فراوری کیت تشخیص کرونا تا سقف 1 میلیون در ماه توسط جهاد دانشگاهی

به گزارش بلندانیوز، به گزارش خبرنگاران به نقل از جهاددانشگاهی، پژوهشگران مرکز نوآوری و شتاب دهی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، کیت تشخیص مولکولی کووید ـ 19 را با استفاده از فناوری های روزآمد، طراحی و فراوری کردند.

فراوری کیت تشخیص کرونا تا سقف 1 میلیون در ماه توسط جهاد دانشگاهی

جهت دریافت خدمات اجرای سقف روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاددانشگاهی در معرفی این کیت تشخیص مولکولی در ساختمان پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، گفت: با شیوع ویروس کرونا در چین، این پیش بینی وجود داشت که این ویروس به کشورهای دیگر نیز سرایت کند؛ لذا ما از همان ابتدا فراوری کیت های مولکولی تشخیص کرونا را در دستور کار خودمان قرار دادیم.

وی ادامه داد: یکی از مجموعه های پیشروی ما در این زمینه، پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی بود که از همان ابتدا، کار مطالعاتی و طراحی در این زمینه را توسط پژوهشگران خود شروع کرد و توانست کیت را فراوری کند و در خود پژوهشکده، مورد آزمایش های متعددی نهاده شد و خوشبختانه پیروز شد، جواب های مثبتی از این آزمایش بگیرد.

طیبی درباره کیفیت کیت فراوریشده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، اظهار کرد: پژوهشگران این پژوهشکده توانستند کیت هایی فراوری نمایند که با تکنولوژی روز جهان هم خوانی دارد و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و خوب عمل می نماید.

رئیس جهاددانشگاهی اضافه نمود: بعد از دریافت جواب های مثبت در پژوهشکده، برای دریافت نظر آزمایشگاه های مرجع و فراوری انبوه آن و دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو، کیت ها به این آزمایشگاه های مرجع فرستاده شد و خوشبختانه به ما اطلاع دادند که کیت ها از کیفیت مناسبی برخوردار است.

وی اضافه نمود: امروز خوشبخت هستیم که اعلام کنیم این کیت از آزمایش های مربوطه با سلامت عبور نموده است و با توجه به اطمینانی که نسبت به کیت فراوریی داشتیم، با ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، هماهنگی های لازم را انجام دادیم که منابع اقتصادی مورد احتیاج تامین گردد و مواد اولیه هم خریده گردد تا ما بتوانیم تا سقف 1 میلیون کیت در ماه فراوری کنیم.

طیبی درباره فراوری انبوه این کیت های تشخیصی، گفت: همه هماهنگی ها اجرا شده و با مجوزی که سازمان غذا و دارو صادر خواهد نمود، بلافاصله فراوری انبوه کیت ها در دستور کار قرار می گیرد و ضروری است در این جا از حمایت مرکز تشخیص سریع انستیتو پاستور ایران قدردانی کنم که در انجام آزمایش های مرتبط، همکار بسیار خوبی با ما داشتند.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: کیت دیگری را نیز هم زمان با شیوع ویروس کرونا در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران جهاددانشگاهی با همکاری و توصیه سازمان پدافند غیرعامل، در دست فراوری داریم که این کیت هم مراحل آزمایش خود را در انستیتو پاستور می گذاراند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیگر برنامه های آزمایشگاهی جهاددانشگاهی در کشور، بیان نمود: برنامه ریزی مان این است که مجموعه آزمایشگاه های جهاددانشگاهی در تعدادی از استان های کشور نیز بعد از تهیه و فراوری این کیت ها و در اختیار دادن آن به آزمایشگاه های تحقیقاتی استانی، به یاری حل مشکل تشخیص ویروس کرونا در کشور بپیوندند.

سایر فعالیت ها و توانمندی های جهاددانشگاهی در ارتباط با مقابله با کرونا

طیبی عنوان نمود: ما در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در بحث سلول های بنیادی، تجارب بسیار ارزنده ای در درمان بیماری ها داریم و در مساله کرونا، امیدواریم با استفاده از سلول های مختلف بنیادی به ویژه سلول های مزانشیمی، بتوانیم ضایعاتی که در اثر این ویروس در ریه به وجود آمده را درمان کنیم.

وی ادامه داد: این پروژه، کار پژوهشی مشترکی بین بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان شریعتی تهران و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی است که امیدواریم حداکثر ظرف دو تا سه هفته آینده، جواب آن مشخص بگردد و ان شاا... بتوانیم خدمتی اساسی برای جلوگیری از صدمات به ریه در کشور انجام دهیم.

رئیس جهاددانشگاهی اضافه نمود: هم چنین در زمینه فراوری واکسن این بیماری، با توجه به تجربه خوب پژوهشگاه ابن سینا جهاددانشگاهی، پروژه ای برای فراوری واکسن طراحی شده که به دنبال تامین منابع برای آن هستیم و با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مذاکراتی اجرا شده است.

طیبی با توجه به سایر زمینه های فعالیت جهاددانشگاهی در ارتباط با مقابله با شیوع کرونا، اظهار کرد: پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی نیز توانمندی بسیار خوبی برای فراوری مواد ضدعفونی نماینده دارد که اگر مشکل تامین الکل حل گردد، ظرفیت فراوری 20 تن از این مواد را در هفته داراست که این ظرفیت نیز قابل توسعه است.

وی ادامه داد: هم چنین واحد صنعتی امیرکبیر ما نیز که در زمینه نساجی فعالیت دارد، فراوری گان پزشکی برای بیمارستان ها را با ظرفیت 500 دست لباس مخصوص کادر درمان پزشکی دنبال می نماید.

نحوه عملکرد کیت های فراوریشده

در ادامه، دکتر رامین صرامی معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی نیز گفت: یکی از رسالت های مهم جهاددانشگاهی، استفاده از فناوری های روز برای حل مسائل در مقیاس ملی است.

وی ادامه داد: بعد از بحران ویروس کووید ـ 19، یکی از مسائل مهم، فراوری کیت های تشخیصی است که باعث ورود پژوهشکده سرطان معتمد به این قضیه شد و مرکز نوآوری و شتاب دهی این پژوهشکده با همکاری ستاد جهاددانشگاهی، طراحی های لازم بر روی این مساله را انجام دادند و با استفاده از فناوری هایی که در جهان موجود است، کیت تشخیصی خود را طراحی کردیم و خوشبختانه با استفاده از کارهای تکمیلی، کیت ما جواب بسیار خوب و راضی نماینده ای داد.

صرامی با اشاره به ویژگی های این کیت تشخیص مولکولی، بیان نمود: استفاده از روش One Step Multiplexe q- RT PCR، حساسیت بسیار بالا تا حد 10 نسخه از ویروس، امکان مشخص تیتر و عیار ویروس به روش کمی، آنالیز سه ناحیه لز ژنوم ویروس به عنوان تست غربالگری و تاییدی، هزینه ساخت بسیار نازل و طراحی بهینه بر اساس آخرین اطلاعات از ژنوم ویروس کرونا، از مزایای ویژه این کیت تشخیصی می باشد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی تاکید نمود: توانمندی مجموعه های داخلی از این فناوری بسیار بالاتر است و بسته به اعلام احتیاج، ما توان ورود به حوزه های پیچیده تری را داریم؛ ما سعی می کنیم کیفیت کیت های فراوریی خود را با آزمایش های بیشتر بر روی بیماران ارتقا دهیم.

وی گفت: با توجه به تعاملات ما با شرکت های دانش بنیان در داخل و خارج، قیمت ما بسیار رقابتی و پایین تر از حد معمول است و انتخاب این که چه کیتی در کجا و چگونه باید استفاده گردد، در اختیار اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و انستیتو پاستور است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 523

به "فراوری کیت تشخیص کرونا تا سقف 1 میلیون در ماه توسط جهاد دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری کیت تشخیص کرونا تا سقف 1 میلیون در ماه توسط جهاد دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید