جزیره شیدور : همه چیز درمورد جزیره مارها و مرجان ها

به گزارش بلندانیوز، جزیره شیدور کمتر شناخته شده. اما چند سالی ست که طبیعت گردها راهش را پیدا نموده اند. این جزیره جزیره ای کوچک، چشم نواز و شگفت انگیز است. مهم تر این که پناهگاه حیات وحش به شمار می رود و جذابیت بین المللی دارد.

جزیره شیدور : همه چیز درمورد جزیره مارها و مرجان ها

این جا جانداران متنوعی زندگی می نمایند. آسمانش درخشان و صاف دیده می گردد. آبی دریایش مثل آیینه زلال و صاف به نظر می رسد.

حالا بیایید ببینیم جزیره شیدور کجاست، برای محیط زیست چه اهمیتی دارد و چطور می گردد این جا را دید.

جزیره شیدور کجاست؟

شیدوَر یکی از جزیره های خلیج فارس است که جزو استان هرمزگان حساب می گردد. فاصله این جا تا بندر لنگه 170 کیلومتر است.

نزدیک ترین فرودگاه به این جا در لاوان قرار گرفته است. از لاوان تا شیدور را با قایق طی می کنیم. ممکن است به بندر نُخیلو بیاییم و از آن جا قایق بگیریم.

محلی ها به این جزیره مارو می گویند. چراکه در این بهشت شگفت انگیز، مار فراوان است. شیدور جزیره خیلی بزرگی نیست. اگر در یک نقطه مرتفع آن بایستیم، همه جزیره را خواهید دیم.

این ذوزنقه مجذوب کننده، خانه حیات وحش است. آب سنگ یا صخره های مرجانی آن هم خیلی معروف و ارزشمند است.

در سال 1378 تالاب شیدور در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد. پیش از آن و در 1366 زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته. به همین علت است که کسی اجازه زندگی، خانه سازی و شب مانی در شیدور ندارد.

این جزیره دلربا، غیرمسکونی ست و فقط برای گردش می توانیم به مدت کوتاهی آن را ببینیم. البته گردشگر هایی هم هستند که قانون را زیر پا می گذارند و شب در جزیره می مانند.

چه جاندارانی در جزیره شیدور زندگی می نمایند؟

خزندگان

از نامی که محلی ها به جزیره داده اند، حدس می زنیم که مار در آن فراوان است. مارهای این جا سمی هستند و خطرناک. هیچ بعید نیست که ماری از لای ماسه ها یا زیر بوته ها سر برآورد.

مار جعفری، سوسمار دم دراز، اسکینگ ایرانی و اسکینگ علفزار جنوبی از خزندگان این جزیره هستند. لاک پشت ها هم بسیار موردتوجه هستند. در این جزیره لاک پشت منقار عقابی و لاک پشت سبز زندگی می نماید.

پرندگان

پرستوهایی که در آسمان جزیره می بینیم، واقعا تماشایی هستند. پرستوی دریایی گونه سفید، کاکلی کوچک و کاکلی بزرگ، پشت تیره و معمولی، انواع پرستوهای این حیات وحش هستند.

پرستوهای مهاجر در فصل بهار به این جا می آیند، در اردیبهشت زیبا. تخم گذاری می نمایند و جوجه های شان از تخم درمی آیند. آخرهای شهریور کوله بار سفر برمی دارند و از جزیره می فرایند. اما چکاوک کاکلی و سسک دم دراز این جا ماندگارند.

اگرت ساحلی سفید یا خاکسرتی هم جوجه هایش را این جا به جهان می آورد. اگر عقاب ماهی گیری را در حال پرواز ببینیم، چشم اندازمان کامل می گردد.

آبزیان

تماشای شنای نهنگ ها از لحظه هایی ست که هرگز فراموش نخواهیم کرد. دلفین ها هم از پستانداران مجذوب کننده آب های خلیج فارس هستند.

شاید بتوانیم بگوییم مجذوب کننده ترین آبزی جزیره مارو مرجان ها هستند. 19 گونه مرجان مجذوب کننده و ارزشمند در این حوالی وجود دارد.

آب سنگ های مرجانی شیدور آن قدر ارزشمند هستند که در لیست مهم ترین آب سنگ های مرجانی اتحادیه بین المللی حفاظت و منابع طبیعی ثبت شده اند.

ما در ایران آبسنگ مرجانی حفاظت شده دیگری نداریم؛ اما متاسفانه ماهی گیری غیرمجاز، آلودگی آب و حضور گردشگران به زندگی مرجان ها آسیب زیادی رسانده.

چه گیاهانی در جزیره شیدور رشد می نمایند؟

در این جزیره مرجانی قشنگ، گیاهان متنوعی می بینیم، مثل پاگربه ای، گل جالیزی، اسفرزه و آفتاب پرست ساحلی. البته گیاهان مارو به همین ها محدود نمی گردد. چمن شور، درخت مسواک، سریم، زلف پیر و نوک لک لکی از گونه های دیگر گیاهی آن هستند.

چطور به شیدور سفر کنیم؟

می توانیم از بندرهای اطراف مثل بندر نخیلو یا مقام، با قایق های محلی به شیدور سفر کنیم. برترین کار این است که همان قایق در ساعت مشخصی بیاید و ما را برگرداند.

برخی ها در جزیره شیدور کمپ می زنند و شب می مانند. ما که چنین پیشنهادی نمی کنیم. محیط زیست این جزیره آن قدر ارزشمند و گرانبهاست که نباید برای چند ساعت لذت بردن آن را به خطر بیندازیم.

اگر در دوره تخم گذاری لاک پشت ها، مارها یا پرندگان، آرامش جزیره را برهم بزنیم، محیط زیست این پناهگاه حیات وحش، آسیب زیادی می بیند.

در چند سال گذشته گردشگران آسیب زیادی به مرجان ها رسانده اند. برای داشتن تکه ای یادگاری، محیط زیست و تعادل آن را بر هم زده اند. مرجان ها در خانه خودشان زیبا و ارزشمند هستند، نه در خانه ما!

ما که می گوییم عکاسی، پیاده روی و لذت بردن از زلالی آب و سکوت دل انگیز محیط، برترین کار است.

جزیره مارو چه امکاناتی دارد؟

از آن جا که این جزیره مسکونی نیست، هیچ امکانات رفاهی در آن پیدا نمی کنیم. درواقع شرایط جزیره برای ماندن مهیا نشده. فقط می توانیم از آن بگذریم و چند دقیقه یا چند ساعتی از طبیعت بکر و محیط زیست مجذوب کنندهش لذت ببریم.

برترین زمان سفر به جزیره شیدور چه فصلی ست؟

در فصل تخم گذاری لاک پشت ها عموما اجازه ورود گردشگران صادر نمی گردد. اما در فصل های دیگر هم باید حسابی مراقب اثری باشیم که از خودمان در طبیعت جزیره به جا می گذاریم.

تابستان هرمزگان گرم است. پس بهتر است به پاییز و زمستان فکر کنیم. پیش از سفر باید شرایط آب وهوایی را آنالیز کنیم. در کنار آنالیز گزارش هواشناسی، می توانیم از محلی ها تحقیق کنیم.

در سفر به جزیره شیدور چه وسایلی همراه ببریم؟

از آن جا که مارو هیچ امکاناتی مثل بقالی یا نانوایی ندارد، ضروری است آب معدنی همراه داشته باشیم. همین طور غذای سبک برای یک وعده همراه می بریم. کلاه، عینک، کفش جلوبسته و لباس راحت را نباید فراموش کرد.

نکته مهم این است که نباید هیچ گونه زباله ای در محیط زیست این جزیره از ما به جا بماند.

شما تا حالا جزیره شیدور را دیده اید؟ اگر به این جا سفر نموده اید، از تجربه خودتان برای دیگران تعریف کنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1902

به "جزیره شیدور : همه چیز درمورد جزیره مارها و مرجان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره شیدور : همه چیز درمورد جزیره مارها و مرجان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید