تفاوت ایران با کشورهای دیگر در مواجهه با کرونا

به گزارش بلندانیوز، یک کارشناس مالی گفت: ایران جدا از شریک بودن در بحث بحران کرونا با سایر کشورهای جهان، با تحریمهای ظالمانه و محدودیتهای بین اللملی نیز روبرو است.

تفاوت ایران با کشورهای دیگر در مواجهه با کرونا

به گزارش خبرنگاران، علیرضا عبدالله زاده در گفت وگو با رادیو اقتصاد با بیان اینکه ویروس کرونا بیشتر کشورهای جهان اعم از فقیر و غنی را درگیر خود نموده است اضافه کرد: کوشش و تعامل بسیاری از متخصصان و اقتصاددان ها از همان روزهای ابتدای شیوع کرونا یعنی اواخر بهمن و اوایل اسفندماه سال گذشته این بود که اقدامات مناسبی را انجام دهند و چند وقت بعد این قضیه یعنی یک ماه، دو ماه و شش ماه را نگاه نمایند و پیشنهادات جسته گریخته و البته امروز مدون تر به دولت ارائه نمایند.

این کارشناس مالی گفت: هم اکنون با تمام محکهای دانش داخلی و تجربیات کشورهای دیگر می توان بیان نمود که بحران کرونا یک مشخصه های مشترکی بین همه کشورها ایجاد نموده که هم یک شوک عرضه و هم یک شوک تقاضاست.

وی اضافه کرد: بحران کرونا ریسکهای جدی برای سرمایه گذاری و فراوری هم ایجاد نموده است؛ به نحوی که خیلی از فراورینمایندگان و عرضه نمایندگان به ویژه بخش هایی که بیشتر در تعامل با مردم بودند؛ مثل گردشگری در اثر شیوع این بیماری دچار چالش شده اند.

ایران علاوه بر کرونا با تحریم هم دست و پنجه نرم می نماید

وی با بیان اینکه ایران جدا از شریک بودن در بحث بحران کرونا با جهان با تحریمهای ظالمانه و محدودیت های بین اللملی نیز روبرو است گفت: اگرچه فشار خارجی مهم است اما مهمتر از آن مسئله ای که در اغلب دوره های مالی در کشور وجود داشته می توان به مسائل تصمیم گیری و ناکارآمدهای مالی اشاره نمود. دست برقضا این ناکارآمدی ها یکسری فرصت هایی را ایجاد نموده است که اگر این ناکارآمدی ها با استفاده از تجربیات دیگران مورد اصلاح قرار گیرد به یقین می تواند جهش بزرگی برای کشور ایجاد کند.

عبدالله زاده توضیح داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان امروز دیگر این ناکارآمدی ها را ندارند؛ بنابراین می توان از تجربیات آنها برای نقد و اصلاح ناکارآمدهای مالی داخلی استفاده کرد.

وی ادامه داد: بحران کرونا دارای سه مرحله از قبیل هنگامه بحران (اورژانس)، عبور از بحران (دوران ریکاوری) و تطبیق با شرایط پس از بحران است که برای هر مرحله باید سازوکارهای متناسب طراحی و اجرا گردد.

او ضمن اشاره به گستردگی بحران کرونا در کشور اضافه کرد: مسائلی که خانواده ها امروز دارند دولت هم با این مسائل رو به روست. برای مثال درآمدهای نفتی دولت به یک ششم رسیده و از طرفی سال جاری در عمل روی درآمدهای مالیاتی نمی توان هیچ گونه حسابی باز کرد، چون اوضاع کسب و کار در کشور تعریف چندانی ندارد؛ از این رو باید هم واقعیت بد اوضاع مالی دولت و هم اوضاع بد مالی و معیشتی خانواده ها را با هم در نظر گرفت.

ایران بهشت داده هاست

این کارشناس مالی ادامه داد: برای حمایت بهتر از آسیب دیدگان ویروس کرونا زیرساخت جدی در کشور وجود دارد که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از جمله این موارد است.

به گفته وی، پایگاه مزبور در دولت اول تدبیر و امید ایجاد شده و یکی از قوی ترین پایگاه ها با بیش از سه میلیارد رکورد داده از شهروندان است که می تواند در این بستر کارهای زیادی را انجام داد که کمترین آن حذف یارانه ها، تخصیص یارانه ها و جدی تر هم وجود دارد؛ آن هم تخصیص برنامه ها به درستی است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد واکنش دولت در رابطه با بحران ها از جمله کرونا دست و پاشکسته و غیر جامع نگر بوده است و از طرف دیگر طراحی ساز و کار وجود ندارد تا با وجود این همه داده به معنای واقعی جلوی فساد را بگیرد.

عبد الله زاده با بیان اینکه ایران بهشت داده هاست، یادآورشد: برای مثال در همین پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان 62 پایگاه اطلاعاتی از قبیل خودرو، املاک، تامین اجتماعی و غیره به هم لینک هستند.

انتقاد از سیاستها و اقدامات ضدکرونایی دولت

موسی شهبازی، از دیگرکارشناسان مالی هم در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: برداشتی که از سیاست های دولت مثل تخفیف بیمه ای، بیمه سهم کارفرما، مالیات، استمهال وام ها و نظایر آن می گردد اینکه همه شرایط یکسانی دارند و سیاست های که ابلاغ می گردد با همه یکسان برخورد خواهد شد. این در حالی است که سیاست ها باید متناسب با دسته ها و رسته های گوناگون مشاغل و حتی ریزتر بخشهای مختلف باشد.

وی با بیان اینکه خدمات در بین بخش های مختلف کشور بیشترین ضربه را از ناحیه ویروس کرونا متحمل شده است اضافه کرد: به طورکلی در دل بخش خدمات، مشاغل غیر رسمی به شدت زیاد است. به عبارتی یک چهارم شاغلان کشور در این حوزه اغلب خود اشتغال و کارکن مستقل هستند. اگر این واقعیت ها را کنار هم بگذارید به وضوح در خواهید یافت آنچه که دولت برخورد نموده متناسب با واقعیت های مختلف نبوده و ایرادات زیادی هم از طرف کارشناسان در این زمینه مطرح شده است.

این کارشناس مالی گفت: وقتی مطالعه دهکی داشته باشید و ویژگی دهک های مختلف را نگاه کنید خواهید دید که در دهک های فقیرتر سهم بالای درآمد ناشی از شغل را دارند. سهم بالای اشتغال در بخش غیر دولتی باز هم در دهک های فقیر تر بیشتر به چشم می خورد.

شهبازی در خاتمه گفت: این در حالی است که دولت برای مشاغل رسمی تمهیداتی در نظر گرفته اما در بخش مشاغل غیر رسمی تقریبا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 723

به "تفاوت ایران با کشورهای دیگر در مواجهه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ایران با کشورهای دیگر در مواجهه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید