واقع باید کارمان را برای حضور بین المللی و رسمی از این سطح شروع کنیم. با یاری اسکیت بازانی که در طول عمر 14 ساله فدراسیون اسکیت تربیت شده اند و همچنین بهره گیری از ایرانیان مقیم خارج از کشور که به صورت حرفه ای هاکی روی یخ را دنبال می نمایند، می توان این نوید را داد که در بخش مردان به زودی قهرمان این سطح از مسابقات آسیا شده و راهی سطح 2 می شویم. در بخش بانوان هم می توانیم در اولین حضور، عملکردی آبرومندانه داشته باشیم.

* ممنون از وقتی که گذاشتید.

- ممنون از توجهی که به هاکی روی یخ و اتفاق بزرگ پیرامون این رشته داشتید. امید می رود با یاری مسئولان مربوطه بتوانیم این رشته را هر چه زودتر به صندلی قابل قبولی برسانیم.

به گزارش خبرنگاران، مسئولیت هاکی روی یخ و شاخه تابستانی آن اینلاین هاکی در ایران بر عهده انجمن اسکیت هاکی فدراسیون اسکیت است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 165

به "دلایل عضویت دیرهنگام ایران در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل عضویت دیرهنگام ایران در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید