خبرنگاران 158 کودک کار در مشهد شناسایی شدهاند

به گزارش بلندانیوز، مشهد- خبرنگاران- معاون دادستان مشهد گفت: از زمان آغاز طرح سایبان مهر تا کنون، 54 روز گذشته است و 158 کودک کار برای ساماندهی در این کلانشهر شناسایی شده اند.

خبرنگاران 158 کودک کار در مشهد شناسایی شدهاند

نیره عابدین زاده روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: 38 کودک از این تعداد ایرانی و بقیه اتباع خارجی هستند.

وی تاکید نمود: اداره کل اتباع استانداری خراسان رضوی نیز باید برنامه ای برای ساماندهی بچه ها کار اتباع تدوین کند چون تعداد زیادی از این بچه ها دارای والدین هستند.

معاون دادستان مشهد با اشاره به شروع اقدام مشترک در حوزه آسیبهای اجتماعی با موضوع ساماندهی بچه ها کار در نخستین گام افزود: تا قبل از این دستگاه های مختلف در این حوزه فعال بودند و همه کار می کردیم ولی اقدامات منفک بود و اثرگذاری لازم را نداشت از این رو به شهردار مشهد پیشنهاد شد که مرکزی برای اقدام مشترک و کنترل آسیبهای اجتماعی مرتبط با بچه ها ایجاد گردد که این مهم در پاییز سال جاری عملیاتی شد.

عابدین زاده افزود: این اقدام مشترک رویکرد قضایی ندارد و با موضوع اجتماعی - فرهنگی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: از سال 84 تا کنون بعضی سازمانها حتی نسبت به وظایف خود در قانون ساماندهی بچه ها کار اطلاعی نداشتند و از طرفی با قشری روبرو هستیم که قدرت دفاع از خود را ندارند، شهردار مشهد نیز جنس کار را می دانست لذا تمام کوشش خود را در حوزه آسیب اجتماعی با اقدام مشترک به کار می بندیم.

معاون دادستان مشهد با بیان این که برای 11 دستگاه طبق قانون در حوزه ساماندهی بچه ها کار وظیفه تعریف شده است گفت: تا کنون در مشهد تنها پنج دستگاه پای کار بوده اند و 6 دستگاه دیگر باید پای کار بیایند.

عابدین زاده افزود: باید به مردم نیز اطلاع رسانی گردد که یاری آنها به بچه ها کار در خیابانها و میادین، یاری به افرادی است که این بچه ها را از حاشیه شهر جمع آوری و برای درآمدزایی خود به کار می گیرند که تا کنون هشت نفر از آنها شناسایی شده و در زندان هستند.

وی تاکید نمود: هیچ آسیب اجتماعی به صفر نمی رسد اما می توان با همراهی همه بخشها، آسیبها را کنترل کرد و کاهش دادو

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این جلسه گفت: با شیوع ویروس کرونا شاهد رشد بچه ها کار در سطح شهر بودیم لذا کمیته ساماندهی بچه ها کار با حضور شهرداری، دادگستری، بهزیستی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و سایر دستگاههای مرتبط شکل گرفت.

رضا دانایی افزود: وظایف 11 دستگاه عضو در قالب طرح سایبان مهر تعیین و شناسایی ساماندهی بچه ها کار زیر 18 سال که در خیابانها و کارگاه های زیرزمینی فعال هستند شروع شد.

وی ادامه داد: تامین سه دستگاه خودرو ون برای شناسایی و انتقال بچه ها کار به مرکز تعیین شده، تامین ماسک و مواد ضدعفونی مورد احتیاج و تحویل یک ساختمان برای قرنطینه بچه ها کار به بهزیستی از جمله اقدامات شهری در این خصوص است.

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در 54 روز گذشته، 854 ساعت گشت برای شناسایی بچه ها کار اجرا شده است و بچه های که دارای خانواده هستند به خانواده تحویل می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند.

پارسال تا خاتمه بهمن ماه 400 کودک کار از خیابانهای مشهد جمع آوری شدند. این اقدام سال جاری تا به امروز به خاطر شیوع ویروس همه گیر کرونا متوقف شده بود.

کلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد افزون بر1.5 میلیون جمعیت ساکن در مناطق حاشیه شهر و سکونتگاههای غیررسمی دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1164

به "خبرنگاران 158 کودک کار در مشهد شناسایی شدهاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 158 کودک کار در مشهد شناسایی شدهاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید